صنعت، معدن، تجارت

صدور مجوز سازمان توسعه تجارت برای برگزاری نمایشگاه در کربلا

یک مقام مسئول از صدور مجوز سازمان توسعه تجارت ایران برای برگزاری نمایشگاه صادراتی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کربلا خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد تقی دباغیان در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات و رونق بازار جهش و ثبات رونق تولید را همراه خواهد داشت اظهار داشت: برای صادرات خدمات فنی مهندسی دو فرایند مهم از جمله اراده دولت و آگاهی بخش خصوصی باید تقویت شود که بر این اساس، تکلیف دولت با بیانات مقام معظم رهبری در حوزه رونق بازار مبنی بر صادرات از کشورهای همسایه افق روشنی را پیش چشم تمام مسئولین حاکمیتی گذارده است.

وی افزود: در این میان برخی مقامات دولتی، دستور صادرات ایران به کشورهای همسایه را صادر کرده‌اند و دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مصمم به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق و فناور در این حوزه شده است.

قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی کارآفرینان افزود: البته این دستورات، پایان موضوع و تمام کار نیست؛ بلکه دولت باید خدمات بانکی و معافیت های مالیاتی و گمرکی را گسترش و مشوق های صادراتی را در حداقل زمان ممکن به شرکت های موفق صادرکننده بپردازد و از صدور بخشنامه کوتاه مدت بپرهیزد.

وی با بیان اینکه در بخش شرکت‌های خصوصی، میزان آگاهی باید تقویت شود گفت: شرکت ها باید از شرکت های مدیریت صادرات مشاوره گرفته و از الگوهای برتر صادراتی الگوبرداری نمایند؛ به نحوی که در مجامع بین المللی به واسطه هیات‌ها و تورهای تجاری، حضور بیشتری داشته باشند؛ چراکه در این شرایط است که حقوق خود را مطالبه کرده و فرایند ضمانت نامه های بانکی را دقیق مدیریت کنند.

وی با  اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کربلا- عراق که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور در تاریخ نهم تا دوازدهم مهرماه سال جاری در کربلا برگزار می شود، گفت: نمایشگاه صادراتی کربلا طبق مجوز سازمان توسعه تجارت و درخواست مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری از مدیر کل عربی آفریقایی وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته است.

دباغیان اظهار داشت : عراق به سبب قرار داشتن در میان سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپا دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک بوده که همجواری و بیشترین گذرگاه مرزی و نحله های فرهنگی_ مذهبی مشترک و سیاست های دولتمردان عراق برای جلوگیری از کاغذ بازی و فساد اداری و مسایل سیاسی امنیتی برنامه دولت همراه ، توسعه دولت الکترونیکی و توسعه خدمات بر بستر تلفن همراه را از اهم برنامه های خود می دانند و اصولا عراقی ها به ایرانی ها با توجه به مشابهت مشکلات اعتماد بیشتری نسبت به شرکت های ترکیه ای و غیره دارند؛ لذا شرکت های ایرانی باید بتوانند در وندور لیست وزارت ICT عراق قرار گرفته و پروژه های حوزه ICT عراق را مدیریت و اجرا کنند و شرکت های ایرانی باید تلاش کنند با حمایت مسئولین با سلام به عنوان شرکت مجری طرح های عراق، جهت انجام پروژه ها همکاری داشته باشند .

وی اشاره کرد: نمایشگاه کربلا در تاریخ نهم تا دوازدهم مهر ماه سال جاری از امتیاز و مزایای بسیار خوبی برخوردار است. حمایتهای مادی ، معنوی ، هدف گذاری دقیق و تشنگی بازار عراق و تخریب زیرساخت ها در عراق بواسطه درگیری های جنگی و حملات تروریستی که همگی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد .

 وی عنوان کرد: در مورد عراق نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم ، بازار عراق نیاز به خدمات و توریسم مذهبی گسترده ای دارد ، در حوزه سخت افزار، کلیه خطوط ارتباطی ثابت (ارضی)قدیمی و لزوم وجود کابل نوری و خطوط ثابت برای اینترنت اشیا و پرسرعت آینده نزدیک نیاز به بازسازی دارد و در توان شرکت های ایرانی است.

دباغیان ادامه داد: همچنین در عراق در مبارزه با تروریسم هزینه کرده ایم امروز نباید بازار هدف گسترده عراق را به ترک ها واگذار کنیم؛ چرا که امکان مبادلات در عراق بسیار راحت تر و ارزان است و می توانیم با پرچم شرکت های عراقی و پشتیبانی شرکت های ایرانی در دیگر کشورهای همسایه پروژه های بلندمدت اجرا نماییم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا