بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بیت‌کوین به عنوان بهترین دارایی سال ۲۰۱۹ شناخته شد

سرمایه‌گذاران نمی‌توانند ادعا کنند که در سال ۲۰۱۹، کلاس دارایی بهتری از بیت‌کوین وجود داشته است.

اگر به طلا اشاره کنید، باید بگوییم که این فلز گرانبها از سی و یکم دسامبر سال گذشته تاکنون تنها ۱۷ درصد رشد داشته است. در مورد سهام نیز شاخص S&P 500 از سی سپتامبر سال گذشته تاکنون ۲۱ درصد بازدهی داشته است. بازار اوراق قرضه نیز دستاورد چشمگیری نداشته، به طوری که نرخ سود اوراق قرضه ده ساله وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تنها ۱.۶ درصد گزارش شده است. این آمار به پایین‌ترین رکوردهای تاریخی این بازار نزدیک است.

و اما نوبت می‌رسد به بهترین دارایی سال ۲۰۱۹ یعنی بیت‌کوین. بر اساس گزارش شرکت ارائه دهنده داده مساری، قیمت این ارز رمزنگاری شده در پایان سه ماهه سوم حدودا برابر با ۸۳۰۸ دلار بوده که نشان از رشد سالیانه ۱۱۴ درصدی دارد. هر سرمایه‌گذاری که در آخرین روز سال ۲۰۱۸ نسبت به خرید ارز رمزنگاری شده اقدام کرده باشد، در حال حاضر دو برابر یا بیشتر سود کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، چند مورد از انتقادهای عمده‌ای که در وال‌استریت علیه بیت‌کوین مطرح می‌شوند، این است که از عمر ارز رمزنگاری شده مذکور تنها یک دهه می‌گذرد و از نظر استانداردهای دنیای قدیم، یک کودک محسوب می‌شود. این ارز توسط یک برنامه‌نویس یا برنامه‌نویسانی توسعه داده شده که ماهیت مشخصی ندارند؛ از آن گذشته، بیت‌کوین از هیچ ارزش اساسی و پایه‌ای برخوردار نیست. فعالان وال‌استریت معتقد معتقدند که بیت‌کوین یک ارز من درآوردی است و قیمت آن نوسان زیادی دارد.

در حالی که سرعت رشد اقتصاد جهانی در حال کند شدن است و تریلیون‌ها دلار از اوراق قرضه دولتی در بازار دادوستدهای اروپا و ژاپن با بازدهی منفی مواجه هستند، ارزش بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است؛ این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران جدیدی را به سمت ارزهای رمزنگاری شده سوق دهد.

نشانه‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این که چنین روندی آغاز شده و صنعت رمزنگاری توانسته توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود جلب کند. پنترا کپیتال یکی از اولین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای رمزنگاری شده محسوب می‌شود. این شرکت به تازگی تصمیم گرفت با همراهی نیک زابو که یکی از پیشگامان ارزهای دیجیتال و رمزنگاری است، در سانفرانسیسکو یک رویداد را برای سرمایه‌گذاران فعلی حوزه رمزنگاری برگزار کند. پاول برودسکی که یکی از اعضای پنترا است، در مورد این رویداد گفت: «گروهی از سرمایه‌گذارانی که هیچ‌گاه با این کلاس دارایی ارتباط نداشته‌اند، با شرکت تماس گرفتند و درخواست کردند که آن‌ها را نیز به رویداد دعوت کنیم.»

برودسکی همچنین عنوان کرد: «احساسات، انرژی و فشار مطبوعاتی زیادی در مورد این رویداد ایجاد شده است و سرمایه‌گذاران نهادی بسیاری برای شرکت در آن ابزار علاقه کرده‌اند.»

.

ترس از دست دادن

طبق اظهارات هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کریپتوکارنسی محور کی‌آر۱، سرمایه‌گذاران نهادی بزرگی مانند موسسات فعال در حوزه موقوفات مالی و صندوق‌های بازنشستگی در دستیابی به اهداف مالی لازم برای پرداخت تعهدات بازنشستگان با مشکل مواجه هستند؛ از این رو افزایش ارزش ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند توجه آن‌ها جلب کند.

کلد ون شرون مدیر یک شرکت بریتانیایی است. او می‌گوید: «از زمان ظهور بیت‌کوین تاکنون مدت زیادی می‌گذرد و همین این مدت طولانی کافی بوده تا مردم با آن آشنا شوند.»

وی افزود:

بله، نرخ نوسان ارزهای رمزنگاری شده به شکل دیوانه‌کننده‌ای زیاد است. ولی مردم با مشاهده افرادی که صاحب بیت‌کوین هستند، با خودشان می‌گویند این ارز رمزنگاری شده در سال جاری سود خوبی برای آن‌ها داشته است. ترس از دست دادن نقش پررنگی در این روند ایفا می‌کند.

طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، تحلیلگران شرکت گلدمن ساکس که در وال ‌استریت واقع است، سهام فناوری اطلاعات را بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌اند. سهام مذکور تا این تاریخ از سال از بازدهی ۳۱ درصدی برخوردار بوده و در مقایسه با کلاس‌های دارایی دیگری از قبیل اوراق قرضه و طلا عملکرد بهتری داشته است.

شرکت‌های بزرگ وال استریت هیچ فعالیتی در حوزه دادوستد دارایی‌های دیجیتال ندارند؛ در گزارش مذکور نیز به بیت‌کوین اشاره‌ای نشده و این نکته نشان از عدم بلوغ بازار ارزهای رمزنگاری شده دارد. با این حال نرخ افزایش قیمت بیت‌کوین تا این تاریخ از سال جاری، در مقایسه با پرفروش‌ترین سهام حوزه فناوری چهار برابر بیشتر بوده است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با بیت‌کوین آشنا شدند. در آن سال قیمت بیت‌کوین با رشدی ۲۰ برابری روبرو شد. در ماه دسامبر همان سال، ارزش بیت‌کوین به ۲۰۰۸۹ دلار رسید و رکورد زد. طبق اعلام شرکت مساری که یک تامین‌کننده داده آمریکایی در حوزه بازارهای رمزنگاری است، این ارز رمزنگاری شده پس از پشت سر گذاشتن یک دوران نابسامان در سال ۲۰۱۸، اکنون در فاصله‌ای ۵۹ درصدی با رکورد تاریخی خود قرار دارد.

لازم به ذکر است که قیمت فعلی این ارز دیجیتال، در مقایسه با ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۷، ده برابر بیشتر است.

.

ذخیره ارزش

یکی از بحث‌هایی که مدتی طولانی است در مورد بیت‌کوین مطرح می‌شود، این است که بر خلاف سهام و اوراق قرضه که وابستگی شدیدی به تصمیمات دولتی و بانکی دارند، این ارز رمزنگاری شده کاملا به شکل مستقل از مراجع حکومتی عمل می‌کند. مدیریت این ارز رمزنگاری شده بر اساس سیاست‌های ثابتی انجام می‌گیرد که در شبکه زیرساختی آن کدنویسی شده‌اند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد.

ارزهای موجود در بازارهای توسعه یافته که دلار ایالات متحده، یورو و ین نمونه‌هایی از آن‌ها هستند، تحت تاثیر اقدامات بانک‌های مرکزی قرار دارند و اگر بانک‌های مذکور تصمیم بگیرند که در راستای رونق بخشیدن به رشد اقتصادی، دست به چاپ اسکناس‌های بیشتری بزنند، پدیده تورم اتفاق می‌افتد. ولی سقف ذخیره بیت‌کوین به ۲۱ میلیون عدد محدود شده است؛ از این رو ارز رمزنگاری شده مذکور در برابر تورم از مقاومت بالایی برخوردار است.

در همین راستا، دونالد ترامپ که برای پیروزی مجدد در انتخابات سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی می‌کند، بارها از فدرال رزرو خواسته که نرخ بهره‌ها را کاهش دهد. وی همچنین دولت چین را به کاهش غیر واقعی ارزش یوآن متهم کرده و اظهار داشته که کشور مذکور به منظور کسب مزیت غیرعادلانه در فضای تجارت بین‌المللی دست به چنین اقدامی زده است.

تعداد زیادی از طرفداران ارزهای رمزنگاری شده، بیت‌کوین را طلای دوم نامیده‌اند. آن‌ها می‌گویند طلای فلزی از زمان قدیم تاکنون به عنوان یک ذخیره ارزش قابل اعتماد شناخته شده است؛ اکنون بیت‌کوین به یک نسخه جدیدتر از این فلز تبدیل شده که پرتابل بوده و از نظر فنی پیشرفته‌تر است.

چیائو ونگ که سرپرستی محصولات شرکت آمریکایی مساری را به عهده دارد، عنوان کرده است: «بیت‌کوین در حال تبدیل شدن به طلای دیجیتال است؛ ولی هنوز به این مرحله از تکامل نرسیده است.»

.

بیت‌کوین هنوز به یک پناهگاه امن تبدیل نشده است

متخصصان حوزه رمزنگاری اعلام می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین بسیار مخاطره‌آمیز است؛ با این حال تعداد زیادی از معامله‌گران ریسک می‌کنند و با خرید این ارز رمزنگاری شده، خود را به دست موجی می‌سپارند که یا آن‌ها را به اوج خواهد برد یا به قعر خواهد کشاند.

دیوید مارتین مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در بلاک‌فورس کپیتال است که در شهر سن دیگو قرار دارد و در حوزه سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری شده فعالیت می‌کند. وی می‌گوید: «بیت‌کوین هنوز هم یک دارایی مخاطره‌آمیز است.» در سال‌های گذشته، قیمت این ارز رمزنگاری شده نوسان‌های چشمگیری را تجربه کرده، به طوری که بعضی اوقات قیمت آن به شکل روزانه دستخوش تغییر شده است. به همین دلیل مارتین معتقد است: «دارایی بیت‌کوین به عنوان یک پناهگاه امن شناخته نمی‌شود.»

مارتین اشاره کرد که در ۲۶ ژوئن امسال، قیمت بیت‌کوین به ۱۲۹۰۰ دلار رسید که بالاترین رکورد در سال ۲۰۱۹ محسوب می‌شود، ولی قیمت این ارز رمزنگاری شده در ماه‌های گذشته با کاهش روبرو بوده است. یکی از دلایل این امر کاهش اشتیاقی است که در مورد تزریق زودهنگام موجی از پول نهادی به این بازار وجود داشت.

اینترکانتیننتال اکسچنج که مالکیت بورس اوراق بهادار نیویورک را به عهده دارد، در راستای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران نهادی، ماه گذشته یک قرارداد آتی بیت‌کوینی را معرفی کرد. حجم معاملات این پلتفرم در هفته نخست تنها پنج میلیون دلار بوده است.

.

بیت‌کوین یک دارایی زنده و رو به پیشرفت

برخی از نشانگرهای حیاتی داخلی بازار بیت‌کوین، نشان از سالم و رو به رشد بودن آن دارند. برای مثال نرخ هش بیت‌کوین که نشانگر قدرت پردازش آن است، از ۴۰ اگزاهش در اول سال جاری به ۹۰ اگزاهش در ثانیه رسیده است.

تعدادی از مدیران صنعت رمزنگاری معتقدند که قیمت بیت‌کوین روندی رو به رشد خواهد داشت. تشدید جنگ تجاری بین ترامپ و چین می‌تواند به عنوان یک کاتالیست، سرعت این روند افزایشی را بیشتر کند.

ونگ عنوان می‌کند که یک نظرسنجی غیررسمی را بین همکارانش انجام داده و در انتها به این نتیجه رسیده که طبق پیش‌بینی‌ها، تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی قیمت بیت‌کوین به ۱۳۲۵۲ دلار خواهد رسید.

وی اظهار داشت: «این رقم منطقی به نظر می‌رسد و قابل دسترسی است.»

البته نمی‌توان کتمان کرد که ریسک‌هایی نیز وجود دارد. ونگ معتقد است که به دلیل سختگیری‌های رگولاتوری، احتمال آن وجود دارد که قیمت بیت‌کوین با افت مواجه شود.

 

منبع
کوین‌دسک

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا