امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برداشت سالانه ۶ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب

‌مدیرکل دفتر حفاظت از منابع آب با بیان اینکه سالانه ۶میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آبی کشور برداشت می‌شود، گفت:۴۰۸ منطقه به عنوان منطقه ممنوعه برداشت آب زیرزمینی در کشور معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدعلی مصطفوی مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب ایران امروز در یک کارگاه آموزشی، «آب قابل برنامه ریزی» را آبی معرفی کرد که می توان از منابع آبهای زیرزمینی و خوان های مختلف برداشت کرد.

وی با بیان اینکه  ۴۰۸ منطقه در کل کشور به عنوان منطقه ممنوعه برای برداشت آب از منابع آب زیرزمینی کل کشور اعلام شده است، افزود: در تمام استانهای کشور حتی استانهای شمالی و غربی کشور که اغلب اوقات بارش مطلوبی را تجربه می کنند، میزان برداشت ازمنابع آب های زیرزمینی در محدوده غیرمجاز قرار دارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه سالانه ۶ میلیارد متر مکعب از ذخایر استراتژیک آب کشور برداشت می‌شود ادامه داد: به طور میانگین سالانه در کشور شاهد افت ۵۵ سانتیمتری سطح آب هستیم. این در حالی است که ۱۳۰ میلیارد متر مکعب کسری ذخایر آبهای زیرزمینی کشور است.

به گفته مصطفوی آثار کاهش سطح آبهای زیرزمینی را می توان در فرونشست دشت های مختلف کشور مشاهده کرد.

گفتنی است این فرونشست ها تقریبا قابل برگشت نیستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب ایران، مجموعه اقدامات، قوانین و تصمیم گیری هایی را بر چنین اتفاقی موثر دانست و گفت: انتقال صنایع آب‌بر به مناطق کویری، کشت‌های آب بر بالا، رایگان کردن آب زیرزمینی برای برخی از بهره برداری های کشاورزی که به صورت سنتی این اقدام را انجام می دهند از جمله اقداماتی است که تاثیر منفی بر ذخایر آب های زیرزمینی دارد.

وی یکی دیگر از اقداماتی که تاثیر خوبی بر کاهش سطح آب های زیرزمینی می گذارد را مجاز کردن چاه‌های غیرمجاز عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۱۵۰ هزار پروانه برای چاه‌های غیرمجاز صادر شد که این اقدام کاهش سطح آب های زیرزمینی بی تاثیر نیست.

مصطفوی تصریح کرد: ۱۵ پروژه برای نجات آب های زیرزمینی تعیین شد که اجرای ۱۱ پروژه آن بر عهده وزارت  نیرو است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا