امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

واگذاری ۲۲ هزار هکتار از اراضی اطراف تهران به شهرداری

مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره‌وری و نگهداری از پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز شهر تهران صبح امروز با حضور شهردار تهران و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، پیروز حناچی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره‌وری و نگهداری از پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز شهر تهران که صبح امروز در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی تشکر می‌کنم که بدون نگاه بخشی و با نگاه حاکمیتی خود شرایط تحقق این همکاری و تفاهم را فراهم کردند. امروز در چارچوب این تفاهم‌نامه، ٢٢ هزار هکتار از اراضی اطراف تهران به مدت ٣٠ سال در اختیار شهرداری قرار گرفت.

وی تأکید کرد: پیش از این نیز تجربه‌هایی در این زمینه داشته‌ایم؛ امیدوارم با تلاش در راستای حفظ و نگهداری این اراضی، شهروندان بتوانند به شکل بهتری از این فضاها استفاده کنند.  

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۴ هزار هکتار محدوده جنگل‌کاری‌شده در حریم کلی شهر تهران و ١۶ هزار هکتار فضای سبز داخلی در پایتخت داریم؛ سال گذشته در روز درختکاری هزار و ۲۰۰ هکتار به کل این مجموعه اضافه کردیم.  

 پیروز حناچی  همچنین در این مراسم با اشاره به فرارسیدن «هفته تهران» گفت: امروز تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که از مدت‌ها پیش مقدمات آن در نظر گرفته شده بود. این تفاهم‌نامه در رابطه با محدوده‌های منابع طبیعی و پارک‌های جنگلی است که در حریم کلانشهر تهران قرار دارند؛ محدوده و پارک هایی که در روزهای هفته و به‌ویژه پایان هفته، مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه، شهرداری تهران نسبت به نگهداری از این فضاها و خدمت‌رسانی به مردم مبادرت می ورزد. همچنین، شهرداری تهران تلاش خواهد کرد که این فضاها توسعه پیدا کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: در شرایطی که آلودگی و ترافیک از اصلی‌ترین مشکلات پایتخت به شمار می‌روند، این اقدام به تلطیف هوای شهر کمک می کند. امیدوارم این روند در سایر کلانشهرهای کشور نیز به یک رویه تبدیل شود.

پیروز حناچی در پایان اظهارات خود از همکاری وزیر جهاد کشاورزی و همکاران وی در سازمان جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی تقدیر و اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه منشاء خیر، شادی و نشاط بیشتر شهروندان پایتخت شود.

عبدالحمید امامی معاون امور مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم پیشنهاد ساخت مراکز رفاهی و اقامتی در پارک‌های جنگلی پایتخت، از قبیل پارک شیان را مطرح کرد تا مورد استفاده شهروندان و مسافران قرار گیرند.

 تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره‌وری و نگهداری از پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز شهر تهران در چارچوب تبصره ۱ ماده ۲ قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع کشور و مفاد ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور بین وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری تهران به امضا رسید.

براساس مفاد تفاهم نامه مذکور پارک جنگلی سرخه حصار به شهرداری تهران احاله مدیریت خواهد شد و شهرداری منطقه ۱۳ تهران می تواند براساس این تفاهم نامه و قبل از انعقاد قرارداد ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها، بودجه اجرایی مورد نیاز پارک سرخه حصار را از مراجع مربوطه پیگیری کند.

همچنین، پیرو توافق انجام شده مقرر شد شهرداری تهران به جای ساختمان نیمه کاره احداثی در بوستان جنگلی یاس، متعاقب هماهنگی با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ساختمانی را به عنوان جایگزین و معوض آن (از اموال متعلق به شهرداری تهران) به مجموعه تحویل دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا