صنعت، معدن، تجارت

سفر دو روزه وزیر صمت به استان های البرز، قزوین و گیلان؛ بازدید و افتتاح ۱۳ واحد صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر های استانی خود و بررسی مسائل مناطق مختلف کشور در سفری فشرده و پر بار در ۲ روز از شهرک ها و ۱۳ واحد صنعتی البرز، قزوین و گیلان بازدید و افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شاتا، رضا رحمانی در این سفر تا ساعات پایانی شب با حضور در واحدهای صنعتی مسائل مورد طرح از سوی صنعتگران را مورد رصد و توجه قرار داد و دستورات مقتضی را صادر کرد.

در این سفر با حضور وزیر صمت نشست هایی با مجمع نمایندگان و فعالان اقتصادی قزوین و گیلان برگزار و سیاست ها و برنامه های جامع وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریح شد و ضمن دریافت نقطه نظرات مربوطه در راستای تسهیل و رفع موانع موجود تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گیلان، رحمانی بخشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص رونق تولید در سطح کشور را مطرح نمود و آیت الله فلاحتی رهنمود لازم را ارائه کردند.

بازدید از کارخانه سیمان آبیک در استان البرز

وزیر صمت در ابتدای سفر دو روزه خود به این ۳ استان، با حضور در شرکت سیمان آبیک از روند تولیدات انواع محصولات در این واحد بزرگ صنعتی بازدید به عمل آورد.

این واحد اولین تولید کننده سیمان پرتلند آهکی در ایران، اولین تولید کننده سیمان پرتلند مرکب و مجری بزرگترین طرح افزایش ظرفیت در کشور (از ۳۵۰۰ به ۸۵۰۰ تن در روز) است.

هم اکنون شرکت سیمان آبیک با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال حدود ۱۲۵۰ نفر را به طور مستقیم فرآهم آورده است.

ظرفیت تولید سالیانه بالغ بر ۵ میلیون تن در سال و انجام صادرات به کشورهای آفریقایی و شرق آسیا از جمله توان تولیدی و صادراتی شرکت سیمان آبیک است.

رشد ۵ درصدی تولید سیمان در ۶ ماهه نخست امسال/روند نزولی قیمت ها در سال آینده هم تداوم خواهد داشت

وزیر صنعت معدن و تجارت در بازدید از شرکت سیمان آبیک طی نشستی با مدیران این شرکت اظهار داشت: جای خوشحالی است که این شرکت نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۵۳ درصد رشد تولید داشته و همچنین مجموع تولید سیمان کشور طی این مدت ۵ درصد افزایش یافته است.

رحمانی افزود: خوشبختانه روند تولید در کشور در مقایسه با سه ماه پایانی سال ۹۷ سیر صعودی داشته و حتما تا سال آینده کل اقتصاد ایران مثبت خواهد بود،

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد ۶۰ درصدی صادرات استان البرز در ۶ ماهه اول امسال افزود: این رقم دو برابر میانگین کشوری است و این نشان دهنده ظرفیت بالای استان البرز در تولید محصولات صادراتی و همچنین عملکرد خوب مسئولان در این بخش می باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تمامی تلاش های صورت گرفته در راستای بهبود شرایط اقتصادی مردم است و خوشبختانه طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی ایران شاخص بهای تولید کننده کاهش داشته و حتما با حفظ این روند در سال آینده شاهد کاهش قیمت مصرف‌کننده انواع اقلام کالایی در کشور خواهیم بود.

بازدید و افتتاح ۳ طرح صنعتی در استان قزوین

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید از سیمان آبیک راهی استان قزوین شد و از واحد نساجی دسترنج رضا بافت بازدید کرد و طرح های صنعتی هفت الماس و تونل ساز ماشین را افتتاح کرد.

بازدید از شرکت دسترنج رضابافت در استان قزوین

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به قزوین، در اولین برنامه کاری خود در استان قزوین از شرکت دانش بنیان دسترنج رضابافت بازدید بعمل آورد.

شرکت دسترنج رضابافت با هدف تولید نخ‌های میکروفیلامنتی (ابریشم مصنوعی) احداث شده است.

محصولات تولیدی این شرکت به عنوان محصولات بالادستی واحدهای تولید کننده انواع فرش ماشینی، انواع پتو، انواع پرده، پارچه های گردبافت، تخت بافت، انواع پوشاک آنتی باکتریال ورزشی و همچنین محصولات میکرو فیلامنت این کارخانجات در تولید انواع پارچه های ظریف (به ویژه چادر مشکی) استفاده می شود.

هم اکنون شرکت دسترنج رضابافت با سرمایه گذاری ریالی بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال و ارزی بیش از ۲۱ میلیون یورو، زمینه اشتغال حدود ۴۷۶ نفر را به طور مستقیم فرآهم آورده است.

تا ۳ سال آینده در تولید چادر مشکی به خودکفایی خواهیم رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از شرکت دسترنج رضا بافت در استان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در کشورمان ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه نساجی، پوشاک و تولید پارچه داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضا رحمانی گفت: در گذشته بخش عمده ای از نیاز بازار به محصولات نساجی از خارج کشور و از طریق واردات انجام می شد که در بخش تامین چادر مشکی این رقم ۸۰ درصد مصرف این محصول را به خود اختصاص داده بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت خودکفایی در این بخش شرکت دسترنج رضا بافت در این حوزه سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده و یکی از واحدهای پیشرو ما در تامین مواد اولیه و تولید پارچه مخصوص چادر مشکی در کشور می باشد.

رحمانی ادامه داد: خوشبختانه واحد هایی از این دست که با همکاری دانشگاه ها و بخش های علمی کشور و شرکت های دانش بنیان قدم های بسیار خوبی در توسعه فناوری های لازم در این صنایع برداشته اند در سطح کشور در حال افزایش هستند که مورد حمایت جدی ما قرار خواهند گرفت.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: تولیدات شرکت دسترنج رضا بافت در محصول چادر مشکی، دارای کیفیت بسیار بالایی است و همتراز با تولیدات کشورهای ژاپن و کره جنوبی می‌تواند بخش اعظمی از نیاز بازار مصرف این کالا را در کشور پوشش دهد.

رحمانی خاطر نشان کرد: طبق برنامه‌ریزی و زمان بندی انجام گرفته از سوی وزارت صمت، امیدواریم تا سه سال آینده در تولید چادر مشکی در کشور به طور کامل به خودکفایی برسیم.

افتتاح طرح توسعه شرکت هفت الماس

شرکت صنایع هفت الماس با هدف تولید انواع ورق های فولادی پوشش شده با آلیاژ آلومینیوم-روی(ورق گالوالوم) راه اندازی شده است.

در حال حاضر شرکت صنایع هفت الماس با سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال زمینه اشتغال حدود ۷۳۰ نفر را به طور مستقیم فرآهم کرده است.

بهره برداری شرکت دانش بنیان تونل ساز ماشین

شرکت تونل ساز ماشین با قابلیت تامین تجهیزات Tunneling و قطعات یدکی دستگاههای حفار تونل را دارا بوده و با تامین چندین دستگاه TBM کامل، سیستم های نوار نقاله تونلی، تجهیزات یدکی خاص از قبیل Main Bearing، کاترهد کامل و غیره؛ ارائه خدمات می کند.

شرکت تونل ساز ماشین با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۳ میلیارد ریال، امکان اشتغال ۱۰۵ نفر را به صورت مستقیم فرآهم آورده است.

حضور در جمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمع فعالان اقتصادی استان بخش پایانی برنامه کاری رحمانی در قزوین بود.

نهضت ساخت داخل در راس برنامه های وزارت صمت قرار دارد/بکارگیری روش های نوین تامین مالی واحدها یک ضرورت است/ شاخص های اقتصادی کشور رو به بهبودی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست فعالان اقتصادی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین، گفت: طی یک سال گذشته یکی از راهبردهای اصلی بنده در راستای مقابله با تحریم‌ها حضور در استان‌ها و رصد دقیق مسائل از نزدیک و همچنین تصمیم‌گیری در محل واحدهاست.

رضا رحمانی اظهار داشت: اولویت بنده در سفرهای استانی نشست با خود فعالان اقتصادی و صنعتگران و تولیدکنندگان استان هاست تا با دریافت نقطه نظرات دقیق ایشان در روند تصمیم گیری ها دقت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی به سر می بریم و با مرور شیوه های جدید تحریم‌ها می‌توان اینگونه برداشت کرد که دشمن هدف اصلی خود را بر روی تعطیلی واحدهای صنعتی کشور متمرکز کرده بود؛ با این حال طبق برآوردهای به عمل آمده و اعلام بانک جهانی، اقتصاد کشورمان نسبت به چهار ماهه پایانی سال ۹۷ سیر صعودی داشته و در ماه‌های آینده نیز شرایط مثبت تر از پیش خواهد بود

رحمانی با اشاره به روند کاهشی تولیدات خودرو در شرکت های خودروسازی بزرگ کشور در ماه‌های پایانی سال گذشته، گفت:خوشبختانه طی چند ماه اخیر این روند تغییر یافته و در عمل شاهد بهبود شرایط و افزایش میزان تولید در این صنعت هستیم که در حقیقت می توان از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ در برابر تحریم ها نام برد.

وزیر صمت تصریح کرد: وضعیت بسیار سخت و خطیری را پشت سر گذاشته ایم و در این راستا از همه صنعتگران و فعالان اقتصادی و کارگران فعال در بخش تولید تشکر می‌کنم این اتفاق مرهون تلاش همه این عزیزان است.

رحمانی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مطرح شده از صنعتگران در این جلسه، با همت مسئولان امر در خود استان قابل حل هستند و نباید فراموش کنیم که ما موفق شدیم مشکلات بسیار پیچیده تحریم ها را رفع کنیم فقط کافیست همت و جدیت لازم را به خرج دهیم و در حل مسائل پیگیر تر عمل کنیم.

وی تاکید کرد: باید تمامی مدیران و مسئولان در برابر حوزه صنعت و تولید کشور مسئولیت‌پذیر باشند و موظف هستند در این حوزه هم تصمیمات درست اتخاذ و هم گام‌های محکم تری از پیش بردارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ۷ برنامه محوری در وزارت صنعت، معدن تجارت امسال مورد توجه بوده است که در راس همه آن‌ها نهضت ساخت داخل قرار دارد و با توجه به فرمایش موکد مقام معظم رهبری و اینکه ایشان نتایج این این حرکت را به دقت دنبال می‌کنند باید همه مسئولان و عوامل موثر در این بخش با تمام توان و بکار گیری ظرفیت‌های موجود شرایط را برای توسعه صنعتی و معدنی کشور فراهم آورند.

رحمانی با اشاره به ممنوعیت واردات ۱۵۰۰ قلم کالا در سال گذشته، افزود: از همه صنعتگران می‌خواهیم که اگر محصول تولید می‌کنند که می‌تواند نیاز کشور را تامین کند حتماً آن را به ما اعلام کنند تا شرایط ممنوعیت و محدودیت وارداتی را در خصوص آن اعمال کنیم

وی خاطرنشان کرد: ساخت داخل برای بنده اهمیت خاصی دارد و در این خصوص با تمام وجود از کالاهای ساخت داخلی حمایت می‌کنم.

وزیر صمت با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص تامین نقدینگی واحدهای صنعتی، اظهار داشت: با توجه به اعلام بانک مرکزی حدود ۸۹ درصد منابع مالی مورد نیاز واحدها از طریق شبکه بانکی تامین می شود و در همین راستا با توجه به مشکلات موجود، به کارگیری روشهای نوین تامین مالی از جمله راه اندازی صندوق های توسعه استانی و صندوقهای توسعه ای رشته‌ها ای و همچنین استفاده از فرصت‌های تامین مالی بازار سرمایه در دستور کار است.

رحمانی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری امروز حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال کاری جهادی است و در همین راستا باید تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای تحقق این امر به کار گرفته شود.

وی افزود: در شرایط حاضر فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی واحدها، راه‌اندازی واحدهای که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند و همچنین با توجه به برنامه احیای ۲ هزار واحد صنعتی در سالجاری، انتظار داریم در بحث تامین منابع مالی مورد نیاز بانک‌ها همکاری بهتری را انجام بدهند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات از محل تبصره ۱۸، منابع روستایی و سایر منابع، اختیارات کافی به استان‌ها تفویض شده که می‌توانند با توجه به اهمیت موارد، منابع موجود را جهت دهی بهتری نمایند.

توجه به مزیت های منطقه ای برای توسعه صنایع در کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم افتتاح شرکت گیل راد، گفت: بر اساس طرح آمایش صنعتی کشور، مزیت های منطقه ای در توسعه و استقرار نوع صنایع در سطح کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رضا رحمانی افزود: همه واحدهای مورد بازدید و افتتاح امروز به نوعی در چارچوب مزیت های منطقه ای در این استان مستقر شده اند.

وی همچنین با اشاره به افتتاح واحد تولید انواع مفتول مس در گیلان، خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی مصداق عینی جلوگیری از خام فروشی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و حتما واحدهایی از دست مورد حمایت جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

رحمانی در خصوص بازدید از یک واحد قطعه سازی خودرو، تصریح کرد: تولیدات واحد به خودکفایی و کاهش واردات در بخش تامین قطعات خودرو کشور کمک شایان توجهی می کند.

وزیر صمت تاکید کرد: فعالیت این واحد در راستای اهداف نهضت ساخت داخل است که در بسیاری از صنایع دیگر مورد توجه بوده و امیدواریم با تداوم این رویکرد واردات انواع کالا ها و قطعات مورد نیاز کشور هر روزه کاهش یابد و تولیدات داخلی ما بیش از پیش رونق گیرد.

باید ظرفیت های صادراتی کشور های حاشیه خزر فعال شود/ گیلان می تواند قطب صنعت پوشاک کشور شود/ می توانیم شهرک تخصصی بسته بندی در گیلان ایجاد کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه سفر خود به گیلان در جلسه مجمع نمایندگان این استان حضور یافت.

رحمانی در این جلسه با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های صادراتی گیلان به کشورهای حاشیه خزر، گفت: تبادلات تجاری ایران با کشورهای اورآسیا از آبان ماه سال جاری آغاز می شود؛ این مهم یکی از بهترین فرصت های ممکن برای توسعه و افزایش صادرات انواع اقلام کالایی از استان های شمالی ایران به این کشور های عضو این پیمان اقتصادی است.

وی افزود: ضرورت دارد از روابط استراتژیک خود با کشورهای حاشیه خزر، برای توسعه مبادلات تجاری خود بهره برداری کنیم.

رحمانی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری روی فرصت های صنعتی و معدنی گیلان، خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه متوازن صنایع در بخش های مختلف کشور از حضور سرمایه‌گذاران در این مناطق حمایت کامل می کند.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه های موجود در تامین نقدینگی مورد نیاز واحد ها، انتظار می رود در این خصوص مدیریت دقیق تری اعمال شود و با یک اولویت بندی روی طرح هایی باید سرمایه‌گذاری کنیم و تامین مالی کنیم ظرفیت های توسعه و تثبیتی داشته و به ایجاد اشتغال و فعال سازی اقتصاد استان کمک بیشتری نماید.

رحمانی تصریح کرد: بیش از ۴۱۰ طرح صنعتی استان دارای پیشرفت بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است که می توانند در تخصیص منابع مالی جزو اولویت ها باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه صنایع پوشاک در کشور، گفت: استان گیلان استعداد و ظرفیت های لازم را برای توسعه صنعت پوشاک دارد و حتی می تواند قطب صنعت پوشاک کشور شود.

رحمانی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای روی تولید و صنعت کشور دارند و به دقت موارد را رصد می کنند چرا که این بخش به عنوان یک پیشران می تواند سایر حوزه ها در کشور فعال و سرپا نگه دارد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت توسعه صنایع بسته بندی در گیلان تاکید کرد: این استان تولیدات و ظرفیت های کالایی مناسبی برای صادرات دارد که نیازمند بهره مندی از صنایع بسته بندی و همچنین صنایع وابسته آن دارد که در این خصوص می توانیم یک شهرک صنعتی تخصصی در گیلان ایجاد کنیم.

تهاجم اقتصادی در بخش تولید شکست خورده است/ تحفق نهضت ساخت داخل مستلزم یک باور عمومی است/ سرمایه گذاری در تولید امر مقدسی است

وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش پایانی سفر خود به گیلان در نشست با فعالان اقتصادی استان، گفت: مهمترین هدف دشمن در جنگ اقتصادی حاضر، تعطیلی واحدهای صنعتی بود و به طور آشکار به این موضوع اعتراف می کند ولی خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و گام های برداشته شده و همچنین حمایت مردم؛ تهاجم اقتصادی به کشورمان در بخش تولید عملاً شکست خورده است.

رضا رحمانی افزود: با تداوم روند موجود در حوزه تولید به طور حتم در سال ۹۷ رشد اقتصادی کشور صعودی و مثبت خواهد بود.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری در ۷ محور اساسی دنبال می‌شود که ساخت داخل به عنوان یکی از رئوس برنامه ها و با هدف جایگزینی تولیدات داخلی با کالاهای وارداتی در دستور کار است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۰ جایگزینی و داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلاری انواع کالاهای ی وارداتی برنامه ریزی شده و خوشبختانه طی همین چند ماه گذشته و از زمان آغاز برنامه بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار از اهداف این نهضت تحقق پیدا کرده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: ساخت داخل مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری، جزو برنامه‌های محوری دولت و در عمل وزارت صنعت و معدن تجارت پرچمدار این مهم برای تحقق در همه بخش های تولیدی کشور است.

وی تصریح کرد: به هر میزان موفق شویم تولیدات کشور را بومی‌سازی کنیم در تامین اشتغال پایدار برای جوانان خود موفق عمل کردیم و در همین راستا نهضت ساخت داخل نیازمند یک باور عمومی و حمایت اساسی مردم است و قطعاً با دستورالعمل و بخشنامه نمی‌توان این هدف را به سرانجام رساند بلکه باید آستین همت را بالا بزنیم و همه عوامل موثر در حوزه تولید به این رویکرد اساسی کمک کنند.

وزیر صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری تولید امر مقدس و حفظ تولید یک کار جهادی است؛ در همین راستا باید فرهنگ توجه به توان داخلی را به تمام بخش‌های اقتصادی کشور تزریق کنیم.

رحمانی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات در راستای تحقق اهداف نهضت ساخت داخل افزود: تولید به دو بال نیاز دارد که یکی از آنها صادرات و دیگری توسعه فناوری است.

وی ادامه داد: امسال پیشران اقتصاد و رونق تولید در کشور، توسعه صادرات است و با توجه به اهمیت این حوزه و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه خزر برای استان گیلان انتظار داریم همه مسئولین و عوامل در این راستا گام های بهتر و موثرتری بردارند.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد افزایش نرخ ارز صادرات را توجیه‌پذیر کرده است و قاچاق کالا را توجیه ناپذیر؛ لذا صنایعی که می‌توانند تولیدات صادراتی داشته باشند را باید مورد حمایت قرار دهیم خصوص شناسایی و عملیات ساز عملیاتی کردن بازارهای صادراتی جدید باید اقدامات موثرتری انجام دهیم.

رحمانی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور گفت: سرمایه گذاری کار مقدسی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمامی سرمایه گذاران در بخش تولید به صورت ویژه حمایت می‌کند.

وی در خصوص تفویض اختیارات به تشکل ها و همچنین سازمان استانی تصریح کرد:تمامی اختیارات ممکن به سازمان‌های استانی تفویض شده است و در خصوص تشکل ها نیز موارد در حال بررسی است و حتماً در این خصوص اقدامات لازم انجام می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص ۲ محصول برنج و چای گفت: تمام تصمیمات اتخاذ شده در خصوص این دو کالا با مشورت از تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط بوده که البته سعی شده است تا منافع مصرف کنندگان، بازرگانان و همچنین تولیدکنندگان این محصولات به بهترین شکل ممکن رعایت شود.

رحمانی همچنین در مورد تامین منابع مورد نیاز صنوف تولیدی افزود: با توجه به اهمیت این بخش در ایجاد اشتغال، از بانک مرکزی برای تعریف ردیف مشخصی جهت تخصیص منابع لازم پیگیری هایی شده است که امیدوارم نتایج آن به زودی محقق شود.

کاهش بروکراسی اداری و بهبود فضای کسب و کار بخش دیگری از سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان اقتصادی استان گیلان بود که در این خصوص تصریح کرد: برای تسهیل در امور مردم، صنعتگران، معدن کاران، بازرگانان و همچنین اصناف، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و باید تمامی ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از این بخش ها به کار گرفته شود.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های بخش تولید طی سال‌های اخیر تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای بوده که در این خصوص پیگیری های مجدانه از طرف وزارت صنعت، معدن تجارت انجام شده و پیرو جلسات متعددی که با روسای بانکها داشتیم امیدواریم شرایط در این بخش بهبود یابد و چرخ های صنعت بهتر از پیش به چرخش درآید.

تشکیل میز صادرات به کشورهای حاشیه خزر در گیلان/ تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سفر یکروزه خود به استان گیلان در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به بازدیدها، برنامه افتتاح چند طرح صنعتی، جلسه با مجمع نمایندگان استان و همچنین فعالان اقتصادی گیلان، گفت: سفر خوب و پر باری بود و امیدوارم با انجام پیگیری‌های لازم دستاوردهای خوبی برای استان گیلان داشته باشد

به گزارش شاتا، رضا رحمانی افزود: با توجه به سیاست های دولت در خصوص توسعه صادرات و ظرفیت های منطقه ای و صنعتی_تولیدی استان مقرر شد میز صادرات به کشور روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر و همچنین کشورهای عضو پیمان اوراسیا در گیلان تشکیل شود و با همراهی همه عوامل از جمله بخش خصوصی توانمند، تحول خوبی در این خصوص در منطقه ایجاد شود.

وی ادامه داد: ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد که متناسب با آن حضور شرکت های سرمایه گذاری برای مشارکت در طرح های توسعه ای این منطقه را در دستور کار قرار دارد.

رحمانی اضافه کرد: این مهم به صورت ویژه در صنایعی همچون پوشاک، نساجی لوازم خانگی صنایع بسته بندی صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی و صنایع دستی مورد توجه قرار خواهد گرفت

وزیر صمت تاکید کرد: تسریع در تکمیل طرح های در دست اجرا و طرح های نیمه تمام استان با هدایت منابع موجود به این بخش ها در اولویت کاری قرار گرفت و تصمیم گیری شد.

رحمانی گفت: در این سفر مقرر شد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در خصوص تامین زیرساخت های لازم برای شهرک های صنعتی و پیگیری های مرتبط از دستگاه های خدمات رسان، اقدامات مقتضی را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به محدودیت در تامین زمین مورد نیاز برای توسعه صنایع در استان، منابع موجود به شکل بهتری مدیریت شود و اولویت با سرمایه‌گذارانی باشد که در راه اندازی واحدهای صنعتی قابلیت های بیشتری دارند و می توانند در بازه زمانی مناسب طرح خود را به بهره برداری برسانند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در خصوص تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدها، با توجه ظرفیت های بسیار خوب در توسعه و تولیدات برخی صنایع در استان انتظار می رود در این بخش بانک های گام های موثرتری بردارند؛ البته این موضوع از طریق بانک مرکزی و پیرو جلسات مکرر با این عزیزان به جد دنبال شده است، امیدواریم شرایط بهبود یابد و تولیدکنندگان ما در تامین سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و ارز مورد نیاز با دغدغه کمتری مواجه شوند.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های صنعتی استان، امیدوارم این سفر مقدمات توسعه بیشتر منطقه را فرآهم کند و گیلان به عنوان پیشانی کشور در حوزه صادرات به توفیقات بیشتری دست یابد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا