اقتصاد کلان

زور آمریکا به اقتصاد ایران نرسید

مراودات مالی و تجاری غیردلاری ایران با سایر کشورها تاثیرپذیری اقتصاد ایران از تحریم‌ها را به حداقل رسانده و ارزش پول ملی را افزایش داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، هرچند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتوانسته اقتصاد ایران را از پا دربیاورد، اما مشکلاتی در زمینه تجارت خارجی ایران و تبادل کالا و ارز با سایر کشورها برای ایران ایجاد کرده است.

آمریکا کوشیده تا با اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، ارتباط کشورمان را با اقتصاد جهانی به حداقل برساند، اما در این بین مذاکرات ایران با متحدانش سبب شده آمریکا تا حد زیادی در این موضوع ناکام بماند.

با توجه به خروج یک‌باره آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، اقتصاد ایران تا مدتی دست‌خوش این تغییرات قرار گرفت و ارزش پول ملی کاهش یافت، اما اکنون با برقراری روابط تجاری با کشورهای دوست سبب شده تا بازار بار دیگر به آرامش برسد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات ایران در این زمینه، برقراری روابط تجاری با سایر کشورها از طریق پول ملی دو کشور و در واقع کنار گذاشتن دلار از معاملات تجاری بوده که تاثیرپذیری تجارت خارجی ایران از تحریم‌های آمریکا را به حداقل رسانده است.

در حال حاضر، سوئیفت دسترسی بانک‌های ایرانی به این سامانه را قطع کرده و بانک‌های ایرانی نمی‌توانند مبادلات تجاری خود بر پایه دلار را با بانک‌های سایر کشورها انجام دهند، در همین راستا مسئولان بانک مرکزی تلاش کرده‌اند تا با ایجاد روابط تجاری از طریق پول ملی، این مشکل را تا حدودی حل کنند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، تجارت خارجی با کشور روسیه از طریق پول ملی دو کشور است، در واقع روسیه برای برقراری ارتباط تجاری با ایران که در صورت عدم تحریم، مشتریان زیادی دارد، سوئیفت را کنار گذاشته و از طریق پول ملی دو کشور این کار را انجام می‌دهد.

این امر سبب شده تا با رفع بسیاری از مشکلات، زمینه واردات مواد اولیه و موارد ضروری را فراهم شده و ارزش پول ملی ایران در این مبادلات افزایش یابد.

کارشناسان معتقدند که با برقراری روابط تجاری با سایر کشورها از این طریق، ارزش پول ملی بازهم افزایش خواهد یافت و این کار می‌تواند پول ملی ایران را به ارزش واقعی خود برساند.

در حال حاضر، علاوه بر روسیه، ترکیه نیز تاکید کرده که به رغم تحریم‌های آمریکا، واردات نفت و گاز خود از ایران را متوقف نخواهد کرد.

همچنین برخی کشورهای دیگر نیز به طور رسمی و غیررسمی با ایران مبادلات تجاری دارند که گسترش این کار در طولانی‌مدت می‌تواند تحریم‌پذیری اقتصاد ایران از تحریم‌ها و نوسانات قیمت دلار را کاهش دهد.

در طی روزهای اخیر بسیاری از مسئولان کشور نیز تاکید کرده‌اند که اکنون ایران در مقابل تحریم‌ها مقاوم شده و تبدیل به کشوری تحریم‌ناپذیر شده است.

البته با این حال نمی‌توان تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران را نادیده انگاشت، اما در حالی که آمریکا می‌کوشد تا اقتصاد ایران را از کار افتاده و در مرحله پایانی خود نشان دهد، بررسی آمارهای اقتصادی حاکی از آن است که اوضاع اقتصادی ایران رو به بهبود است.

از سوی دیگر، آمریکا شدیدترین تحریم‌هایی را که می‌توانسته علیه ایران اعمال کرده و عملا مهره دیگری برای بازی ندارد، اما ایران نیز نشان داده که در مقابل شدیدترین تحریم‌ها نیز به مقاومت نسبی رسیده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا