بورسبورس اوراق

شروع سبز معاملات هفتگی/ تاخت وتاز بزرگان بازار

معاملات امروز بازار سهام پس از پشت سرگذاشتن یک هفته پر تلاطم، با رشد بیش از ۹ هزار واحدی شاخص کل پایان یافت؛ نکته مهم در دادوستدهای امروز تاثیر قابل توجه بزرگان بازار بر روند مثبت نماگر بورس تهران بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل بورس تهران هفته گذشته را با نوسان‌های پرشمار به پایان برد و تا ارتفاع ۳۱۳ واحد هزار هم سقوط کرد. فشار عرضه و شناسایی سود توسط معامله‌گران دو عامل مهم در افت نماگر بورس بود. همچنین بسیاری از کارشناسان، این اصلاح را پس از رشدهای چشمگیر طبیعی دانستند و نوید روزهای سبزی را برای بازار سرمایه دادند و از سهام‌داران خواستند رفتار هیجانی به خرج ندهند.

شایان ذکر است معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که دماسنج بورس تهران با رشد بیش از ۹ هزار واحد معادل ۲.۸۰ درصد تا ارتفاع ۳۲۲ هزار واحد پیشروی کرد.

نکته قابل توجه در معاملات امروز تشکیل صف خرید برای نمادها بزرگ بازار بود، به طوریکه «فولاد» با گذشت زمان کمی از دادوستدها صف خرید شش میلیونی به خود دید و معاملات «فملی»  در ساعات پایانی با صف خرید ۲۳ میلیونی همراه شد.

همچنین بخوانید

اما از میان نمادهای معاملاتی علاوه بر تاثیر بزرگان بازار در سایر صنایع، گروه‌ها پتروشیمی و پالایشی را می‌توان مهم‌ترین محرک در رشد شاخص کل بورس تهران در نظر گرفت. نمادهای گروه پالایشی همچون: «شتران»، «شبندر»، «شبریز» ، «شپدیس» تا یک ساعت پیش از خاتمه معاملات شاهد صف خریدهای طولانی بودند و «فارس» با افزایش قیمت حدود ۵ درصد و رشد ۷۰۲ واحدی در صدر نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل قرارگرفت.

لازم به ذکر است ارزش معاملات امروز هزارو ۹۱۸ میلیارد ثبت شد که در مقایسه با چهارشنبه هفته گذشته بیش از ۱۷ درصد رشد داشت. همچنین ارزش معاملات خرد هزارو ۸۲۸ میلیادر تومان بود که این رقم نیز در مقایسه با آخرین روز هفته گذشته رشد ۱۹ درصدی را به خود دید.

باید گفت بیشترین بازدهی با ۵۰ دردصد به وسایل ارتباطی تعلق گرفت و کم‌ترین آن هم به نام محصولات چوبی ثبت شد.

گفتن است در میان گروه‌های صنعتی هم، مواد شیمیایی به پیشتازی مدت دار گروه‌ بانک و خودرو پایان دادند و با ارزش معاملات بیش از ۲۳۶ میلیارد تومان به تنهایی در صدر برترین‌های این قسمت قرار گرفتند. همچنین رتبه‌ها دوم و سوم به دارویی‌ها و فلزات اساسی تعلق گرفت تا دو گروه اشاره شده (خودرو و بانک) پس از حدود یک هفته بالانشینی تا رده‌های چهارم و ششم تنزل کنند.

در سمت دیگر معاملات هم آیفکس با رشد ۸۵ واحدی همراه شد تا ارتفاع ۴هزار و ۱۵۴ واحد پیشروی کرد.

ارزش معاملات به ثبت رسیده در فرابورس نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد آن هم ۶۲۵ میلیارد تومان به ثب رسید که این در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته قبل با ۲ درصد کاهش همراه شد.

 

از طريق
میلاد عبداللهی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا