امور زیربناییراه و ساختمان

قرارگاه در زمینه دور زدن تحریم‌ها، موفق عمل کرده/ آماده تهاتر ۳۳ هزار میلیارد تومان از طلبمان با دولت هستیم/ فقط دارایی‌هایی که قدرت نقدشوندگی دارند را قبول می‌کنیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پاسخ به این سوال که آیا از مالکیت شرکت‌های دولتی در آستانه واگذاری، بابت مطالبات خود از دولت استقبال می‌کنید، تاکید کرد: شرکت‌های دولتی را نمی‌پذیریم چراکه به دنبال بنگاه‌داری نیستیم. فقط دارایی‌هایی که قدرت نقدشوندگی را دارند قبول می‌کنیم تا بتوانیم آن را تبدیل به نقد کرده و به پروژه‌ها تزریق کنیم.

همچنین بخوانید

سعید محمد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به تغییر رویکردهای قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء در دوره مدیریت جدید اظهار داشت: با توجه به بیانات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری انتظاراتی را از مجموعه قرارگاه دارند که تلاش کرده‌ایم در راستای تحقق این انتظارات عمل کنیم.

وی افزود: با توجه به ضرورت تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی، مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم در حوزه‌های جدید و حوزه‌هایی که پیش از این مغفول مانده مانند حوزه‌های پایین دستی نفت، کشاورزی، تولید فراورده‌های دامی و معادن ورود می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان اینکه اگر بتوانیم نفت را به فراورده تبدیل کنیم بسیاری از مشکلات کشور رفع می‌شود، گفت:  اگر بتوانیم نفت را به فراورده به ویژه فراورده‌های خاص تبدیل کنیم عملا دیگر تحریم پذیر نیستیم. اما پیش از این در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده بود و غافل از آن بودیم.  

محمد با تاکید بر اینکه حوزه معدن را نفت دوم کشور می‌دانیم،‌ اظهار داشت: در این حوزه می‌توان ارزآوری قابل توجهی داشت. از سوی دیگر صنعت معادن کشور تحریم پذیر نیست.

وی با اشاره به ورود قرارگاه به حوزه کشاورزی نیز گفت: در حال حاضر تهدیداتی در حوزه فراورده‌های دامی یا بذر و دان طیور وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی شده است. حضور قرارگاه در این حوزه‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات و تهدیدات را برطرف سازد.  

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با تاکید بر اینکه با ورود به این حوزه‌ها در جهت مقابله با تحریم‌ها عمل می‌کنیم، ادامه داد: توانمندی‌های قرارگاه را به سمت فعالیت‌هایی که کشور را در مقابل تحریم بیمه می‌کند سوق می‌دهیم. اقداماتی که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در ستاره خلیج فارس انجام داد نمونه‌ای از عملیات ضد تحریم بود و این جریان را بسیار جدی‌تر ادامه می‌دهیم.

محمد با بیان اینکه ورود به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در جهت جوان گرایی مدیران بوده است، افزود: سردار عبدالهی ۵ سال مدیریت قرارگاه را برعهده داشت البته معمولا احکام فرماندهان قرارگاه سه ساله است و با توجه به اینکه دو سال هم از موعد آن گذشته بود تصمیم به جابه جایی ایشان با بنده گرفته شد.  

وی درباره کمک قرارگاه به دولت در راستای دور زدن تحریم‌ها یا کاهش اثر تحریم‌ها اظهارداشت: ماموریت قرارگاه، گاهی توسعه زیرساخت‌های کشور است و عموما هم در داخل کشور فعالیت می‌کنیم. بحث ما بحث دور زدن تحریم نیست اما در جریان انجام پروژه هر کاری انجام می‌دهیم. البته قرارگاه نشان داده که در این زمینه موفق است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: قرارگاه یکی از اولین مجموعه‌هایی بود که در لیست تحریم‌ها قرار گرفت اما هیچ خدشه‌ای در روند اجرای هیچ یک از پروژه‌ها ایجاد نشد.  

محمد با اشاره به عدم توان پرداخ‌ های دولت در پروژه‌های عمرانی، گفت: شرایط حال حاضر دولت را درک می‌کنیم از این رو وارد تهاتر با دولت شده‌ایم و در بسیاری از پروژه‌ها از دولت به جای پرداخت‌های نقد، ملک یا دارایی دریافت می‌کنیم.  

وی ادامه داد: شاید همه پیمانکاران نتوانند به صورت تهاتری کار کنند اما این توان در قرارگاه وجود دارد که بتوانیم با سایر دریافت‌های غیر نقدیگی پروژه‌ها را به اجرا برسانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پاسخ به این سوال که آیا از مالکیت شرکت‌های دولتی در آستانه واگذاری، بابت مطالبات خود از دولت استقبال می‌کنید، تاکید کرد: شرکت‌های دولتی را نمی‌پذیریم چراکه به دنبال بنگاه‌داری نیستیم. فقط دارایی‌هایی که قدرت نقدشوندگی را دارند قبول می‌کنیم تا بتوانیم آن را تبدیل به نقد کرده و به پروژه‌ها تزریق کنیم.  

محمد با بیان اینکه عدم پرداخت مالیات از سوی قرارگاه صحت ندارد، گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء مُرّ قانون را رعایت و براساس آن مالیات پداخت می‌کند و حتی بیشتر از بخش خصوصی مالیات می‌پردازیم چراکه بخش خصوصی راه‌های برای پرداخت مالیات کمتر را می‌داند. هر چند ما هم راه‌های فرار مالیاتی را بلدیم اما طبق قانون مالیات می پردازیم و تعامل خوبی هم با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی داریم.   

وی با تاکید بر آمادگی قرارگاه خاتم برای تهاتر بدهی‌هایش با مطالباتی که از دولت دارد،‌ گفت: در حال حاضر طلب قرارگاه از دولت  33 هزار میلیارد تومان است که حاضریم طلب‌هایمان  به دولت را با بدهی‌هایمان تهاتر کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا