بانکبانک و بیمه

پرونده موسسات غیرمجاز امسال بسته می‌شود


معاون نظارتی بانک مرکزی ضمن هشدار به سپرده‌گذاران، از ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز خبر داده و تاکید کرده که پرونده این موسسات امسال بسته می‌شود.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،موضوع بازار غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجاز فعال در بازار پول طی سال‌های اخیر از دغدغه‌های اصلی بانک مرکزی بوده است.
این موسسات با تبلیغات فریبنده و اعطای سودهای نامتعارف، بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور را در اختیار گرفته و موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شدند. هم‌اکنون نیز بنا به اعلام بانک مرکزی، یکی از دلایل چسبندگی یا مقاومت در برابر کاهش نرخ سود شبکه بانکی وجود این موسسات در بازار پولی است. با این وجود، بانک مرکزی در سال‌های گذشته تلاش کرد نقش این موسسات را در بازار پول کمرنگ‌تر کند. برای همین هم در هشدارهایی متفاوت، اعلام کرد که با موسسات غیرمجاز شدیدا برخورد می‌شود. پارسال نیز اقدامات زیادی را برای ساماندهی این موسسات انجام داد، اما تبعات ناشی از وجود این موسسات، موجب شد این بار نیز بانک مرکزی خط و نشان دیگری برای این موسسات بکشد و صراحتا اعلام کند که با متخلفان برخورد جدی می‌شود. فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن هشدار به سپرده‌گذاران، از ساماندهی این موسسات خبر داده و تاکید کرده که پرونده این موسسات امسال بسته می‌شود.

پایان ساماندهی غیرمجازها
فرشاد حیدری با بیان ‌اینکه تعاونی‌های غیرمجاز اعتباری عمدتا شناسایی شده‌اند و درحال ساماندهی نهایی‌اند، گفته که تنها تعداد کمی از این موسسات باقی مانده‌اند که امسال کار ساماندهی آنها به پایان می‌رسد. او اما در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چه تعداد از این موسسات ساماندهی شده و چه تعداد باقی مانده‌اند، تنها به این موضوع بسنده کرد که آمار را باید جداگانه در اختیارتان بگذارم. چراکه از نگاه این مقام مسئول، ‌تعداد این موسسات زیاد است و باید عدد و رقم گفته شود که در حال حاضر امکان آن نیست.
حیدری همچنین بار دیگر به سپرده‌گذاران هشدار داده و گفته که مردم در بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز سپرده‌گذاری کنند و به موسساتی که فاقد مجوز است، مراجعه نکنند. او علاوه‌بر این تاکید کرده که مردم فریب سودهای بالای موسسات را نخورند چراکه متضرر می‌شوند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا