بانک و بیمهبیمه

روند صعودی بیمه آسیا در کسب سطح یک توانگری مالی

بنا بر تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توانگری مالی بیمه آسیا در سال ۱۳۹۸ با نسبت ۱۴۵ درصد در سطح یک قرار گرفته است. بر اساس آن‌چه به‌تازگی اعلام شده، بیمه مرکزی در اجرای ماده ۶ آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه (شماره ۶۹) و براساس صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷، سطح یک توانگری مالی سال ۱۳۹۸بیمه آسیا را مورد تایید قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همه شرکت‌های بیمه زیر نظر بیمه مرکزی جمهوری اسلامی هستند و بر اساس قوانین و شرایط بیمه مرکزی فعالیت می‌کنند، اما براساس گزارشی که هرساله بیمه مرکزی ارائه می‌کند، سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه متفاوت است. منظور از سطح توانگری شرکت‌های بیمه، توانایی شرکت‌های بیمه در برآورده کردن میزان تعهدات مالی بیمه‌گذاران آن‌ها است. سطوح توانگری مالی به ۵ دسته تقسیم می‌شود که سطح یک بالاترین توانایی و سطح پنج پایین‌ترین توانایی مالی را دارا هستند. شاخص توانگری مالی همچنین یکی از شاخص‌های مهم در تصمیم‌گیری برای خرید بیمه‌نامه از شرکت‌های مختلف بیمه است. این شاخص به ما می‌گوید که شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنیم توانایی ایفای تعهدات خود را دارد یا خیر؟

حال بنا بر تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توانگری مالی بیمه آسیا در سال ۱۳۹۸ با نسبت ۱۴۵ درصد در سطح یک قرار گرفته است. بر اساس آن‌چه به‌تازگی اعلام شده، بیمه مرکزی در اجرای ماده ۶ آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه (شماره ۶۹) و براساس صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷، سطح یک توانگری مالی سال ۱۳۹۸بیمه آسیا را مورد تایید قرار داده است.

همچنین بخوانید

گفتنی است توانگری مالی نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز است. منظور از سرمایه مورد نیاز، حداقل سرمایه‌ای است که شرکت بیمه باید برای پوشش ریسک‌هایی که در معرض آن است، در اختیار داشته باشد که بر‌اساس مدل سرمایه مبتنی بر ریسک تعیین شده است. در آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه، چهار ریسک شامل ریسک صدور بیمه‌نامه، ریسک بازار، ریسک اعتبار و ریسک نقدینگی منظور و برای تعیین هرکدام از ریسک‌ها از دو عامل ریسک‌‌نما و ضریب ریسک استفاده شده است . به بیان دیگر، توانگری مالی شرکت بیمه نشان‌گر اعتبار و قدرت آن شرکت در پرداخت خسارت‌های بالا و قبول ریسک‌های سنگین است.

بر اساس این گزارش، سطح یک توانگری مالی بیمه آسیا در سال ١٣٩٨ با نسبت ۱۴۵ درصد در مقایسه با نسبت ۱۰۷ درصد در سال ١٣٩٧ از افزایش چشمگیری برخوردار بوده نشان‌دهنده ارتقای توانایی سریع برآورد خسارت و سرعت عملکرد شرکت بیمه در پرداخت خسارت به زیان‌‌دیده در زمان بروز خسارت است. بنابراین هرچه توانگری مالی شرکت بیشتر باشد، این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که با سرعت بیشتر و عملکرد بهتری خسارت را پرداخت کند.

درحال‌حاضر میزان توانگری مالی شرکت بیمه آسیا از میزان کف توانگری شرکت‌های بیمه در ایران که در حدود ۱۰۰ درصد است، فاصله قابل توجهی گرفته است. شرکت‌های سطح یک توانگری در وضعیت مطلوبی قرار دارند و اما نسبت توانگری ۱۴۵ درصد یعنی شرکت بیمه آسیا برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آن ها از توانایی بسیار خوبی برخوردار است.

برای روشن‌تر شدن اهمیت این نسبت باید گفت؛ نسبت توانگری مالی در سطوح پایین‌تر یعنی سطح ۲، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد بوده و مطابق شاخص‌های تعریف‌شده سطح ۲ توانگری به این معناست که شرکت‌های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را تقویت کنند. نسبت توانگری مالی سطح ۳ نیز بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است و برابر مقررات موجود، شرکت‌های بیمه‌ای که در سطح ۳ قرار می‌گیرند، موظف هستند علاوه بر اعلام برنامه ترمیم وضعیت مالی دوساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز ارائه کنند. همچنین نسبت توانگری مالی سطح ۴، بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است و شرکت‌هایی که در سطح چهار قرار می گیرند باید علاوه بر ارائه برنامه‌های ترمیم وضعیت مالی و افزایش سرمایه برای سال آینده، تمهیدات لازم برای ارتقای سطح توانگری خود را ارائه دهند. در نهایت نیز نسبت توانگری مالی سطح ۵ را داریم که کمتر از ۱۰ درصد است و چنان‌چه نسبت توانگری موسسه بیمه در سطح پنج باشد، بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت موسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال کند.

حال اما شاهدیم که سطح یک توانگری مالی بیمه آسیا در سال جاری، با نسبت ۱۴۵ درصد در مقایسه با نسبت ۱۰۷ درصد در سال گذشته از افزایش بسیار خوبی برخوردار بوده است.

حضور پررنگ بیمه آسیا در جبران خسارات سیل در استان‌های شمالی و جنوبی کشور، پرداخت خسارت به سیل‌زدگان در هشتمین روز از وقوع سیل با اتکا بر توان فنی و توان مالی این شرکت، نشانه بارزی از توانمندی آن در ارائه خدمات شایسته بیمه‌ای در هر لحظه و در هر نقطه از کشور است. بر این اساس، می‌توان گفت وقوع سیل در کشور و عملکرد صنعت بیمه در این حادثه بزرگ طبییعی دارای دو تأثیر عمده بود؛ نخست این‌که سازمان‌ها و نهادهای مختلف و مسئولان کشور دریافتند برای استفاده از پوشش‌های مناسب بیمه‌ای باید به شرکت‌های توانمند مراجعه کنند و دوم این‌که آگاهی عموم مردم از فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌های بیمه افزایش یافت و درک جامعه از ضرورت بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه‌ای بالا رفت.

از سوی دیگر، آمار مناسب بیمه آسیا در شش‌ماهه اول سال جاری که حاکی از بهبود نسبت خسارت به‌رغم افزایش خسارت پرداختی از لحاظ تعداد و مبلغ است، نشان می‌دهد بیمه آسیا با ریسک‌سنجی صحیح و فنی، تداوم کنترل و نظارت دقیق، قدمت و تجربه ۶۰ ساله، پشتوانه عظیم نیروهای کارآمد و شبکه فروش توانمند توانسته است به این آمار دست یابد. حال نیز امید می‌رود در تداوم اعلام نسبت بالاتر در توانگری مالی سطح یک بیمه، این روند در سال‌های آتی نیز با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری و تلاش شبکه فروش توانمند بیمه آسیا بیش از پیش ادامه یابد. در این راستا، اصلاح و رعایت ترکیب پورتفوی و عدم تمرکز نمایندگان بر روی بیمه‌های شخص ثالث و درمان، می‌تواند به تقویت سایر بیمه‌نامه‌های خرد در سطح کلان به‌ویژه توجه به فروش بیمه‌نامه‌های زندگی و ورود به بیمه‌نامه‌های بین‌رشته‌ای بینجامد.

بر این اساس امیدواریم با همراهی و همدلی خانواده بزرگ بیمه آسیا در تحقق ارایه طرح‌های جدید بیمه‌ای، بهبود فرآیند نظارت‌ها، افزایش سرمایه، توسعه بازار به‌ویژه بیمه‌های زندگی، تقویت شبکه فروش، ارتقای سطح بهره‌وری منابع انسانی، اصلاح ترکیب پرتفوی و سرمایه‌گذاری بهینه شاهد افزایش معادل درصدی توانگری مالی بیمه آسیا در سال‌های آتی و تداوم ارائه خدمات شایسته بیمه‌ای به هموطنان باشیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا