امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اجرای طرح حمایت از جنگل‌های زاگرس/۱۰۰ هزار هکتار نهال کاری می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از منطقه زاگرس در قالب طرح جامع حمایت از جنگل‌های زاگرس از سوی منابع طبیعی نهال‌کاری می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی که به منظور بازدید از طرح‌های آبخیزداری به استان کردستان سفر کرده است، با اشاره به تهیه طرح حمایت از جنگل‌های زاگرس توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع و موسسه تحقیقات جنگل و مرتع، اظهار داشت: بر اساس این طرح، در قالب یک برنامه پنج ساله ۱۱ استان زاگرس‌نشین تکالیف روشنی را بر عهده دارند که امسال اولین سال عملیات اجرایی آن است و در سطح کشور بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های این منطقه نهالکاری می‌شوند.

وی افزود: این طرح از خرداد امسال از استان ایلام کلید خورده و لیست طرح‌ها و اقدامات اجرایی که باید در زاگرس انجام شود و اولویت‌های آن در قالب این طرح مشخص شده که مهمترین آن بحث ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوانداری جنگل‌کاری اعم از توسعه جنگل و غنی‌سازی آن و عملیات بهداشت و پرورش در منطقه زاگرس است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، اعتبار اجرای این طرح را ۶۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد که برای تمامی استان‌های زاگرس‌نشین هزینه خواهد شد و بیان داشت: بخشی از این عملیات انجام شده و در ۶ ماهه دوم سال هم عملیات بیولوژیکی و مکانیکی آماده اجرا است.

وی با بیان این که حدود یک سوم تعهدات ما در استان‌ها در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: دو سوم باقی مانده هم در ماه‌های آینده به مرحله اجرا و عملی شدن در خواهد آمد.

این مقام مسئول به طرح بوم‌سازگان زاگرس نیز اشاره کرد و افزود: در این طرح حفاظت جنگل‌کاری ذخیره رطوبت آبخیزداری و آبخوان‌داری و حتی بحث ذخیره‌گاه‌ها و مهارت بذرگیری و تکالیف یگان حفاظت در قالب یک بسته حفاظتی تدوین و تکلیف هر استان به صورت مشخص به آنها اعلام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری درباره طرح‌های آبخیزداری در کشور نیز گفت: امسال ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به دستور رهبر معظم انقلاب به این بخش اختصاص داده شده که در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور کار آن در دست اجرا است.

به گفته وی، این طرح‌ها در قالب یک هزار و ۳۳ حوضه و نزدیک به ۹۰ درصد از شهرستان‌های کشور را در بر می‌گیرد که حجمی بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کار اجرایی در سطح ۳۳ مرکز از جمله ۳۱ استان رسمی و ۲ اداره کل مستقر در جنوب کرمان و غرب مازندران در دست اجرا است.

آقایی با اشاره به این که این طرح‌ها تاکنون نزدیک به ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: بخش اعظمی از این طرح‌ها در هفته دولت به بهره برداری رسید و مابقی نیز تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا