امور زیربناییراه و ساختمان

قیمت مسکن در گران‌ترین منطقه تهران+ جدول

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، مناطق ۱، ۳ و ۶ از توسعه‌یافته ترین نقاط پایتخت محسوب می‌شوند که این روزها با توجه به حباب قیمت مسکن، بخصوص در بخش مسکن لوکس و متراژ بالا از نبود مشتری رنج می‌برند.

گشتی در دفاتر مشاور املاک محله‌های نیاوران، قیطریه، زعفرانیه، چیذر، ولنجک، دارآباد و نیاوران نشان می‌دهد تقریبا به ازای هر ۲۰ عرضه یک تقاضا برای خرید وجود دارد. به همین دلیل تعدادی از سازندگان که به پول نیاز دارند در پریودهای زمانی مختلف قیمت ملک خود را پایین می‌آورند که تا حدود اندکی افت شدید تقاضای مصرفی در این منطقه را تعدیل کرده است؛ هرچند بسیاری دیگر از مالکان حاضر به پایین آوردن قیمت نیستند.

جدول زیر مظنه قیمت مسکن در منطقه یک شهر تهران در خردادماه را نشان می‌دهد:

همچنین بخوانید

مظنه قیمت مسکن منطقه یک تهران در خردادماه

محله

متراژ

سن بنا

قیمت (تومان)

دارآباد

۱۴۲ متر

۱۱ سال

۷۴۰ میلیون

باغ فردوس

۱۰۴ متر

۱۴ سال

۸۶۰ میلیون

امامزاده قاسم

۱۰۱ متر

۲ سال

۹۲۰ میلیون

کاشانک

۱۲۷ متر

۴ سال

۱ میلیارد

ولنجک

۹۹ متر

۴ سال

۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون

زعفرانیه

۱۱۱ متر

۲ سال

۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون

دزاشیب

۱۴۸ متر

نوساز

۱ میلیارد و ۴۲۸ میلیون

چیذر

۱۸۷ متر

۴ سال

۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون

قیطریه

۱۸۳ متر

نوساز

۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون

نیاوران

۱۶۴ متر

نوساز

۲ میلیارد و ۵۰ میلیون

فرمانیه

۱۶۲ متر

نوساز

۲ میلیارد و ۱۹۵ میلیون

از ابتدا تا ۱۳ خردادماه سال جاری ۱۸۹ مورد معامله املاک مسکونی در منطقه یک انجام شده که بیش از ۸۰ درصد موارد مربوط به محله امامزاده قاسم بوده است.

کارشناسان معتقدند ارزش افزوده بالای لوکس‌سازی در تهران باعث شد نقدینگی بالایی طی یک دهه اخیر به این بخش بیاید که بسیاری از واحدها به دلیل رکود مسکن خالی مانده‌اند. یک کارشناس مسکن در این‌باره به سود ۱۶ میلیون تومانی در بخش خانه‌های لوکس اشاره کرد و به ایسنا گفت: سودی که سازندگان و تولید کنندگان بخش مسکن بردند بیش از آن‌که به دلیل زحمت آنها باشد ناشی از رانت های غیرمستقیم ایجاد شده دولت از طریق تأسیسات زیربنایی با بودجه‌های ملی بوده است.

محمد عدالت‌خواه افزود: قیمت خانه به هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و هزینه های جانبی وابسته است. سوآل این است چرا در تهران خانه ای که هزینه ساخت آن کمتر از یک میلیون تومان است و در لوکس‌ترین حالت به ۲ میلیون تومان می‌رسد باید بین متری ۴ تا ۱۸ میلیون تومان فروخته شود؟

این کارشناس مسکن با بیان این‌که خوشبختانه هم‌اکنون به دلیل رکود ۲.۵ ساله بخش مسکن، قیمت‌ها ثابت مانده و تا حدودی حباب آن خالی شده است، گفت: طبیعی است که قیمت مسکن ظرفیت افزایش بیش از تورم را نداشت، وگرنه برخی سازندگان با قیمت‌های متری ۱۸ میلیون تومانی هم راضی نیستند.

عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: رکود مسکن نباید بی خانه ها را ناراحت کند؛ زیرا در شرایط فعلی شاید بتوانند خانه دار شوند. این باید دغدغه مسؤولین باشد نه این‌که به افرادی که همیشه سود برده اند فکر کنند و هم و غم خود را برای خروج از رکود مسکن به کار گیرند.

وی با طرح این سوال که مگر زمانی که خانه چند برابر می شد و سازندگان یک شبه سودهای غیر قابل تصور بردند به کسی پاسخ دادند؟ یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده واقعی هم که گرفته نشد. نتیجه‌ی این اقدام منجر به ایجاد پدیده خانه های خالی و مردم بی خانه شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا