اقتصاد کلانبانک

ظریف: تحریم بانک مرکزی جنایت جنگی است

وزیر امور خارجه گفت: اقدامات اخیر امریکا علیه ایران حائز شرایط اعمال تحریم نیست، بلکه حایز شرایط برای تروریسم اقتصادی و جنایت جنگی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد جواد ظریف در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم که صبح امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: آمریکا جنگ اقتصادی را بر نقص قوانین بین المللی استوار کرده است.

مهم‌ترین بخش از اظهارات ظریف را در ادامه می‌خوانید:

همچنین بخوانید

* با اجرای برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی به سمت افزایش قدرت اقتصادی طی ۲.۵ سال حرکت کرده بودیم، اما این روند با روی کار آمدن دولت ترامپ و با نقص عهد این دولت دچار آسیب جدی شد و فعالیتهای تجاری کشور با مشکلات عدیده رو به رو شده است.

* برای مواجهه با سیاست حداکثر فشار اقتصادی، راهبرد کشور مقاومت حداکثری باتاکید بر توانمندی داخلی است.

* حوزه تجارت خارجی و مبادلات پولی و بانکی از حوزه‌هایی است که آمریکا با چیرگی خود بر نظام مالی بین‌المللی از توان بالایی برای رصد معاملات ایران و تحریم کشورهای طرف معامله برخوردار است.

* جمله آقای پمپئو در این رابطه این است که اگر مردم ایران می‌خواهند غذا بخورند، دولت آنها باید سیاست‌های ما را دنبال کند و این حرف به معنای جنایت جنگی است.

* اگر مردم ایران می‌خواهند غذا بخورند باید سیاست‌های آمریکا را دنبال کنند. این حرف یعنی تروریسم و نوعی جنایت جنگی است؛ چراکه در تعریف جنایت جنگی آمده است گرسنگی دادن مردم از مصادیق جنایت جنگی است و تروریسم هم از مصادیق جرم بین‌المللی است.

* در جنگ نظامی شهروندان هدف جانبی هستند، اما در جنگ اقتصادی دولت آمریکا اصل تروریسم را بر مبنای اقدام علیه شهروندان قرار داده است.

* قبل از برجام کشور ما به دلیل قطعنامه‌ها با مشکلاتی از قبیل عدم تمایل شرکت‌ها به همکاری، کاهش سهم ایران از بازار انرژی، همچنین عدم دسترسی به منابع مالی حاصل از فروش نفت و افزایش هزینه مبادله، تضعیف ارزش پول ملی و موانع پیش روی گردشگری و بروز مشکلات جدی در حوزه صنعت نفت مواجه بود و اجرای برجام شرایطی را مهیا کرد که به سمت عادی‌سازی روابط اقتصادی رفتیم و در حدود دو سال و نیم توفیق‌های خوبی ایجاد شد که برخی خیلی زود فراموش کردند.

* به دلیل نقض عهد آمریکا و خروج از برجام، تروریسم اقتصادی اعمال شد و فعالیت‌های اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه شد و این فشار در حال افزایش است  و البته توان کشور برای مقابله با این فشارها هم در حال افزایش است و در مقابل این فشارها راهبرد کشور ما مقاومت حداکثری است.

* حوزه مبادله پولی و بانکی حوزه‌ای است که آمریکا با تکیه بر توان دلار از توان بالایی برخوردار است و می‌تواند با محروم کردن شرکت‌ها باعث قطع ارتباط آنها با ایران شود. پس یکی از راهکارها استفاده از روش‌هایی است که از سوی آمریکا قابل رصد نباشد.

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا