امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

لزوم افزایش تولید روغن زیتون در کشور

مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت افزایش میزان تولید روغن زیتون در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «سید رحمت الله پریچهر» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ایران هم اکنون در زمینه تامین روغن خوراکی وابسته به خارج است.

وی همچنین اظهارداشت: توسعه باغات زیتون با هدف تامین بخشی از روغن خوراکی مملکت بصورت جدی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و همینطور از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی است.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: واقع مطلب اینکه از سالیان گذشته به خصوص چند سال اخیر کار توسعه و همینطور گسترش اصلاح باغات زیتون بطور ویژه با تعامل موسسات تحقیقاتی و پژوهشی در کشور دنبال می شود.

وی از شناسایی بیش از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد برای توسعه باغات زیتون در کشور خبرداد و افزود: درختان زیتون نیاز آبی پائینی دارند و همینطور در تامین روغن خوراکی مملکت بسیار نقش آفرین هستند.

پریچهر ضمن اشاره به اینکه هریک گرم روغن زیتون ۹ کیلوکالری انرژی دارد، اظهارداشت: باغات زیتون هم اکنون در ۲۶ استان کشور پراکنش دارند.

وی به رادیو اقتصاد خبر داد: سال گذشته افزون بر هفت هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شده است.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال ۱۳۹۷ دو هزار و ۲۰۰ هکتار باغات زیتون در کشور توسعه یافت و همینطور شش هزار هکتاراز باغات زیتون مورد اصلاح قرار گرفت یعنی عملیات هرس، تغذیه و تغییر رقم در این باغات انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ایران عضو شورای بین المللی زیتون است، افزود: این شورا وابسته به سازمان ملل متحد و مقر اصلی آن در اسپانیاست.

پریچهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عضویت ایران در شورای بین المللی زیتون چه کمکی به کشور در بحث توسعه زیتون می کند، اظهارداشت: این عضویت ضمن ایجاد تعاملات بیشتر با کشور های دنیا زمینه حضور کارشناسان بین المللی و همینطور بهره گیری از تجربیات جهانی و استفاده از ارقام جدید را در مملکت به خوبی فراهم خواهد کرد.

وی گفت: سال گذشته چندین کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان خارجی به جهت بهره گیری از فناوری های نوین مورد استفاده در باغات زیتون کشورهای حوزه مدیترانه به خصوص اسپانیا، ایتالیا، یونان و غیره صورت گرفته است.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: این کشور در زمینه توسعه باغات زیتون سابقه طولانی در سطح دنیا دارند از اینروضرورت ایجاب می کند با توجه به اهمیت موضوع از تجربیات این کشورها به نحو احسن استفاده شود.

وی اظهارداشت: ایران در زمینه تولید کنسرو زیتون در حال حاضر رتبه ۱۳ جهان را دارد ولی در تولید روغن زیتون به دلیل هدایت بخشی از محصول زیتون به سمت تولید کنسرو جایگاه قابل توجهی ندارد البته در سال های اخیر تمامی تلاش ها بر این بوده که روغن زیتون در کشور افزایش پیدا کند.

پریچهر با اشاره به اینکه سال گذشته دو هزار تن به تولید روغن زیتون کشور اضافه شده است، گفت: این حرکت باعث کاهش واردات دو هزار و ۵۰۰ تنی روغن زیتون خارجی به مملکت شد.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال تولیدمیوه زیتون بیش از ۱۲۰ هزار تن برسد که این کمک خواهد کرد رتبه تولید روغن زیتون بطور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: سطح زیر کشت باغات زیتون کشور در حال حاضر به بیش از ۹۲ هزار هکتار رسیده است.

وی گفت: سال گذشته ۱۰ درصد تولید زیتون کنسروی به سمت تولید روغن زیتون هدایت شد چرا که برنامه اصلی وزارت جهاد کشاورزی اینکه تولید روغن در کشور افزایش پیدا کند.

پریچهر افزود: تمامی حمایت های این وزارتخانه در جهت افزایش حجم روغن زیتون بوده تا کنسرو زیتون چون ایران امروز بیش از سرانه دنیا در حال تولید کنسرو زیتون است.

وی در ادامه مصاحبه اظهارداشت: پیش بینی می شود امسال تولید روغن زیتون در کشور افزایش پیدا کند.

مشاور معاون وزیر و مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارتخانه برای رسیدن به این هدف چه برنامه هایی دارد، گفت: افزایش سطح زیر کشت، حمایت یارانه ای و تسهیلاتی از توسعه باغات دارای ارقام روغنی، گسترش باغات متراکم، کشت ارقام جدید و پرمحصول برای روغن‌کشی از جمله این برنامه هاست.

وی افزود: سال گذشته از واردات روغن زیتون با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به کشور جلوگیری شد و این امر منجر به افزایش تولید روغن زیتون در داخل گردید.

پریچهر در ادامه یادآورشد: این وزارتخانه از همه ظرفیت های موجود تلاش خواهدکرد هم سطح زیر کشت باغات زیتون و هم میزان تولید روغن زیتون در کشور افزایش پیدا کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا