اقتصاد کلانبانک

سرمایه‌های خرد را کجا می‌توانیم ببریم؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها دو حوزه‌ای هستند که اغلب اقتصاددان‌ها آنها را به دلیل امنیت بالاتری که در این شرایط اقتصادی می‌توانند برای سرمایه‌گذاران خود تامین کنند، توصیه می کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با حاکم شدن فضای آرامش نسبی در بازار ارز و طلا به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها دیگر مانند سابق نمی‌تواند سودآور باشد. همین مساله در کنار افزایش قیمت مسکن باعث شده تا بسیاری از کسانی که سرمایه‌های اندکی دارند بلاتکلیف بمانند.

اینکه گفته می‌شود سرمایه‌های سرگردان زیادی در اقتصاد در گردش است، نکته‌ای است که آمارهای بانک مرکزی از حجم نقدینگی آن را تا حدودی تایید می‌کند. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، حجم نقدینگی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان را هم رد کرده‌ است.

بخشی از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌های خرد سرگردان هستند

هرچند آمار دقیقی از توزیع این حجم نقدینگی در بین اقشار مختلف جامعه وجود ندارد اما بر اساس نظر کارشناسان این حجم نقدینگی احتمالا به شکل نامتوازنی توزیع شده و برخی از اقشار سهم بالایی از آن را در اختیار دارند. با این حال چیزی که مسلم است بخش عمده ای از این حجم ۲۰۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی به صورت پراکنده و خرد در اختیار اقشار میانی و رو به پایین جامعه قرار دارد.

احتمال می‌رود سرمایه‌های خرد از سرگردانی بیشتری برخوردار باشند چرا که صاحبان سرمایه‌های کلان احتمالا به دلیل دسترسی به امکانات اطلاعاتی یا مشاوره‌ای بهتر می‌توانند برای نحوه سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرند.

ایسنا در روزهای گذشته نظر بسیاری از اقتصاددان‌ها برای نحوه سرمایه‌گذاری سرمایه‌های کوچک را جویا شد. آن چیزی که در مجموع اغلب اقتصاددان‌ها نسبت به آن توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاری در بورس است. مزیت اصلی این حوزه در امکان جذب سرمایه‌های خیلی کوچک چند میلیون تومانی است.

اگر دنبال امنیت هستید در همان بانک‌ها بمانید

اما چیزی که مسلم است این است که سرمایه‌گذاری در بورس نیز نیازمند دارا بودن حداقل سواد بورسی است و بدون داشتن این سواد ممکن است سرمایه‌گذاران دچار ضرر و زیان‌هایی شوند. چیزی که برخی اقتصاددان‌ها توصیه می‌کنند این است که شهروندان می توانند در صندوق های سرمایه‌گذاری مختلف سرمایه‌گذاری کنند، چرا که این صندوق‌ها عمدتا وابسته به نهادهای بزرگتر مانند بانک‌ها هستند که به دلیل قدرت اقتصادی خود از مشاوران خبره‌ و احتمالا اطلاعات خاصی بهره می‌برند.

مزیت اصلی این نوع سرمایه‌گذاری برای کسانی است که خواهان یک سرمایه‌گذاری امن هستند که بتواند بیشتر از بانک‌ها به آنها سود بدهد. با همین استدلال امنیت سرمایه‌گذاری برخی از اقتصاددان‌ها نیز بانک‌ها را پیشنهاد می‌کنند و معتقدند با اینکه بانک‌ها سودی بسیار پایین‌تر را به مشتریان خود می دهند اما حداقل مانند بازار ارز یا طلا باعث ضرر و زیان مردم هم نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیش از این نیز فرهاد دژپسند _وزیر امور اقتصادی و دارایی_  با بیان اینکه خوشبختانه مردم بورس را مامنی جهت حفظ ارزش دارایی‌ها می‌بینند، این حوزه را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرده و گفته بود که بورس در کشور ما در یک سال گذشته ۱۴۰ درصد رشد داشت، این رشد نشان می‌دهد این اقدام جواب داده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا