خودروصنعت، معدن، تجارت

۹۰ درصد بازار داخلی در اختیار دو خودروساز!

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: عمده خودروهایی که هم اکنون در بازار داخلی فروخته می شود ۹۰ درصد این محصولات مربوط به تولیدات دو کارخانه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «میلاد بیگی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: این بدین معنی و مفهوم که قطعه سازانی که در بازار ایران فعالیت می کنند مجبورند به بازار لوازم یدکی یا به خودروساز قطعه عرضه کنند.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی از آنجائیکه بازار خودرو یک بازار بزرگ، شیرین و جذابی است و از طرفی تعداد زیادی شرکت کوچک هم در فضای لوازم یدکی شکل گرفته اینکه یک قطعه سازی بتواند با یک خودروساز همکاری داشته باشد بسیار برای قطعه ساز مهم است چون می تواند یک بازار بزرگی را کسب کند و به هیچ وجه با فضای بازار لوازم یدکی قابل قیاس نیست.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه صنعت خودرو گفت: سطح تولیدات قطعه سازانی که با خودروساز در حال کار هستند به هیچ وجه با قطعه سازانی که فقط با بازار لوازم یدکی کار می کنند قابل قیاس نبوده و نخواهد بود.

وی افزود: وقتی انحصار در تولید خودرو کشور وجود دارد اینجا که حالا چه کسی صاحب صنعت خودرو باشد و چه کسی برای صنعت خودرو تصمیم گیری خواهد کرد می تواند تعیین کند که خودروساز از چه کسی قطعه بخرد یا از چه کسی قطعه نخرد.

بیگی تصریح کرد: مسائل فراوانی که تا به امروز وجود داشته امکان همکاری قطعه سازان داخلی با شرکت های خودرو سازی خارجی به نحو باید و شاید فراهم نبوده بنابراین مجبورند با خودروساز داخلی کار کنند.

وی گفت: اینکه حالا سکان این تصمیم گیری که با چه قطعه سازی کار کنند و دست چه کسی باشد می تواند به شدت تعیین کند که این بنگاه با انحصار مواجه شود یا نشود کمااینکه همان میزان از سهم صنایع خودرو سازی که در اختیار بنگاه های قطعه سازیست هم تصمیم گیران دولتی و هم افرادی که بالاسر بنگاه ها قرار گرفته اند به خوبی می دانند وبارها هم به این مسئله اذعان کرده اند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: این واحدهای که تا به امروز با همین سهم اندکی که داشته اند موجبات انحصاراتی در حوزه های مختلف شده اند.

وی همچنین در خصوص اینکه سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی این اجازه را به دولت نمی دهد که بیشتر از ۲۰ درصد سهام خود را واگذار کند، اظهارداشت: حقیقت قضیه اینکه در ایران خودرو ۲۷ درصد و در سایپا ۴۱ درصد سهام بصورت توده ای و چرخه ای در داخل این بنگاه ها شکل گرفته است.

بیگی در ادامه یادآورشد: اگر امکان واگذاری آن بخش سهام دولت وجود ندارد امکان واگذاری سهام خودروسازانی که بصورت چرخه ای شکل گرفته وجود دارد و دولت می تواند از این نقطه شروع کندیعنی مسئله حل شده ای از این باب نیست که گفته شود مسئله تمام شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا