امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضرورت رصد کالاهای اساسی در شبکه توزیع

وزارت صمت اعلام کرد: زنجیره توزیع کالاهای اساسی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، باید به طور کامل در شبکه توزیع رصد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما،  حمید محله‌ای گفت: زنجیره تجاری کالا به خصوص کالاهای اساسی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند طبق دستور رئیس جمهور و قوانین موجود باید به طور کامل در شبکه توزیع رصد شوند. وزارت صمت در شش ماهه گذشته در این زمینه ورود پیدا کرد و اکنون رصد زنجیره به تجارت داخلی هم رسیده است.

وی گفت: برای این کار همه شبکه‌های توزیع در کشور به خط شدند تا همه تراکنش‌های صورت گرفته در بین شبکه‌های توزیع از سطح عمده فروشی تا خرده فروشی و در نهایت سطح مصرف کننده رصد شود.

معاون دفتر امورخدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هم اکنون سامانه رصد کالا در زنجیره تجاری برای اقلامی مثل تایر، شکر، برنج، گوشت، چای، روغن نباتی و کنجاله سویا فعال شده و تمامی خرید و فروش در این شبکه اعم از واردات و توزیع اقلام در داخل مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: برای مثال مجموع گوشتی که پس از ترخیص به شبکه توزیع کشور وارد می‌شود باید بصورت دقیق مشخص شود این کالا به کدام استان حمل و در کدام سردخانه نگهداری می‌شود و همینطور در کدام خرده فروشی، فروشگاه زنجیره‌ای و شرکت پخش به چه میزانی در حال توزیع است.  سخت‌ترین کار این مرحله شبکه توزیع خرده فروشی صنفی بود.

محله ای افزود: هر شبکه توزیع صنفی خرده فروشی که کالا دریافت می‌کند برای همان شبکه پیامکی ارسال می‌شود برای مثال امروز فلان میزان شکر دریافت کردید و باید صنف مزبور این پیامک تأیید کند.

معاون دفتر امورخدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اگر صنوف در شبکه تایید کند که این کالا را دریافت کرده اند در مراحل بعدی کالا به آنان عرضه وگرنه از شبکه توزیع حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: به طورکلی شبکه رصدی در حال ایجاد شدن است که بر اساس آمار و اطلاعات این شبکه هم مصرف کنندگان و هم افراد فعال و حاضر در شبکه از مقدار توزیع کالا مطلع می‌شوند و در نهایت مدیران استانی نیز می‌توانند وضعیت را رصد کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا