صنعت، معدن، تجارت

کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت بسته یک کیلوگرمی چای خارجی

نماینده سازمان جهانی چای در ایران، با اشاره به کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت هر بسته یک کیلویی چای خارجی، گفت: قیمت چای ایرانی، طی ۵ ماه گذشته حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمدرضا بخشی، نماینده سازمان جهانی چای در ایران، امروز یکشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸، در نشستی خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه نیاز سالانه کشور به چای، بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن است، اظهار داشت: البته این رقم نیاز به ارزیابی دقیق و بررسی بیشتر دارد که ما می خواهیم این کار را انجام دهیم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت چای داخلی اضافه کرد: در سال جاری، چای تولید داخل از کیفیت خوبی برخوردار بوده و نسبت به سال های گذشته، کیفیت آن افزایش یافته است؛ اما ما باید بیشتر روی این مساله کار کنیم و همچنین در تولید واریته‌های پرمحصول و با کیفیت، تمرکز داشته باشیم.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی این است که در این زمینه، کارهای پژوهشی انجام دهد که منجر به بهبود سطح زیر کشت شود یا اینکه ارقام را تغییر دهد.

بخشی با اشاره به دلایل افزایش قیمت چای در سال جاری افزود: دلیل افزایش قیمت چای خارجی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات آن و اختصاص ارز نیمایی برای این منظور بود؛ در واقع واردکنندگان برای اینکه بتوانند ارز نیمایی را انتقال بدهند، هزینه زیادی صرف می کنند؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم ها سه هزینه مضاعف بر ما وارد می شود و بعضا واردکنندگان تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای این منظور هزینه می‌پردازند.

وی تاکید کرد: به طور کلی ما موافق برداشتن ارز از واردات چای بودیم؛ چرا که این کار باعث شفاف شدن بازار و از بین رفتن رانت می شود.

بخشی با اشاره به اینکه در گذشته ما قادر بودیم چای را از تاجران سریلانکایی و هندی به صورت ضمانتی خریداری کنیم و شش ماه تا یک سال بعد، پول آن را بپردازیم گفت: به خاطر تحریم ها در حال حاضر قادر به انجام این کار نیستیم و باید پول نقد برای واردات پرداخت کنیم؛ این در حالی است که کشورهای خارجی اعلام می کنند غذا و دارو شامل تحریم نمی شود؛ اما این مساله صحت ندارد؛ چراکه وقتی بانک مرکزی و سیستم های بانکی تحریم هستند و ما نمی توانیم ارز انتقال بدهیم بنابراین غذا و دارو شامل تحریم ها می شود.

کاهش ۴۰ هزار تومانی قیمت هر بسته یک کیلویی چای

نماینده سازمان جهانی چای اضافه کرد: با رصد کمیسیون تخصصی چای همکاری قوه قضاییه، تعزیرات و وزارت صمت موفق شدیم قیمت چای را طی ماه های گذشته تا حد زیادی کاهش دهیم؛ به طور مثال قیمت هر بسته چای نیم کیلویی که به ۷۵ هزار تومان رسیده بود تا ۵۰ الی ۵۲ هزار تومان کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر، قیمت بسته چای در هر نیم کیلوگرم ۲۰ هزار تومان و هر بسته یک کیلوگرمی ۴۰ هزار تومان ارزان شد.

بخشی با اشاره به تغییر ذائقه مردم به سمت چای داخلی گفت: مشکلاتی که برای واردات پیش آمد باعث شد مردم به مصرف چای داخلی گرایش پیدا کند و امسال در شمال کشور هیچ کارخانه ای نداریم که نتوانسته باشد چای خود را بفروشد؛ به نحوی که حتی در سال جاری، با کمبود چای داخلی هم مواجه بودیم.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه قیمت چای ایرانی در ۵ ماه گذشته بعضا تا ۱۰۰درصد افزایش یافته است، گفت: قیمت چای های ۸ هزار تومانی به ۳۰ هزار تومان و قیمت انواع ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی به حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است که این مابه التفاوت ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی به دست کشاورزان نمی رسد. در واقع کشاورزان به حقوق خود در تولید چای نمی رسند و برای همین است که هر سال شاهد کاهش سطح باغات و افزایش ویلاها در شمال کشور هستیم.

وی اضافه کرد: قیمت منطقی چای ایرانی بسته به نوع آن باید بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان باشد.

بخشی با اشاره به اینکه باید روی چای ایرانی کار کنیم و کیفیت آن را در حد جهانی افزایش دهیم، گفت: این محصول باید مانند زعفران ایران باکیفیت بالا  به بازارهای جهانی عرضه شود.

نماینده سازمان جهانی چای در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مسابقه چای از ۲۳ تا ۲۵ مهر ماه در تهران اشاره کرد و گفت: این مسابقه طی سه روز برگزار می شود و هدف ما ارتقاء سرانه مصرف چای و آموزش روش های جدید دم آوری و سرو آن به خانواده ها است.

بخشی با اشاره به اینکه نفر اول این مسابقات برای مسابقات جهانی سال آینده اعزام خواهد شد، گفت: امیدواریم با برگزاری این مسابقه بتوانیم سازمان جهانی چای را متقاعد کنیم که دوره بعدی مسابقات در ایران برگزار شود.

به گفته وی، مسئولان وزارت جهان کشاورزی، سازمان غذا و دارو، سازمان چای، اتحادیه بنکداران، اتاق بازرگانی، اتحادیه کارخانجات چای شمال و اتاق اصناف از جمله مدعوین این مسابقه هستند و مسابقات در حضور آنها برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این مسابقه که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ بعدازظهر برگزار می شود در چهار مرحله  روش‌های دم آوری جفت سازی صنعت غذا و چای، ایجاد یک ترکیب نوشیدنی بر پایه چای و تست چشایی یا حافظه چشایی برگزار می شود.

به گفته بخشی، یکی از اهداف برگزاری این مسابقه احیا سنت ها و فرهنگ نوشیدن چای ایرانی است. به عنوان مثال فقط ایرانی ها نبات را کنار چای مصرف می کنند و این می تواند به عنوان فرهنگ ایرانی در مراحل بعدی مسابقات به کشورهای دیگر معرفی شود.

نماینده سازمان جهانی چای اضافه کرد: کسانی که در صنعت چای فعال هستند از جمله تولیدکنندگان یا کسانی که تست چشایی قوی دارند می توانند در این مسابقه شرکت کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا