صنعت، معدن، تجارت

اعلام نرخ جدید انواع نان در شهر تهران

سرپرست اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران قیمت جدید انواع نان با آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای (آزاد) در شهر تهران را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «عزیزالله افضلی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور نرخ جدید انواع نان با آرد یارانه ای در شهر تهران شامل لواش گردان با ۱۴۰ گرم وزن چانه ۳۰۰ تومان، تافنون گردان با ۱۴۰ گرم وزن چانه ۳۰۰ تومان، بربری ساده با ۵۱۰ گرم وزن چانه ۱۰۰۰ تومان، تافتون سنتی با ۲۳۰ گرم وزن چانه ۵۵۰ تومان، تافتون خراسانی با ۲۳۰ گرم وزن چانه ۵۵۰ تومان و سنگک ساده با وزن چانه ۵۶۰ گرم ۱۲۰۰ تومان است.

وی اظهارداشت: همچنین نرخ جدید انواع نان با آرد نیمه یارانه ای یا آزاد بر اساس مصوبه مزبور برای لواش گردان با ۱۷۰ گرم وزن چانه ۴۵۰ تومان، تافتون گران با وزن چانه ۱۷۰ گرم ۴۵۰ تومان، بربری ساده با وزن چانه ۵۸۰ گرم ۱۵۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۸۰ گرم ۸۵۰ تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۸۰ گرم ۸۵۰ تومان، سنگک ساده با وزن نان گرم ۴۴۰ گرم ۱۸۰۰ تومان و نان سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرم ۱۸۰۰ تومان تعیین شده است.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: نان سنگک یک رو کنجد هنوز قیمت گذاری نشده و قرار بر اینکه روز شنبه در کمیسیون آرد و نان استانداری تهران در این رابطه تصمیم گیری شود.

وی افزود: این قیمت ها از اول مهر ماه سال جاری بصورت رسمی ابلاغ و در حال اعمال است.

افضلی اظهارداشت: نان در حال حاضر بر اساس آرد یارانه ای و آزاد تولید و عرضه می شود به عبارتی برخی واحدها آرد آزاد و برخی آرد یارانه ای دریافت می کنند البته آرد آزاد هم به نیمه دولتی تبدیل شده یعنی دولت به این بخش هم یارانه پرداخت می کند.

وی گفت: قبل از مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار واحدهای نانوایی آزادپز مشمول قیمت گذاری نبودند.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: اکنون ستاد تنظیم بازار نان تولیدی این واحدها را نیز نرخ گذاری کرده و در آینده دیگر شاهد دوگانگی یا چند گانگی در بحث نرخ نان در جامعه نخواهیم بود.

وی ادامه داد: بطورکلی با تو جه به اینکه در سنوات گذشته بر اساس تغییرات قیمتی که در حوزه تولید انواع نان صورت گرفته بود متاسفانه افزایش نرخ بر مبنای این تغییرات که همان تغییرات نرخ کارگری و هزینه های سربار تولید بود انجام نشده بود.

افضلی گفت: متاسفانه بخشی از نانواها به دنبال نابسامانی و سودجویی هستند و برخلاف مصوبات خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان می کنند.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: ستاد تنظیم بازار کشور بر مبنای تغییرات هزینه های تولید نسبت به بازنگری قیمت ها و اوزان چانه نان اقدام و مصوبه ای گذراندن برای شهر تهران که بر مبنای این مصوبه هم به لحاظ قیمتی وهم از حیث وزن چانه اصلاحاتی انجام شد.

وی اظهارداشت: همانطوری که می دانید وقتی وزن چانه ها کم می شود امکان تولید نان مرغوب وجود ندارد.

افضلی گفت: نانواها می گفتند بایستی بخشی از هزینه ها ی خود را از این طریق یعنی کاهش وزن چانه تامین کنند بنابراین نان با کیفیت مطلوبی به دست مردم نمی رسید علی ایحال ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم گرفت این اصلاحات را انجام دهد و قیمت ها را اصلاح کند.

وی افزود: قیمت های جدید عرضه انواع نان از یکم مهر ماه سال جاری بصورت رسمی در سطح شهر تهران ابلاغ شده است.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهارداشت: برای اجرای هرچه بهتر این نرخ ها نشست هایی با اتحادیه های صنفی مربوطه یعنی اتحادیه نانوایان سنتی و نان های سنگک برگزار و هماهنگی های لازم از سوی اتحادیه های مربوطه و همچنین اتاق اصناف انجام شد.

وی گفت: هماهنگی های صورت گرفته منجر به این شد که از شنبه هفته آینده طرح ویژه گشت نظارتی با تعزیرات حکومتی شهر تهران، مدیریت بازرسی اتاق اصناف، بهداشت، اتحادیه های مربوطه و سایر دستگاه ها از واحدهای خبازی بازرسی به عمل آید حال چنانچه واحدی از ابلاغ نرخ های اعلامی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی تخطی کند به شدت با متخلفان برخورد و حتی واحدها پلمپ خواهد شد.

افضلی افزود: این طرح نظارتی از شنبه به مدت ۱۵ روز در سطح شهر تهران ادامه خواهد داشت.

وی اظهارداشت: مفهوم اجرای طرح مزبور بدین معنی نیست که با اعلام وابلاغ نرخ جدید نان بازرسی از واحدهای خبازی صورت نمی گیرد بلکه بازرسی ها بصورت مستمر و روتین وجود دارد.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: نظارت ها بطور مرتب انجام می شود اما سئوالی که در این رابطه در ذهن خطور می کند اینکه آیا این نظارت ها که منجر به تنظیم برگ گزارش و بعد بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی اعمال قانون می شود آیا اثربخشی لازم را دارد یا ندارد؟

وی در پاسخ به این پرسش افزود: متاسفانه احکام مورد صدور از سوی تعزیرات حکومتی اثر بازدارندگی لازم ندارد و به همین دلیل طرف دوباره همان ریسک را می پذیرد و دست به خلاف می زند.

افضلی یادآورشد: صدورحکم برای متخلفان از سوی تعزیرات حکومتی مبتنی بر قانون است از اینرو ضرورت دارد بازنگری جدی در این حوزه صورت گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا