صنعت، معدن، تجارتکسب و کار

شورای رقابت با شکایت چیلیوری، اسنپ‌فود را به توقف انحصار در بازار محکوم کرد

«چیلوری» از «اسنپفود» با موضوع ایجاد انحصار در بازار سفارش آنلاین غذا در  شورای رقابت به نفع چیلوری تمام شد. شورای رقابت با اکثریت آرا در جلسه‌ای که امروز ( ۲۲ مهر) برگزار شد اقدام اسنپ‌فود در بازار ارائه خدمات آنلاین غذا را در بخش‌هایی مصداق ایجاد انحصار دانسته و همچنین این شرکت را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پیوست، چیلیوری شکایت خود را در ۵ مورد تقدیم شورای رقابت کرده که حالا و با بررسی این شورا چیلوری توانسته در ۳ مورد از این شکایت‌ها علیه اسنپ‌فود پیروز شود.

براین اساس شکایت شرکت آسان رسانای غذای ایرانیان (چیلیوری) از شرکت مدرن سامانه غذا رسان اطلس (اسنپ فود) با موضوع «محدود کردن دسترسی اشخاص خارج از قرار داد، توافق یا تفاهم به بازار» از نظر شورای رقابت مردود شده است.

همچنین بخوانید

شکایت دوم چیلوری علیه اسنپ فود هم با موضوع «وارد کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدود کردن معاملات آنها با رقیب» با اکثریت آرای شورای رقابت مورد موافقت قرار گرفته است.

همچنین شکایت سوم چیلوری علیه اسنپفود مبنی بر «معامله با طرف مقابل با این شرط که طرف مذکور از انجام معامله با رقیب امتناع ورزد» هم مصداق ماده ۴۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده شده و با موافقت اکثر آرای اعضای شورای رقابت قرار گرفته است.

از سوی دیگر شکایت چیلیوری علیه اسنپ‌فود مبنی بر «ایجاد مانع به منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید یا حذف بنگاه‌ها یا شرکت‌های رقیب در یک فعالیت خاص» هم از طرف اعضای شورای رقابت مورد قبول قرار گرفته است.

اما شورای رقابت شکایت دیگر چیلوری علیه اسنپ‌فود مبنی بر «تحمیل شرایط قرار دادی غیرمنصفانه و همچین ارایه هدیه، جایزه، تخفیف یا امثال آن با هدف وارد کردن لطمه به دیگران را» نیز رد کرده است.

در پایان هم بعد از بررسی این پرونده شکایت، شورای رقابت دستور به توقف رویه ضدرقابتی و اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر در این بازار را صادر کرده و مطابق با قانون این شورا اسنپ فود را محکوم به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی کرده است.

نزدیک به یک سال است که شکایت چیلوری علیه اسنپ‌فود به دلیل آنچه مدیر این شرکت ایجاد انحصار اسنپ‌فود در بازار خدمات آنلاین غذا معرفی می‌کند، می‌گذرد. پاییز سال گذشته علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان که در دل خود شرکت‌های چیلیوری،‌نت‌برگ، تیک‌ایت،سرمیز و غیره را جای داده در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که اسنپ و زیرمجموعه‌هایش با استفاده از قدرت سرمایه‌گذار خارجی خود فضای رقابت را ناسالم کرده و به دنبال بیرون کردن بازیگران داخلی از بازار است.

همچنین او بارها با منتشر کردن پست‌ها مختلف در ویرگول نسبت به انحصاری که اسنپ‌فود در بازار آنلاین سفارش غذا ایجاد کرده انتقاداتی را مطرح کرده است. در کنار هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان تپسی هم سال گذشته، در نامه‌ای به دو وزیر و دو معاون رئیس‌جمهوری خواهان توقف فعالیت انحصاری اسنپ و پیاده‌سازی رقابت آزاد در بازار حمل و نقل آنلاین شد. تاکنون هیچ‌کدام از شکایت‌های کسب‌وکارهای استارت‌آپی علیه اسنپ به نتیجه نرسیده و این اولین بار است که شورای رقابت رای مثبت به توقف انحصار اسنپ در بازاری مانند خدمات آنلاین غذا می‌دهد.

چندی پیش سعید لطفی، مدیرعامل اسنپ فود در رویداد فیروزه پلت با اعلام اینکه این پلتفرم ۹۵ درصد بازار خدمات سفارش غذای آنلاین را در اختیار دارد، به دست آوردن این سهم از طریق انحصار را رد کرده بود.

متن کامل رای شورای رقابت برای شکایت چیلیوری علیه اسنپ‌فود را اینجا بخوانید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا