بورسبورس اوراق

نقدینگی، محرک اصلی رشد بازار سرمایه/ افزایش قیمت کالاهای پایه‌ای در بازارهای جهانی، عامل رشد قیمت گروه‌های فلزی

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عملکرد شرکت‌ها در رشد بازار نقش مهمی دارد گفت: طی پنج ماه گذشته، شرکت‌های گروه پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی با عملکرد خوب خود باعث رشد هماهنگ بازار با سایر قسمت‌ها شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سنا، حسن قاسمی یکی از کارشناسان بازار سرمایه، در بررسی متغیرهای مهم بر روند بازار گفت: در این راستا مهمترین متغیر، ورود جریان نقدینگی به بازار است و این موضوع به دلیل وجود خوش‌بینی نسبی در مسایل سیاسی، ایجاد شده است؛ البته موضوع بازارهای رقیب بورس هم در به وجود آمدن این شرایط موثر بوده است. به طوریکه اکنون بازدهی قابل توجهی در این بازارها وجود ندارد.

تسویه اعتباری مانع رشد می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تسویه اعتباری کارگزاری‌ها می‌تواند مانعی برای ادامه رشد بازار باشد، اظهار کرد: بر اساس قوانین، کارگزاری‌ها الزامی به تسویه با مشتریان ندارند. یادآور می‌شود، برای اینکه مشتریان حداقل سالی یک بار برای تسویه اقدام کنند و کارگزاری مطمئن باشد که مطالباتش قابل وصول است، این اتفاق می‌افتد.

قاسمی، عملکرد شرکت‌ها را در رشد بازار موثر دانست و گفت: حداقل در ۵ ماه گذشته به خصوص در مورد شرکت‌های گروه پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی با عملکرد خوبی مواجه بودیم؛ این موضوع سبب شد تا این بخش از بازار هم که نسبت به بخش‌های دیگر با رشد کمتری مواجه بوده نیز رشد کند.

گروه‌های شاخص‌ساز

وی این گروه‌ها را به عنوان بخش‌های شاخص‌ساز معرفی کرد که حدود ۵۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند و در ادامه پیش‌بینی کرد: احتمالا با گزارش‌های شش ماهه، خوبی رو به رو باشیم که البته این موضوع نمی‌تواند مانعی برای ادامه رشد شاخص در بازار سرمایه باشد.

قاسمی ضمن بررسی وضعیت صنایع مهم، بیان کرد: همانطور که در بالا اشاره شد به دلیل مناسب بودن گزارش عملکرد شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی، این صنایع دارای شرایط مالی مناسبی هستند.

وی افزود: بخشی از بازار مانند شرکت‌های کوچک نیز ممکن است به دلایلی مانند موضوع تجدید ارزیابی، جذابیت زیادی به دلایل بنیادی نداشته باشند و از همین رو با ریسک رو به رو باشند، اما شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی دارند و سودآوریشان حفظ شده یا حتی نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است، به نظر با مشکلی رو به رو نخواهند شد.

آینده صادرات شرکت‌های کالا محور 

حسن قاسمی، صعود قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی را عاملی برای رشد قیمت سهام شرکت های گروه فلزات اساسی شده عنوان کرد و در خصوص صادرات این شرکت‌ها گفت: با توجه به گذشت حدود شش ماه از ابتدای سال، به نظر می‌رسد خلل جدی در صادرات این شرکت‌ها ایجاد نشده است؛ هرچند ممکن است هزینه جا به جا کردن پول برایشان افزایش پیدا کرده باشد، اما از نظر مقداری مشکلی برای این شرکت‌ها ایجاد نشده است.

وی در خصوص چشم‌انداز قیمت‌های جهانی اذعان کرد: به نظر نمی‌رسد که این قیمت‌ها، رشد زیادی داشته باشند، اما افت محسوسی هم نخواهند داشت، زیرا افت آن‌ها اتفاق افتاده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا