بانکبانک و بیمه

برنامه های بانک مرکزی برای اجرای حاکمیت شرکتی و حمایت جدی از حقوق سپرده گذاران و سهامداران و ثبات و سلامت بانکی

بر اساس دستورالعمل نحوه تملک سهام بانکها، تملک بیش از ۳۳درصد سهام بانک، برای هر مالک واحد(اشخاص حقیقی یاحقوقی دارای روابط مالی، خویشاوندی، نیابتی، وکالتی یامدیریتی)ممنوع است و تملک سهام بین۱۰ تا۳۳درصد صرفاً با تأیید بانک مرکزی مقدور می باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: بر اساس دستورالعمل نحوه تملک سهام بانکها، تملک بیش از ۳۳درصد سهام بانک، برای هر مالک واحد(اشخاص حقیقی یاحقوقی دارای روابط مالی، خویشاوندی، نیابتی، وکالتی یامدیریتی)ممنوع است و تملک سهام بین۱۰ تا۳۳درصد صرفاً با تأیید بانک مرکزی مقدور می باشد.
دکتر همتی افزود: سهامداران عمده بایستی تا پایان سال، نسبت به تعیین تکلیف میزان مجاز سهامداری اقدام و نسبت به واگذاری سهام مازاد خود اقدام نمایند.
رییس کل بانک مرکزی افزود از آن پس نسبت به سود توزیع شده سهام مازاد و حق تقدم فروش رفته آن، ۱۰۰ درصد مالیات تعلق گرفته و حق رأی آن در مجامع نیز در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می گیرد.
دکتر همتی در پایان تأکید کرده است: بانک مرکزی اختیار ابطال سهام بیش از ۱۰درصد را با تصویب هیئت انتظامی، دارا است و برنامه اش جلوگیری از تأمین مالی ترجیحی مالک واحد است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا