بورسبورس اوراق

شاخص کل بورس تهران ۷۱ پله بالا رفت/ موج‌سواران معاملات کوتاه مدت‌نگر در بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۶ تیر ماه با افزایش ۷۱ واحدی روی رقم ۷۳ هزار و ۷۴۳ واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۴۶ واحدی عدد ۱۳ هزار و ۶۳۵ واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۱۸۴ واحدی عدد ۸۲ هزار و ۵۱۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۵ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۲۴۸ واحد رسید که شاخص بازار دوم با ۴۸۶ واحد افزایش عدد ۱۶۳ هزار و ۳۵۳ واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد ۳ واحدی روی رقم ۷۷۳ واحد ایستاد.

طی معاملات امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه سایپا با ۳۰ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با ۲۹ واحد و ایران خودرو با ۲۶ واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با ۴۷ واحد، ملی صنایع مس ایران با ۱۶ واحد و سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با ۱۴ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۱۸ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۹۴۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۶۴ هزار و ۸۶۴ نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های دارویی و بهداشتی لقمان،‌ سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، قند اصفهان، پتروشیمی فارابی، معدنی دماوند، سیمان کارون، لوله و تجهیزات سدید، صنایع فولاد آلیاژی یزد از سوی ناظر سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گروه بهمن، لیزینگ رازی، تاوان نیرو سپاهان، سرمایه‌گذاران تدبیرگران فارس و خوزستان،‌ پتروشیمی مارون، اوراق اجاره صچاد، اوراق اجاره صشرق، بهنوش ایران، ایران یاسا تایر و رابر، سایپا شیشه، حق تقدم خرید سهام عمران و سازندگی استان قزوین متوقف شدند.

امروز همچنین مدت پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده بانک آینده تا روز شنبه هفته آینده تمدید شد.

امروز اندکی بیش از ۳۱ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۵.۵ میلیارد تومان در گروه مپنا میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده جابجا شد. در نماد معاملاتی بانک صادرات نیز معاملات انتقالی ۲۰ میلیون سهمی به ارزش ۲ میلیارد تومان رخ داد. در گسترش صنایع انرژی آذرآب اما امروز ۸ میلیون سهم به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان میان کدهای سهامداران عمده جابجا شد.

در ماشین‌سازی اراک نیز امروز ۶ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد. همچنین صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با معاملات انتقالی کمتر از ۴.۵ میلیون سهمی به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان همراه بود.

بر اساس این گزارش، امروز بازار سهام با موج‌سواری تکنیکالیست‌ها شاهد نوسان مثبت در اغلب نمادهای معاملاتی بود. این در حالی است که انتظار برای انتشار خبرهای مثبت در گروه سایپا طی هفته آینده و در عین حال شایعه تعیین تکلیف زمین‌های ذوب‌آهن اصفهان در دیوان عدالت اداری باعث شد، تا امروز این دو نماد در جایگاه پیشروهای بازار سهام بتوانند بازار را پیشرانی کنند.

در عین حال حمایت کمرنگ حقوقی‌ها در بازار در کنار افزایش تقاضای سهامداران حقیقی باعث شده تا نماگرهای منتخب بازار سبزپوش باشند، هر چند که در بازارهای جهانی تحولات اتحادیه اروپا و انگلستان روزهای بدی را برای سرمایه‌گذاران این کشورها رقم زده است.

امروز گروه قندی‌ها در حالی از سوی نوسان‌گیران با عرضه شدن صف‌های خرید روبه‌رو بود که در سایر معاملات بازار نیز جولان معامله‌گران کوتاه‌مدت‌نگر باعث شده تا بازار فقط برای نوسان‌گیران اکسیژن لازم را داشته باشد.

بازاری که به نظر می‌رسد، برای پیدا کردن خود از نیمه دوم امسال و همزمان با انتشار گزارش‌های عملکردی نیمه اول امسال به تکاپو بیفتد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا