امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۹۰ هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت پنبه/خوداتکایی ۶۵ درصدی در تولید

گرمسار – مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت پنبه است، گفت: سطح زیر کشت پنبه امسال ۲۷ درصد افزایش داشت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، ابراهیم هزارجریبی صبح سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران، در حاشیه بازدید از مزارع پنبه شهرستان گرمسار ضمن بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و آرادان در استان سمنان از شهرهای مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شود، اظهار داشت: امسال ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت پنبه است که در مقایسه با سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی در استان سمنان زیر کشت پنبه است، افزود: این در حالی است که میزان کشت پنبه در این منطقه نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشت.

خوداتکایی ۶۵ درصدی در تولید پنبه

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲.۵ برابری کشت پنبه نسبت به سال گذشته در گرمسار خبر داد و تأکید کرد: دستیابی به خودکفایی در تولید پنبه و صنایع تبدیلی این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

هزارجریبی با بیان اینکه در تولید پنبه به خوداتکایی ۶۵ درصدی در مقایسه با میزان مصرف در سال گذشته دست‌یافتیم، خاطرنشان کرد: کسری موجود در تأمین نیاز کشور به الیاف پنبه از طریق واردات رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ۵۰ درصد از نیاز کشور به الیاف پنبه از طریق واردات تأمین می‌شد، تصریح کرد: در افق خوداتکایی برنامه پنبه کشور پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ واردات پنبه به صفر می‌رسد.

توسعه سطح زیر کشت پنبه در دستور کار

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میانگین سطح زیر کشت برای هر بهره‌بردار سه هکتار است، اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت پنبه برنامه‌ریزی کرده تا با افزایش میزان سطح زیر کشت و توسعه مکانیزاسیون این میانگین را از سه هکتار به میزان بالاتری افزایش دهد.

هزارجریبی با تأکید بر اینکه پنبه‌کاران فعال در سراسر کشور دارای تجارب مطلوبی هستند، یادآور شد: ۱۵ تا ۱۷ استان پنبه‌خیز در کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، فارس، اردبیل، گلستان و اصفهان را می‌توان نام برد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا