انرژی

دولت یازدهم پای قول خود برای برگزاری مناقصه نفتی می‌ماند؟

درحالی که حدود دو سال از رونمایی قراردادهای جدید نفتی یا همان IPC و قول وزارت نفت برای برگزاری مناقصه‌های نفتی گذشته است و با وجود اینکه مسئولان نفتی کشور در بازه‌های زمانی مختلف خبر از برگزاری مناقصه داده اند، زمان برگزاری مناقصه همچنان در هاله‌ای از ابها قرار دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق گفته‌های اخیر مدیرعامل شرکت ملی نفت در هفته جاری دعوت‌نامه‌ای برای شرکت های بین‌المللی برای شرکت در مناقصه نفتی ایران ارسال می‌شود.

وزارت نفت از همان ابتدای رونمایی از قراردادهای جدید نفتی امید زیادی به جذب سرمایه و کلید زدن عصر جدید صنعت نفت ایران با این قراردادها داشت، به طوریکه وزیر نفت اعلام کرد انتظار دارد ۲۵ میلیارد دلار سرمایه برای بخش نفت جذب شودزنگنه هدف از رونمایی قراردادهای جدید نفتی را افزایش بازیافت و برداشت نفت عنوان کرد و درباره این قراردادها گفت که تلاش شده که مدل قراردادی طراحی شود که هم برای شرکای بین المللی جذابیت داشته باشد و هم اهداف کشور را تامین کند تا شرایط برد – برد برای شرکت ملی نفت و طرف های قراردادی آن ایجاد شود.

پس از رونمایی از قراردادهای جدید نفتی تاریخ‌های زیادی برای برگزاری مناقصه اعلام شد اما در هیچ‌کدام از تاریخ های اعلام شده شاهد برگزاری مناقصه نبودیم. همچنین با وجود اینکه علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت قبل از سال 1396 به ایسنا گفت مناقصه های نفتی قبل از سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد، این اتفاق رخ نداد.البته به گفته کاردر مذاکرات با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ادامه دارد اما بعید است قراردادی امضا شود، زیرا برگزاری مناقصه فرآیند زمان بر است و احتمالا قراردادهای نفتی در سال ۱۳۹۶ امضا خواهد شد.

ابهام درمورد زمان برگزاری مناقصه ها تا انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه داشت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: این مناقصه بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد.

وی درمورد دلیل تاخیر در برگزاری مناقصه‌های نفتی تصریح کرد: وزارت نفت همه تلاش خود را به کار گرفت تا مناقصه زودتر برگزار شود اما آماده سازی ضمایم قراردادی، مخصوصا در زمینه ساخت داخل و مشارکت شرکت‌های داخلی، به این دلیل که برای نخستین دفعه صورت می‌گرفت چندین بار مورد بررسی قرار گرفت.

طبق آخرین گفته‌های کاردر هفته جاری برای برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان دعوتنامه برای شرکت‌های بین‌المللی ارسال خواهد شد.بعد از ارسال دعوتنامه برای شرکت‌های بین‌المللی اسناد رسمی را در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. این دعوتنامه با هدف انتخاب لیست نهایی شرکت‌های بین‌المللی ارسال می‌شود و اینکه برای آخرین بار مشخص شود کدام شرکت‌های صاحب صلاحیت برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان تمایل دارند.

به گفته وی شرکت‌هایی که برای آنها دعوتنامه ارسال می‌شود همان ۲۹ شرکتی هستند که صلاحیت آنها قبلا تایید شده است. ما به آنها دعوتنامه ارسال می‌کنیم که علاقه‌مندی خود را برای شرکت در مناقصه میدان نفتی آزادگان اعلام کنند. در نهایت لیستی از این شرکت‌ها تهیه می‌شود تا اسناد مناقصه آماده شده و در اختیار آنها قرار گیرد.

همچنین زنگنه در اخرین اظهار نظر خود درمورد برگزاری مناقصه اعلام کرده : مناقصه برای توسعه میدان آزادگان عملا در حال اجراست و به این سوال که آیا پیش از پایان کار دولت یازدهم، نخستین قرارداد جدید امضا می شود پاسخ داد: انشاالله بسته می شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا