امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۸۴۵ رقم زراعی و باغی در کشور شناسایی شد/ تراریخته آخرین گزینه

شاهرود – معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه تراریخته به‌عنوان آخرین گزینه در فرآیندهای دسترسی به ارقام مناسب با اقلیم است، گفت: ۸۴۵ رقم زراعی و باغی در کشور شناسایی‌شده است.

اسکندر زند در گفتگو با پایگاه خبری آرمان اقتصادی یکی از رویکردهای مهم در مرکز تحقیقات کشاورزی را شناسایی و معرفی ارقام پر محصول با نیاز آبی حداقلی برشمرد و ابراز داشت: در مبارزه با آفات و بیماری‌ها و تولید ارقام مقاوم به خشکی، تحقیقات بسیار وسیعی در دنیا در حال انجام است که باید گفت زمانی در شناسایی این ارقام به بن‌بست آخر برسیم ترا ریخته ناگزیر تنها راه‌حل خواهد بود اما هنوز رقم مشخصی که قانون ایمنی زیستی را طی کرده باشد، معرفی نشده است.

وی با اشاره به استراتژی تولید برنج پر محصول با نیاز آبی کم گفت: برنج گیلانه نخستین رقمی به شمار می‌رود که سال گذشته معرفی شد که دوره رشد کوتاه، کیفیت بالا ازجمله شاخصه‌های آن محسوب می‌شود و در مرکز تحقیقات کشاورزی تلاش بر این است که به محصولی دست پیدا کنیم تا از یک هکتار محصول بیشتری برداشت کنیم که به معنای تولید محصول با نیاز آبی کم خواهد بود.

بودجه تحقیقات کشوری زیر نیم درصد تولید ناخالص ملی

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کشور بابیان اینکه ۸۴۵ رقم زراعی و باغی تاکنون شناسایی‌شده که از این میزان ۴۴۰ رقم محصول زارعی و ۴۱۲ رقم محصول باغی و مابقی محصولات دارویی را شامل می‌شود، ابراز داشت: یکی از رویکردهای مهم مرکز تحقیقات کشاورزی معرفی ارقام صادراتی با شرایط تغییر اقلیم است که بر این اساس با توجه به اینکه هرساله بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی براثر سرمازدگی از بین می‌رود لذا مقابله با این پدیده در اولویت قرار دارد.

زند همچنین تصریح کرد: درزمینهٔ تولید محصول گندم سازگار با اقلیم نیز توانستیم به تجربیات خوبی دست پیدا کنیم که در جدیدترین تحقیقات یک هزار و ۵۰۰ژن در زردآلو شناسایی شد که در نظر داریم به‌عنوان محصول موردنظر بعد از گندم در مقابله با سرمازدگی موردبررسی های بیشتر قرار دهیم.

وی افزود: متأسفانه بودجه تحقیقات کشوری زیر نیم درصد تولید ناخالص ملی است و چون این حجم زیاد نیست طبیعتاً بودجه کلان تحقیقات قابل‌توجه نیست و این بخش را تحت تأثیر این نوسانات قرار می‌دهد.

سالانه ۵۰دستاورد در مراکز تحقیقاتی تجاری‌سازی می‌شود

معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه رویکرد مرکز تحقیقات در کل کشور پیاده‌سازی اهداف اقتصاد مقاومتی است، ابراز داشت: ۱۶ برنامه در اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی در شرف انجام است که مراکز تحقیقاتی نیز به‌عنوان پشتیبان به آن ورود دارند که بر همین اساس توانستیم در سال گذشته ۳۰رقم جدید را معرفی، سه واکسن تولید، ۳۰توصیه گیاه‌پزشکی و سموم کم‌مصرف جدید، ۱۰۰توصیه به کشاورزان را ارائه و سالانه ۵۰دستاورد را تجاری‌سازی و دو یافته را در جشنواره بین‌المللی خوارزمی معرفی کنیم.

 زند با اشاره به طرح نظام نوین ترویج در کشور، تصریح کرد: در ابتدا این طرح به‌صورت پایلوت در ۱۲ استان کشور آزمایش شد و بعد از شناسایی نقاط ضعف و قوت در مهرماه سال گذشته به‌کل کشور تعمیم داده شد که در برنامه ششم توسعه چهار پنج‌خط برای نظام نوین ترویج آمده است که طی آن دولت مکلف به نوسازی مراکز و به‌روز شدن نظام دانش اطلاعات و نظام نوین ترویج شد و بر همین اساس نیز ردیف بودجه‌ای پیدا کرد.

وی بابیان اینکه جذب ۱۰هزار نیرو بدون در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای ریسک بزرگی از سوی وزارت جهاد کشاورزی بود، افزود: در نظام نوین ترویج مروجانی که سال قبل مستقر شدند را مورد پیگیری عملکرد قرار می‌دهیم لذا تاکنون هفت هزار پهنه کشاورزی را در کشور شناسایی و بعد از جمع‌آوری اطلاعات مسئولان پهنه مستقر شدند  که در سه هزار پهنه دیگر نیز اجرایی می‌شود.

تقسیم کشور به ۱۰ هزار پهنه و جذب این تعداد مروج کشاورزی

 رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی بابیان اینکه در طرح نظام نوین ترویج، کشور به ۱۰ هزار پهنه تقسیم و هر یک از این مروجان در این پهنه‌ها مشغول کار شدند، ابراز داشت: تلاش در این است که طرح نظام ترویج را توسعه و ارتباط بین مروجان و مراکز تحقیقات و کشاورز را افزایش دهیم و این اهداف را دنبال می‌کنیم  تا در اجرای آن هیچ جای ایران بدون مسئول مروج پهنه نباشد.

زند بابیان اینکه کار مروجان پیاده‌سازی سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی در پهنه‌ها است، تصریح کرد: طبق قانون مجلس افرادی که سابقه کار اجرایی کشاورزی را داشتند جذب و محل کار آن‌ها مراکز خدمات کشاورزی تعیین شد و ۱۰ سال نیز تعهد دارند که در این مراکز حضور فعال داشته باشند که با حضور این افراد نسبت مروج به بهره‌بردار که در سال ۹۲ یک‌به‌سه هزار و ۱۳۰بود هم‌اکنون به یک به شش‌صد رسیده است و این مهم یعنی هر ۶۰۰ کشاورز با یک مروج در ارتباط است که می‌توان گفت دسترسی کشاورزان به مروجان چیزی حدود پنج برابر بهبود پیداکرده است.

وی با تأکید بر اینکه تمام مراکز تحقیقات کشاورزی باید محققان معین داشته باشند تا ارتباط به‌صورت شبکه‌ای برقرار و فاصله‌ها کم شود، افزود: تصور بر این است که آینده بخش کشاورزی را همین ۱۰ هزار نفر نیروی جوان، باانگیزه و خوش‌فکر که دارای تجربه نظارتی هستند، تشکیل دهند.

سامانه گزارش‌گیری مرکز تحقیقات کشاورزی کشور راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کشور بابیان اینکه به‌زودی سامانه گزارش‌گیری این مرکز راه‌اندازی خواهد شد و آموزش و شبکه اطلاعات در طرح با جزئیات دیده می‌شود، ابراز داشت: طرح نظام ترویج  ماندگار خواهد شد چراکه در برنامه ششم  نیز استقبال مطلوبی از آن شد کل شبکه ترویج دانشگاه‌ها نظارت طرح را در کشور به عهده‌دارند و باید گفت ۱۰ درصد وزارت خانه که مروجان را شامل می‌شود که با کشاورزان در ارتباط هستند و می‌دانیم ساختار کشاورزی ایران دارای مشکل بوده  و امیدواریم با برطرف شدن عیوب به‌سوی عمران و آبادانی در کشور حرکت کنیم.

زند تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا همه کشور طی مدت پنج سال به سامانه مجهز شوند که ناظر بدون آنکه در زمین حضورداشته باشد بتواند زمین را مورد پایش قرار دهد که این امر مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا