بین الملل

ترامپ به دنبال اخراج چینی‌ها از بورس آمریکا

دولت آمریکا در حال بررسی پیامدهای طرحی است که موجب آن دسترسی شرکت های چینی به بورس آمریکا برای عرضه سهام خود قطع خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، سه منبع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرده اند که ممکن است دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور به عنوان بخشی از فشار آمریکا به چین برای امضای توافق تجاری جدید، شرکت های چینی را از امکان عرضه سهام خود در بورس این کشور محروم کند.

در شرایطی که تنش ها بین آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری بیش از هر زمان دیگری شدت گرفته است، ارزش نماد برخی از شرکت‌های بزرگ چین که در بورس وال‌استریت حضور دارند با سقوط کم سابقه ای مواجه شد تا جایی که سهام علی بابا ۵.۱۵ درصد و سهام ” بایدو” ۳.۶۷ درصد ریزش کردند.

همچنین بخوانید

در ماه ژوئن، نمایندگان مجلس آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه با تصویب لایحه‌ای، شرکت‌های چینی را مجبور کرده بودند که برای حضور در وال استریت، صورت های حسابرسی خود را در اختیار موسسات نظارتی آمریکایی قرار دهند.

مارکو روبیو، سناتور آمریکایی با حمایت از این طرح گفته بود که دیگر نباید به چینی‌ها اجازه داد با نادیده گرفتن قوانین آمریکا و بدون شفافیت و  مسئولیت پذیری در بازارهای مالی آمریکا حضور داشته باشند.

به گفته منابع آگاه در داخل دولت آمریکا، هنوز این کشور به جمع‌بندی در خصوص چگونگی مقابله با شرکت های چینی نرسیده است. تا پایان ماه فوریه ۱۵۶ شرکت چینی در بورس وال استریت فعالیت داشته اند که از این بین، ۱۱ نماد مربوط به شرکت های دولتی چین بوده است.

حدود دو هفته دیگر قرار است دور جدید مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا پس از یک وقفه دو ماهه از سر گرفته شود. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که حصول توافق سریع یک خیال خوش‌بینانه است.

ترامپ هفته گذشته از رویکرد تجاری چین در برابر آمریکا انتقاد کرده و گفته بود: آن‌ها می خواهند توافق کنند. شاید خیلی زودتر از ان‌چه فکرش را می‌کنید توافق شد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا