بین الملل

روسیه و ترکیه برای پرداخت‌ با ارز ملی توافق کردند

وزارت مالی روسیه اعلام کرد مسکو و آنکارا توافقی برای انجام پرداخت‌های دو جانبه با روبل روسیه و لیر ترکیه، امضا کردند. 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، وزارت مالی روسیه اعلام کرد مسکو و آنکارا توافقی برای انجام پرداخت‌های دو جانبه با روبل روسیه و لیر ترکیه، امضا کردند. 

وزارت مالی اعلام کرد که این توافق برای جایگزینی تدریجی ارزهای ملی به جای دلار در توافقات دوجانبه، انجام شده است. حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته ۱۶ درصد رشد کرد و به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید. 

طبق اعلام وزارتخانه طی این توافق تراکنش‌های بانکی بین دو کشور توسعه یافته و تقویت خواهد شد و پرداخت‌های بین شرکت‌ها و نهادهای دو طرف بدون دخالت و اختلال انجام خواهد شد. 

در این توافق پیش‌بینی شده است که ترکیه به سیستم پیام‌رسان بانکی روسی جایگزین سوئیفت، متصل شود. به این ترتیب با بهبود زیرساخت‌های ترکیه، می‌توان از میرکارت روسیه، که برای جایگزینی مسترکارت و ویزاکارت طراحی شده است، در ترکیه استفاده کرد. 

توافق جدید نشان‌دهنده بخشی از تلاش‌های دو کشور برای کاهش وابستگی به دلار است. سال گذشته رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد در نظر دارد به کمک شرکای تجاری بین‌المللی ترکیه، شامل روسیه، چین و اوکراین، به انحصاری بودن دلار در تجارت بین‌الملل، پایان خواهد داد. 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا