صنعت، معدن، تجارت

بستن مرزها اقتصاد را درمان نمی کند

سنندج – فرمانده مرزبانی کردستان گفت: دو سال پیش به بهانه ضربه خوردن اقتصاد مملکت، بازارچه های مرزی کردستان بسته شد اما نه تنها اقتصاد کشور درست نشد بلکه معیشت مرزنشینان نیز با مشکل مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سردار کیومرث شیخی پیش از ظهر چهارشنبه در دیدار فرماندهان انتظامی و مرزبانی استان با نماینده ولی فقیه در کردستان، اظهار داشت: جنگ تحمیلی رسما در کشور ما با عراق از اول شهریور ماه سال ۵۹ آغاز شد اما در استان کردستان و دیگر استان های همجوار از اول فروردین ماه ۵۸ آغاز شده بود و از آن زمان تا کنون علیرغم پایان جنگ متاسفانه شاهد ادامه آن به صورت محدود هستیم و همچنان در این استان ها شهادت و زخمی شدن همکاران انتظامی و نظامی را که در نوار مرزی قرار دارند را می شنویم و می بینیم.

وی افزود: امروز شرایط استان به نحوی است که شاید زمینه بسیاری از موضوعات و بزه های مختلف را فراهم کرده، مانند نبود کارخانجات صنعتی، عدم وجود کشاورزی و باغداری که همه اینها باعث شده تمام فشار حوزه بیکاری مردم این منطقه به سمت مرزها حرکت کند، هر چند که سابقه دیرینه ای نیز در این ارتباط وجود دارد.

فرمانده مرزبانی استان کردستان ادامه داد: اولین کسان و افرادی که در این شرایط مورد آسیب قرار می گیرند مردم مرزنشین و همکاران انتظامی و نظامی هستند که در نوار مرزی مستقر هستند چرا که در حاشیه مرز روستاهای متعددی وجود دارند که ساکنان آن عمدتا فاقد هرگونه شغلی هستند و از این رو مجبور می شوند رو به قاچاق بیاورند.

سردار شیخی یادآور شد: در سال های گذشته با تدابیری که صورت گرفته بود چندین معبر در مرزها برای تردد کولبران هر چند که این کلمه نیز کلمه مناسبی برای افرادی که از این راه ارتزاق می کردند، نیست، وجود داشت و به طور رسمی در این بازارچه های مرزی رسما ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر مشغول به کار بودند و در کنار آن نیز هیچ گونه مشکل امنیتی وجود نداشت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ترددها تنها از این معابر به صورت رسمی اتفاق می افتاد وقتی با کسی در مرزها برخورد می شد دیگر همه می دانستند که طرف مقابل یک قاچاقچی است و دوست ندارد از معبر قانونی تردد کند و برخورد با آنها نیز برای مردم منطقه قابل هضم بود.

فرمانده مرزبانی کردستان گفت: اما طی دو سال پیش بازارچه های مرزی به بهانه ضربه زدن به اقتصاد کشور بسته شد و در این مدت باید از مسئولانی که این کار را کردند، سوال کرد که آیا بحث اقتصاد مملکت درست شده است یا خیر؟

سردار شیخی اظهار داشت: مشکلات ما نیز از آن روز بسیار شدید شده و شبی نیست که همکاران مرزبانی کشفیاتی در زمینه قاچاق نداشته باشند و بدون استثنا هر شب این مشکل را داریم.

وی افزود: در این دو سال اخیر افرادی را ما دستگیر کرده ایم که تنها به خاطر امرار معاش مجبور شده اند این کار را انجام دهند، درست است که مسیر، مسیر اشتباهی است اما برای بدست آوردن یک لقمه نان مجبور شده اند این مسیر را انتخاب کنند.

فرمانده مرزبانی کردستان ادامه داد: کسانی که در مرزها زندگی می کنند تنها عملکرد مرزبانی را در برخورد با این کولبرها می بینند و کاری به تبصره و قانونی که از بالا ابلاغ می شود ندارند و در این راه تنها ما را مقصر می دانند در حالی که ماموریت ما با توجه به اینکه یک ماموریت عشایری بوده و با افراد روستایی سر و کار داریم، هر چقدر هم بگوییم که بخشنامه و دستورالعمل داریم مردم مرزنشین چیزی را قبول ندارند.

وی بیان کرد: ما هم دلسوز این نظام و مملک هستیم و مردمی نیز که در حاشیه مرزها زندگی می کنند مردم بی آلایشی هستند که تنها می خواهند لقمه ای نان در آورند.

فرمانده مرزبانی کردستان گفت: در این راستا ما به مسئولان پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه بازارچه های مرزی را بسته و تردد کولبران را ممنوع کرده اند و در تحریم نفتی قرار داریم و با توجه به اینکه نرخ فرآورده های نفتی مانند بنزین در کشور همسایه ما عراق در حال حاضر لیتری هفت هزار تومان است و در داخل کشور هزار تومان است، شما این فرآورده را به صورت سهمیه ۱۰۰ لیتر یا ۲۰۰ لیتر با قیمت سه تا چهار هزار تومان به مرزنشینان بفروشید تا با همان وضعیت قبلی بازارچه های مرزی که داشت به صورت قانونی این فرآورده ها از کشور خارج شده و درآمدزایی برای مردم این منطقه داشته باشد.

سردار شیخی افزود: متاسفانه در این چند سال هر مسئولی که به کردستان آمده در مسیر برگشت به تهران وعده های خود را فراموش کرده و باز هم ما ماندیم و مشکلاتی که با مردم در نوار مرزی داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا