انرژیبانکبین الملل

بانک‌ها به افزایش قیمت نفت امیدی ندارند

نگرانیها نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت و انتظارات برای رشد صادرات آمریکا که هر گونه اختلال عرضه نفت عربستان سعودی را جبران خواهد کرد، باعث شد بانکهای سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کنند قیمت‌های نفت در سه ماهه چهارم چندان بالا نخواهد رفت.

به گزارش آرمان اقتصادی، اگرچه حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ۱۴ سپتامبر، تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز معادل پنج درصد از عرضه جهانی نفت را مختل کرد، شرکت آرامکوی سعودی مدام به بازارها اطمینان می‌دهد که ظرفیت کامل تولید احیا خواهد شد و هیچ اختلالی در صادرات حتی یک محموله نفت وجود نخواهد داشت.

طبق نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال از ۱۳ بانک سرمایه‌گذاری بزرگ، قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم ۶۴ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه خواهد بود که تغییر چندانی نسبت به نظرسنجی ماه پیش نداشت. قیمت وست تگزاس اینترمدیت هم ۵۸ دلار و ۲۴ سنت پیش‌بینی شد که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی ۵۷ دلار و ۸۲ سنت در ماه قبل اندکی بالاتر است.

هر دو شاخص قیمت هفته گذشته تحت تاثیر اخبار احیای سریع‌تر از حد انتظار تولید نفت عربستان سعودی، رشد ذخایر نفت تجاری آمریکا و کندی رشد اقتصاد چین که نگرانیها نسبت به چشم انداز رشد تقاضا برای نفت را برانگیخت، کاهش هفتگی چشمگیری را به ثبت رساندند.

نظرسنجی وال استریت ژورنال نشان داد که اکثر بانکهای سرمایه‌گذاری انتظار دارند قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ پایین‌تر بماند و بر همین اساس قیمت نفت برنت در سال میلادی آینده را ۶۱ دلار و ۹۵ سنت و وست تگزاس اینترمدیت را ۵۶ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه پیش‌بینی می‌کنند.

به گفته هری چیلینگیریان، مدیر تحقیقات کالا در بانک بی ان پی پاریبا، کندی بیشتر رشد اقتصاد جهانی و رشد ظرفیت حمل نفت از پرمیان به گلف کاست آمریکا، دو عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار نفت در اواخر سال میلادی جاری و ابتدای سال ۲۰۲۰ خواهد بود. انتظار می‌رود آمریکا به عنوان یک ابرصادرکننده ظاهر شود و موج عرضه جدید، قیمت‌های نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که بازار ریسک امنیت عرضه را پس از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی دست کم گرفته است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا