کسب و کار

نام و نشان تجاری دو مقوله جدا از یکدیگرند

رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: «نام تجاری» و «نشان تجاری» دو مقوله مستقل از یکدیگر هستند و آثار حقوقی متفاوتی هم در بر دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «غلامرضا بیات» در برنامه رویش رادیو اقتصاد افزود: نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

وی اظهارداشت: نشان تجاری، علامت تجاری و در مفهوم عام برند در حقیقت می تواند یک نام، عبارت، تصویر، حرف و عدد باشد.

همچنین بخوانید

رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این نشان تجاری ممیزه کالا و خدمات از یکدیگر است و می تواند به نام یک شخص حقیقی یا یک شخصیت حقوقی به ثبت برسد.

وی در ادامه افزود: ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۱۳۸۶ در تعریف علامت تجاری می گوید: «هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد وبه عبارت بهتر هر نشانی که بتواند کالا یا خدمت یک رقیب را از رقبای دیگر متمایز کند علامت تجاری و در مفهوم عام برند اطلاق می شود.»

بیات اظهارداشت: نشان تجاری یا برند می تواند مصادیق مختلفی از قبیل کلمه، حرف، عدد و عبارت را در بر داشته باشد.

وی گفت: این نشان باید قابل رویت و ویژگی تمایز بخشی داشته باشد و در عین حال عام و شبیه نشان دیگری نباشد.

رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: نشان تجاری نبایستی مبدا جغرافیایی را معرفی کند و همینطور دارای سوابق عین یا مشابه نباشد.

وی اظهارداشت: نکات دیگری که در انتخاب یک نشان تجاری باید رعایت شود اینکه نشان تجاری انتخابی نبایدیک نشان تجاری مشهور، پرچم، اثر تاریخی یا باستانی متعلق به دولت و کشور دیگر و همینطور خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

بیات گفت: سامانه مرکز مالکیت معنوی از بیست و هفتم آبان ماه سال هزار و سیصدو نود و یک بصورت برخط قابل دسترس است.

وی افزود: تمامی متقاضیانی که می خواهند شروع به کسب و کار کنند یا حوزه کسب و کار فعالیت های خود را توسعه دهند طبق قاعده برای معرفی کسب و کار خود باید از مرحله ثبت نشان تجاری یا علامت تجاری یا برند گذر کنند.

رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: این فضا از تاریخ مورد اشاره از سوی سازمان مزبورفراهم ودیگر نیازی نیست اشخاص ابتدا به ساکن برای ثبت نشان تجاری مراجعه حضوری به مرکز مالکیت معنوی داشته باشند بلکه می توانند به پرتال مرکز به نشانی https://iripo.ssaa.ir بصورت برخط وارد و نسبت به ثبت نشان یا علامت تجاری خود اقدام کنند منتها مقدمه تقاضای ثبت نشان یا علامت تجاری اینکه شخص ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کند.

وی گفت: پس از این که معرفی را انجام داد و تشریفات مرتبط با ثبت نام را طی کرد می تواند نسبت به فرم تنظیم اظهارنامه ثبت علامت یا نشان تجاری اقدام نماید.

بیات افزود: راهنماهایی در این سایت تعبیه شده که متاسفانه بیشتر متقاضیان وقتی وارد پرتال می شوند راهنماهای مزبور را مطالعه نمی کنند.

وی اظهارداشت: اگر این راهنما ها را مطالعه کنند حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد ابهامات و سئوالات متقاضیان برطرف خواهد شد.

رئیس اداره ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این اداره یک مرجع حاکمیتی است و نفعی در بحث اینکه بخواهند متقاضی را گمراه کنند به هیچ وجه وجود ندارد.

وی افزود: متقاضیانی که در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند گول و فریب موسسات کارچاق کنی را در فضای بیرون از سازمان را نخورند اگر سئوال و ابهامی دارند در همان صفحه پرتال یک گزینه ای وجود دارد به نام «تماس با ما» که از طریق این گزینه بصورت الکترونیکی می توانند نامه بزنند، ابهامات خود را بپرسند و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا