امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۵۰ درصد اقتصاد عشایر وابسته به فعالیت زنان است

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: زنان عشایری با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ درصد جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند و ۵۰ درصد اقتصاد عشایر وابسته به فعالیت آنان وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در نشست با دبیر کارگروه زنان روستایی عشایر و مناطق محروم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: تعداد ۳۶۱ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری با حدود ۲۰ هزار نفر عضو در سراسر کشور فعالیت اقتصادی می‌کنند.

وی با انتقاد از کم‌توجهی به موضوعات مرتبط با زنان عشایری، بیان داشت: دستگاه‌ها در مناطق روستایی حضور پیدا می‌کنند و زنان روستایی کم و بیش دیده می‌شوند اما در حوزه عشایری بخش زنان مغفول و مظلوم واقع شده است.

قندالی با تاکید بر این که باید به صورت کاربردی وارد موضوع زنان عشایری شد، گفت: باید NGO ها و نهادهای قوی مردمی در این خصوص تشکیل شود که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی ظهور و بروز ندارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که امور زنان می‌تواند در خصوص مشکلات زنان عشایری مطالبه گر باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان عشایری هم ظرفیت‌های زیادی و هم خلاهایی وجود دارد که می‌توان اینها را از طریق امور زنان پیگیری و نواقص را اصلاح کرد.

وی تصریح کرد: امور زنان، یک واژه عام است لذا باید همه زنان شهری، روستایی و عشایری به صورت عام دیده شوند و ما هم این ظرفیت را داریم که در ساختار سازمان اداره ای را تحت عنوان امور زنان عشایر راه اندازی کنیم.

قندالی با بیان این که سازمان امور عشایر دولتی کوچک در دل دولت است، تصریح کرد: موضوع بهداشت، آموزش، راه، تامین آب و بسیاری از موضوعات مربوط به جامعه عشایری از طریق سازمان امور عشایر پیگیری می شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان کرد: دو طرح و برنامه بسیار مهم در هیات دولت مصوب شده است که یکی برنامه جامع ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت و یکی هم طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری است که باید از این ظرفیت قانونی در حوزه زنان عشایری نیز استفاده کنیم.

وی با تاکید بر ثبت و ضبط دانش بومی عشایر، گفت: دانش بومی از اهمیت زیادی برخودار است و ما باید بتوانیم دانش بومی زنان عشایری که بسیار ارزشمند است را جمع‌آوری و ثبت کنیم.

قندالی با اشاره به اینکه زنان عشایری در کوچ نقش اساسی دارند، تاکید کرد: موضوع ثبت کوچ عشایر بعنوان یک میراث ملی و فرهنگی و جهانی باید هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی و از طریق یونسکو پیگیری شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی برای عدالت اجتماعی بوده است و زنان عشایری نیز باید از آن بهره‌مند شوند، گفت: دختران عشایری برای ادامه تحصیل مشکلاتی دارند که صدماتی به آموزش آنان زده است که آثار آن تا بزرگ سالی نیز می‌ماند.

وی با بیان این که مشکلات زیادی در حوزه بهداشت عشایر وجود دارد، افزود: پیگیری و برطرف کردن مشکلات حوزه بهداشت زنان و کودکان عشایری بسیار مهم است که وزارت بهداشت در سال های اخیر در ارائه خدمات بهداشتی به عشایر پیشتاز بوده است.

قندالی در پایان با اشاره به کتاب “سردار بی بی مریم بختیاری”، از خانم سلطانی برای تالیف این کتاب تقدیر کرد.

 دبیر کارگروه زنان روستائی عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی که در سطح کلان کشور می‌شود، زنان روستایی و عشایری جایگاهی ندارند و به هیچ عنوان دیده نمی‌شوند و تنها زنان شهری آن هم زنان تهرانی دیده می شوند.

پریچهر سلطانی افزود: نگرش حاکمیت نگرش شهری است چرا که تمام کسانی که تصمیم گیری می کنند شهری هستند.

وی با اشاره به این که باید مطالبات زنان عشایری را از طریق تمام دستگاه ها پیگیری کنیم، بیان داشت: دو موضوع را بصورت جدی در حال پیگیری هستیم که یکی بیمه و یکی هم فروش محصولات تولیدی زنان روستائی و عشایری و ایجاد فروشگاه ها و بازارچه هایی برای عرضه آن در تهران است.

مشاور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد: البته در این خصوص برندسازی و بسته بندی محصولات عشایر اهمیت زیادی دارد چرا که امروزه محصولات فله ای به خصوص در تهران خریداری ندارد.

سلطانی گفت: برای تهیه اطلس زنان روستایی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اعتباراتی را در نظر گرفته که می توانیم از این ظرفیت در بخش زنان عشایری نیز استفاده کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا