صنعت، معدن، تجارت

راه اندازی سامانه مجوز پیش فروش خودرو / ماجرای سکه ثامن چه بود؟

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور از پیاده سازی سامانه شکایت، گارانتی، بازرسی و مجوز پیش فروش خودرو در ماههای آینده خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی رهبری امروز یکشنبه ٢۴ شهریور ٩٨ در نشست خبری خود با خبرنگاران، گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در سه حوزه تجارت الکترونیکی مبتنی بر توسعه زیرساختها و گسترش تجارت الکترونیک، توسعه دولت الکترونیک و گواهینامه الکترونیکی فعالیت می کند؛ به نحوی که کلیه خدمات قابل ارائه به تجار و بازرگانان از جمله خدمات ثبت سفارش و سامانه جامع تجارت در قالب سامانه ها پیگیری می شود.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور افزود: این مرکز در بحث زیرساختهای الکترونیکی و به خصوص گواهینامه الکترونیکی در این حوزه ورود پیدا کرده و کار را پیش می برد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت از پیاده سازی سامانه شکایت، گارانتی، بازرسی و مجوز پیش فروش در ماههای آینده خبر داد.

در سکه ثامن چه گذشت؟

رهبری در مورد تخلفات صورت گرفته در حوزه سکه ثامن گفت: آنچه که در مورد تخلفات صورت گرفته در سکه ثامن رخ داده مرتبط با عدم رتبه بندی دارندگان نماد اعتماد الکترونیک است به این معنا که مردم باید بدانند که هر دارنده نماد الکترونیکی قابلیت پیش فروش گسترده محصولات را ندارد و از سوی دیگر ما نیز به عنوان حاکمیت به دارندگان نمادهای الکترونیک اعتبار مشخصی را جهت پیش فروش ها ارائه می دهیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی افزود: سکه ثامن از سه سال پیش نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده و پروانه مرتبط با اتحادیه صنفی مربوطه نیز تا اردیبهشت و خرداد سال ۹۷ دارای اعتبار بود و این در شرایطی است که در نظارت های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مشخص شد که سکه ثامن خرید و فروش آنلاین سکه انجام داده، در حالی که این فرآیند مطابق با قوانین کاملا ممنوع است.

وی تصریح کرد: خرید و فروش آنلاین سکه از سوی ثامن در شرایطی رخ داده بود که فراز و نشیب های اقتصادی و نوسانات قیمت ارز از سال گذشته نمودار شد و این امر این واحد صنفی را دچار مشکل کرد. البته دارنده این واحد صنفی مدعی بود که به لحاظ امنیتی سایت او دچار مشکل شده است.

رهبری ادامه داد: بعد از شکل گیری این پرونده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این نتیجه رسید که باید صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی و دارندگان این نماد را رتبه بندی نماید که هم اکنون این کار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه آخرین وضعیت پرونده ثامن را باید از مراجع قضایی سؤال کنیم، تأکید کرد: رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی و اینترنتی در واقع یکی از راه های پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی است، چرا که مردم باید بدانند که هر دارنده نماد الکترونیک سقف قابل اعتباری دارد که بر مبنای آن می تواند پیش فروش انجام دهد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که پیش فروش ها چه در نوع حقیقی و چه در نوع مجازی خود همواره با مشکلاتی مواجه بوده اند به نحوی که پیش فروش کنندگان سقف اعتباری خود را نباید نادیده بگیرند و ریسک معاملات را بپذیرند، البته حاکمیت نیز باید خود را در این موضوع دخیل کرده و سقف پیش فروش هر واحد را کاملا مشخص نماید.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: هم اکنون با دستور وزیر صنعت، معدن  تجارت سامانه ای برای صدور مجوزهای پیش فروش خودرو طراحی شده و مکانیزمی در قالب آن ارائه خواهد شد تا اگر معامله فردی در این سامانه ها برای خرید ملک، خودرو یا کالاهای ارزشمند به ثبت برسد، آن معامله مورد اعتماد حاکمیت است و ما نیز به عنوان دستگاه های حاکمیتی آن را مدیریت خواهیم کرد تا هر فردی نتواند به هر میزانی پیش فروش نماید.

رهبری گفت: البته اگر حوزه هایی همچون بلاکچین فعال شود و کنترل های مرکزی از روی سامانه ها برداشته شود به طور قطع باید فکر دیگری کرد که ما نیز در حال چاره اندیشی برای آن هستیم.

رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی

رهبری در بخش دیگری از سخنان خود از تسریع فرآیند صدور و تبدیل نماد الکترونیک خبر داد و گفت: واحدهای کسب و کار الکترونیکی رتبه بندی خواهند شد تا بتوان اطمینان مصرف کنندگان را فراهم کرد. این در شرایطی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، کار را به شکلی پیش برده تا مراجعه کنندگان در بخش های مختلف برای راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی، کلیه تعاملات خود را در یک درگاه پیگیری نمایند.

وی افزود: به موازات این امر، برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی و رویدادهای مهم را در دستور کار قرارخواهیم داد. این در شرایطی است که راه اندازی دولت الکترونیک در قالب سامانه جامع تجارت از جمله بخش هایی است که در این حوزه مورد پیگیری قرار می گیرد. به نحوی که در سامانه جامع تجارت در تعامل با سایر بخش های دولت بتوان نیازهای تجار و فعالان اقتصادی را برآورده نمود.

رهبری از برگزاری فرآیندهای مناقصه، مزایده و انجام معاملات در قالب سامانه های شفاف خبر داد و گفت: سامانه شکایت، بازرسی، گارانتی و مجوز پیش فروش خودرو در این حوزه ساماندهی می شود.

امکان تبادل اسناد مالی بصورت آنلاین در آینده نزدیک

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تبادل اسناد مالی به صورت آنلاین در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و خزانه داری کل کشور صورت گرفته تا بتوان اسناد مالی این وزارتخانه را به صورت الکترونیکی تبادل کرد.

وی با بیان اینکه از سه هزار و ۵۰۰ کسب و کار اینترنتی ۱۸۰ کسب و کار نماد الکترونیک را جعل کرده بودند، گفت: همچنین ۲۳۰ کسب و کار نیز مجوزشان تعلیق شده بود اما همچنان به کار خود ادامه می دادند که این موضوع نیز ساماندهی شده است.

رمز ارزها ابزاری ضدتحریمی؟

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص به کارگیری تکنولوژی بلاک چین خاطرنشان کرد: بلاک چین یک تکنولوژی است که در هر صورت با حضور و یا بدون حضور ایران در دنیا پیش خواهد رفت و سیاست گذاری های مرتبط با آن در بسیاری از کشورهای دنیا صورت گرفته است. اما باید توجه داشت که استفاده از زنجیره بلاک چین به هیچ عنوان نمی تواند از سوی یک دستگاه خاص سیاست گذاری شود و به این دلیل پیشنهاد ما این است که بتوان این موضوع را در کارگروهی مشترک میان دستگاه های مختلف ساماندهی نماییم که هم اکنون مقدمات این کار نیز فراهم شده است.

رهبری با بیان اینکه رمزارز ها به هیچ عنوان نظارت پذیر نیستند، گفت: قابلیت نظارت بر رمز ارزها وجود ندارد و به این دلیل است که انجام تراکنش ها به نحوی صورت می گیرد که طرفین تراکنش در آن مشخص نیستند. این در شرایطی است که در دوران تحریم نیز باید بررسی کرد که تا چه اندازه می توان به استفاده از رمز ارزها برای دور زدن تحریم امیدوار باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه رمزارزها پشتوانه خاصی ندارند ممکن است دچار فراز و نشیب های قیمتی در تبادلات مالی شوند و این امر ریسک بالایی را متوجه معاملات می کند. به خصوص اینکه باید در معاملات با حجم بالا، این موضوع را لحاظ کرد.

۱۶ فرایند جدید به سامانه ثبت سفارش افزوده شد

رئیس مرکز توسعه تجارت  الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ۱۶ فرآیند جدید به سامانه ثبت سفارش اضافه شده و این امر ایمنی و امنیت این سامانه را ارتقاء خواهد داد و این در شرایطی است که چنانچه ثبت سفارش بر روی سیستم های الکترونیکی قرار نگرفته بود، به طور قطع نمی توانستیم تخلفات مرتبط با آن را کشف کنیم اما این سامانه نیازمند ارتقای امنیتی بود که مراحل آن در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: مرز نشینان به این سامانه اضافه شده اند و حسب تصمیماتی که دولت در حوزه های مختلف اتخاذ می نماید، این سامانه قابلیت ارتقاء و بهینه سازی دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا