صنعت، معدن، تجارتگردشگری

سواحل مکران سرشار از فرصت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: سواحل مکران سرشار از فرصت برای سرمایه گذاری و توسعه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «محمد راستاد» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: از این فرصت طلایی باید به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.

وی همچنین اظهارداشت: این سازمان به تازگی تدقیق طرح یکپارچه مناطق ساحلی تا مقیاس یک پنج هزارم برای بخش استان هرمزگان سواحل مکران انجام داده یعنی در پهنه بندی های مختلف کاربری ها را مشخص کرده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: این طرح در شورای برنامه ریزی استان هرمزگان به تصویب رسیده و همینطوردر شورایعالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: بطور طبیعی در حوزه فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی تمرکز بر توسعه پایانه های بندری که مهمترین این برنامه ها توسعه بندر چابهار است.

راستاد تصریح کرد: فاز نخست این بندر در دو سال قبل تکمیل و هم اکنون در حال تجهیز بوده البته یک بخشی از تجهیزات تامین شده است.

وی گفت: ظرفیت دو میلیون تنی این بندر به هشت میلیون تن رسیده و یک جایگاه بسیار مطلوبی برای ترانزیت کالا بین کشورهای ساحلی اقیانوس هند، آسیای میانه و افغانستان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: علاوه بر این زمینه ها برای ایجاد بنادر دیگر به خصوص بنادر تجاری در سواحل مکران موجود است.

وی همچنین در خصوص جزئیات انعقاد قرار داد احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی و فولادی بندر شهید رجایی بین اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و یک بخش خصوصی اظهارداشت: کار اجرایی این پروژه به زودی آغاز می شود.

راستاد گفت: فاز نخست این پایانه در مدت زمان سه سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی به رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی میزان سرمایه گذاری این پروژه پنج هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی و فولادی بندر شهید رجایی یکی از بزرگترین پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور است.

وی تصریح کرد: این پایانه بزرگترین پایانه تخصصی مواد معدنی و فولادی کشور خواهد بود و در ۱۸۰ هکتار طی سه فاز اجرا می شود.

راستاد گفت: قابلیت پهلوگیری کشتی های تا ۱۵۰ هزار تن ظرفیت را خواهد داشت واز تمامی تجهیزات مدرن و مکانیزه یک پایانه تخصصی مواد معدنی و فولادی برخوردار خواهد بود.

وی افزود: مجموع سرمایه گذاری که تاکنون از سوی بخش خصوصی در بنادر کشور انجام گرفته کمی بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است به یک معنا نصف سرمایه گذاری صورت گرفته بوسیله بخش خصوصی در بنادر کشور تا به امروز فقط در بندر شهید رجایی در حال اتفاق افتادن است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امضای قرارداد سرمایه گذاری بزرگ بخش خصوصی در این بندر را یک اقدام راهبردی عنوان کرد و اظهارداشت: افقی که برای صادرات محصولات فولادی یعنی ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک به شمار می رود.

وی ادامه داد: بدون شک با احداث پایانه مزبور هزینه کشتی های صادرات مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی کاهش خواهد یافت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا