بورسبورس اوراق

شوک منفی به بازار سهام با خروج اشخاص حقیقی/ بزرگترین افت شاخص بورس در ۲ماه اخیر رقم خورد

شاخص بورس تهران، امروز بر خلاف تصورات با افت تقریبا ۸هزار واحدی مواجه شد و از کانال ۳۰۰ هزار واحدی فاصله معناداری گرفت. بر این اساس مهمترین نماگر بازار سهام امروز با افت ۲.۶درصدی مواجه شد و در ارتفاع ۲۹۴هزار واحد قرار گرفت و بزرگترین افت خود را در دو ماه گذشته تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  افت ۸هزار واحدی شاخص بورس تهران امروز در حالی رقم خورد که برای اولین بار در دو ماه گذشته، خالص خرید اشخاص حقیقی منفی شد. به عبارت دقیق‌تر امروز حقیقی‌ها بیش از ۱۶۲ میلیارد تومان از نقدینگی خود را از بازار خارج کردند.

در دو ماه گذشته این متغیر به صورت پیوسته در محدوده مثبت قرار داشت. معامله‌گران حقیقی بازار در دو ماه گذشته مجموعا بیش ۳هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه‌نفس وارد بازار کرده بودند. این هجوم نقدینگی منجر به افزایش چشمگیر شاخص کل و البته شاخص کل هم‌وزن شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در دو ماه گذشته به ترتیب ۲۴.۷ و ۴۴.۸درصد جهش کرده بودند.

انحراف شدید شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل در دو ماه گذشته نشان از توجه ویژه فعالان بازار سهام به نمادهای کوچکتر بازار داشت؛ نمادهایی که در ذات پتانسیل بالاتری برای قرار گرفتن در بازی‌های سفته‌بازانه دارند! همین موضوع باعث شد که تحلیلگران و کارشناسان بازار نسبت به شکل‌گیری حباب قیمتی در نمادهای کوچکتر بازار ابراز نگرانی کنند.

طبیعتا انتظار می‌رفت این ورود بی‌امان نقدینگی زمانی را برای خروج انتخاب کند. به نظر می‌رسد قرعه برای شناسایی سود و نقدشدن برخی سهامداران خرد به نام امروز افتاد.

امروز تقریبا تمام گروه‌های بازار با فشار فروش در ابتدای بازار مواجه بودند. در نتیجه این فشار فروش هیجانی، شاخص کل بورس تنها در نیمه اول معاملات بیش از ۸هزار واحد افت کرد. در ادامه معاملات اما رفته‌رفته از فشار فروش کاسته شد و نوبت به خریداران رسید که عرض اندام کنند. در نتیجه تا پایان معاملات بازار شاهد کاهش تعداد صف‌های فروش و رسیدن بازار به تعادلی نسبی بود. در برخی نمادها از جمله «خودرو» در بازه‌ای از معاملات قیمت‌ها به مدار مثبت بازگشت.

در نمادهای بنیادی‌تر بازار از جمله نمادهای گروه فلزات اساسی و پتروشیمی، با حمایت اشخاص حقوقی معاملات به تعادل رسید تا امیدواری‌ها برای توقف سقوط بازار سهام در روز کاری بعدی پررنگ‌تر شود.

گفتنی است در بازار امروز گروه‌های خودرو، بانک، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد که این مقدار نسبت به میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در شهریور ماه ۱۶درصد کاهش نشان می‌دهد.

ارزش معاملات خرد در فرابورس نیز امروز به ۸۳۸میلیارد تومان رسید. بر این اساس ارزش کل معاملات خرد بورسی و فرابورسی امروز در محدوده ۲هزار و ۳۶۳میلیارد تومان قرار گرفت. اگرچه این میزان نسبت به روزهای پرمعامله اخیر کاهش نشان می‌دهد اما همجنان عدد قابل قبولی است. تنها نکته نگران‌کننده بازار امروز خروج نسبتا سنگین بخشی از معامله‌گران حقیقی بود که در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند بازار سهام را وارد دوره‌ای اصلاحی کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا