انرژی

قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت‌خام گوره-جاسک امضا شد

با توجه به سیاست‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در راستای رونق تولید داخلی و تقویت سازندگان تجهیزات ایرانی، قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح راهبردی انتقال نفت خام از گوره به پایانه جاسک میان شرکت متن و شرکت‌های پمپ‌های صنعتی ایران، پمپیران و پتکو امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هدف از امضای قرارداد، ساخت ۵۰ عدد پمپ مورد نیاز این طرح ملی و دریافت خدمات پشتیبانی استمرار بهره‌برداری پنج ساله به ارزش تقریبی ۴۸ میلیون یورو است.

با اجرای کامل این طرح ضمن انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی و ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام از طریق پایانه جدید جاسک، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان ایجاد شده و بازار کار مناسبی برای صنایع مختلف نظیر فولاد، پمپ سازی، لوله سازی، پیمانکاران نفت و گاز و سایر سازندگان تجهیزات داخلی به وجود می آید.

همچنین بخوانید

قرارداد با شرکت پمپ‌های صنعتی ایران و شرکت پمپیران در مجموع هر کدام به ارزش تقریبی ۱۹ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۲۰ دستگاه الکتروپمپ است. قرارداد با شرکت پتکو نیز در مجموع به ارزش تقریبی ۱۰ میلیون یورو با هدف ساخت و خدمات پشتیبانی ۱۰ دستگاه الکتروپمپ، امضا شد.

این قرارداد با سه شرکت ایرانی امضا شده که بخشی از قراردادهای طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک است. این طرح شامل ساخت و احداث یک خط لوله ۴۲ اینچ به طول تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر، پنج تلمبه خانه در مسیر آن، ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت کل ۱۰ میلیون بشکه و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است. پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ۱۳۹۹ آماده بهره‌برداری شود.

در این مراسم مهدی فرج‌پور – مدیرعامل شرکت پمپ‌های صنعتی ایران – به ۴۲ سال سابقه این شرکت در تولید پمپ اشاره کرد و گفت: صنعت پمپ‌سازی در ایران با حمایت مسئولان و به‌ویژه شخص وزیر نفت به خودکفایی رسیده است و امروز می‌توان همه مراحل طراحی، مهندسی، الگوسازی، ریخته‌گری، مونتاژ، تحویل و راه‌اندازی پمپ‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی را به دست مهندسان و متخصصان داخلی انجام داد.  

وی امضای قراردادهای تامین الکتروپمپ‌های مورد نیاز طرح انتقال نفت خام گوره – جاسک را نشانه بارز اعتماد صنعت نفت به توان مهندسان داخلی عنوان و از وزارت نفت به دلیل حمایت از ظرفیت‌های داخلی قدردانی کرد.

همچنین مسعود باقر تجریشی – مدیرعامل شرکت پتکو – نیز از اعتماد وزارت نفت به این شرکت قدردانی و ابراز امیدواری کرد که عملکرد این شرکت بتواند پاسخگوی نیازهای طرح انتقال نفت خام گوره – جاسک به الکتروپمپ‌ها باشد.

وی تجارت سالانه پمپ در دنیا را بیش از ۳۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: زمانی بود که شرکت‌های خارجی برای گرفتن سفارش تولید پمپ در ایران با هم رقابت داشتند، طوری که به بازار پمپ ایران می‌گفتند «تپه طلا» و در مقابل، شرکت‌های سازنده ایرانی مجالی برای عرضه نداشتند، اما امروز شرایط بهبود یافته است، هرچند هم‌اکنون هم تعداد سازندگان پمپ در کشور کم است و ایجاب می‌کند تعداد فعالان این حوزه به‌ویژه زمانی که رونق به اقتصاد کشور برمی‌گردد بیشتر شود.

محمدحسین هیهات، مدیرعامل شرکت پمپیران نیز با اعلام این‌که این شرکت کارهای مقدماتی را برای طراحی پمپ‌های موضوع قرارداد آغاز کرده است، گفت: درخواست ما تخصیص به‌موقع ارز و کمک در نقل و انتقال پول است.

به گفته وی اطمینان می‌دهیم که کار را با کیفیت خوب ارائه دهیم و همان‌طور که وزارت نفت مرحله به مرحله به ما اعتماد کرده است، ما هم قول می‌دهیم کار را با کیفیت کامل ارائه دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا