بانکبانک و بیمه

پیشرفت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران زیر سایه شفافیت

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی شفافیت در دو حوزه عملکردی و عملیاتی، اطلاعات و عملکرد مالی خود را به‌صورت مستمر منتشر می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دو جنبه مهم از شفافیت را می‌توان شفافیت عملکردی و شفافیت عملیاتی دانست. بررسی سابقه «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران» نشان می‌دهد به لحاظ عملکردی همواره در بازه‌های زمانی مشخص و به‌سرعت اطلاعات و وضعیت مالی خود را در وب‌سایت رسمی این بانک به اطلاع عموم رسانده است. علاوه بر این، برگزاری منظم مجامع عمومی و انتشار اطلاعات آن برای عموم نشان می‌دهد این بانک بخش بزرگی از توسعه اخیر خود را مدیون شفافیت اطلاعاتی بوده است.

انتشار ترازنامه و صورت‌های مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای سیاست‌های ارتقای شفافیت مالی و همچنین رعایت قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ترازنامه و صورت‌های مالی خود را به‌صورت فصلی و سالانه برای عموم هم‌وطنان، مشتریان، سهامداران و سایر ذینفعان منتشر می‌کند.

بر اساس مصوبه‌ای که به بانک‌ها ابلاغ‌شده، بانک‌ها باید در چهار بخش اطلاعات مالی خود را منتشر کنند و در اختیار عموم قرار دهند. این چهار بخش عبارت‌اند از: اطلاعات مربوط به‌صورت مالی، اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک، اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی و در نهایت انتشار اطلاعات مربوط به رویدادهای مهم. با توجه به این بخشنامه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اطلاعات مربوط به ‌صورت‌های مالی، مدیریت ریسک، اطلاعات بر اساس شاخص‌ها، اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی، رویدادهای با اهمیت و همچنین اطلاعات مربوط به مقاطع زمانی مختلف را در بخش شفافیت مالی سایت بانک به‌روزرسانی می‌کند.

انتشار این اطلاعات برای سه گروه ناظران: به‌منظور نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات مالی و جلوگیری از بحران‌های بانکی؛ سپرده‌گذاران: برای انتخاب بانک و موسسه مالی مناسب و برتر برای سپرده‌گذاری و سهامداران: برای ارزیابی و انتخاب گزینه مناسب به‌منظور خریدوفروش سهام و سرمایه‌گذاری اهمیت دارد.

برگزاری موفقیت‌آمیز مجامع عمومی

برگزاری موفقیت‌آمیز مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای سومین سال متوالی در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان نخستین بانک در شبکه بانکی کشور و ارائه صورت‌های مالی شفاف و بدون بند حسابرسی، افتخاری است که در سایه عزم همگانی و تلاش بی‌وقفه و جهادی مجموعه کارکنان و مدیران این بانک به منصحه ظهور رسیده و در کارنامه درخشان این بانک ثبت و ضبط‌ شده است.
این بانک پیشتاز عرصه شفافیت در شبکه بانکی کشور بوده و در سال‌های گذشته اولین بانکی است که مجمع عمومی خود را بدون هیچ بند حسابرسی برگزار می‌کند.

شفافیت عملیات بانکی و کسب رتبه برتر بانک‌های اسلامی در دنیا

با توجه به ریسک‌های مختلفی که یک بانک با آن مواجه است و با تأکید بر نقش گسترده واسطه‌گری در نظام‌های مالی بانک محور، شناسایی و پایش شاخص‌های کلیدی سلامت بانکی و رتبه‌بندی بانک‌ها توسط مجموعه‌ای از این شاخص‌ها، دارای اهمیت زیادی است.

ازاین‌رو، در سطح بین‌المللی تلاش شده تا سازوکارهای رتبه‌بندی بانک‌ها طراحی و به‌صورت پیوسته شرایط ثبات و سلامت بانک‌ها ارزیابی شود. ارزیابی سلامت بانک‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها، سابقه دیرینه‌ای در سطح بانکداری دنیا دارد و نهادهای تخصصی مهم و شناخته‌ شده‌ای برای این امر ایجاد شده‌اند. ازاین‌رو، اولاً بر اساس آخرین رتبه‌بندی برترین مؤسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در صدر مؤسسات مالی اسلامی در جهان قرار گرفت و دوماً سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به این بانک اهدا کرد. این دو موفقیت بین‌المللی در نتیجه انتشار اطلاعات شفافیت مالی در سایت بانک و پایش، بررسی و ارزیابی عملکرد این اطلاعات توسط نشریه بنکر و سازمان همکاری اسلامی محقق شده است.

راه‌اندازی سرویس معدل موجودی در سایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

سرویس محاسبه میانگین موجودی مشتریان، یکی از امکاناتی بود که باهدف ارتقای سطح شفافیت مالی و آگاهی مشتریان از امتیازات تسهیلاتی خود در سایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران راه‌اندازی شد.
این خدمت، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و به‌منظور تکمیل و تسهیل در برخورداری از «سامانه درخواست تسهیلات» به‌صورت اینترنتی ایجادشده است.
با این امکان، مشتریان می‌توانند معدل موجودی حساب خود را به‌صورت ۲۴ ساعته و بدون محدودیت زمانی از سایت بانک دریافت کنند و همچنین با استفاده از سامانه تسهیلات آنلاین نسبت به ارائه درخواست و تشکیل پرونده تسهیلاتی اقدام کنند.

ا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا