امور زیربناییراه و ساختمان

نظارت بر کارخانه‌های تولید آسفالت نیاز به بازنگری دارد

خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تدوین دستورالعمل جدید اجرای رویه‌های آسفالتی با دستور وزریر راه وشهرسازی با هدف کاهش هزینه‌ها خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی از وزارت راه‌ و شهرسازی خیرالله خادمی در یازدهمین کنفرانس قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که هم‌اکنون در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در حال برگزاری است از اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت رویه‌های راه‌ها در کشور تقدیر کرد و اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد قیر در پروژه‌های وزارت راه‌ و شهرسازی و ۴۰ درصد دیگر در سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.

وی افزود: بهتر است گزارشی از عملکرد شهرداری‌های کشور به ویژه شهرداری تهران با توجه به اقدامات انجام گرفته در زمینه کاهش هزینه‌ها در سال‌های اخیر ارائه شو.

خادمی گفت: افزایش قیمت قیر یکی از نازل‌ترین نرخ‌های افزایش یافته در کشور به‌شمار می‌رود، با این وجود نمی‌توانیم پروژه‌های زیربنایی کشور را پیش ببریم. به طور مثال در سال‌های گذشته قیر ۳۰ درصد هزینه رویه آسفالتی را شامل تشکیل می‌داد، اما امروز به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه قیمت قیر نیز از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش داشت.

مدیر عامل شرکت ساخت توسعه زیربنایی حمل و نقل تصریح کرد: تنها راهکار ما تغییر مسیر و رویکرد در حوزه قیر و آسفالت است که نیاز به یک اقدام ملی دارد.

خادمی خاطرنشان کرد: باید علاوه بر کاهش هزینه‌های اقتصادی، عمر آسفالت افزایش یابد و مدیریت بهره‌وری اعمال شود.

وی با انتقاد از اجرای کار به شیوه سابق، از تدوین دستورالعمل جدیدبه دستور وزیر راه و شهرسازی و همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای کاهش هزینه‌های رویه آسفالتی خبر داد و برای تحقق آن ابراز امیدواری کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از روش‌های نوین در اجرای رویه‌های آسفالتی استفاده شود، گفت: در زمینه نظارت بر کارخانه‌های تولید آسفالت هم نیاز به بازنگری است. در شورای عالی شرکت ساخت و توسعه که با حضور جامعه مهندسان مشاور و پیمانکاران برگزار می‌شود، مقرر شد که برای ناظران آزمون برگزار شود.

خادمی یکی دیگر از مشکلات موجود را بالا بودن سطح ناهمواری‌ها راه‌ها عنوان کرد و گفت: این مشکل ناشی از وجود افراد غیر ماهر و به روز نبودن ماشین‌آلات است که البته ماشین‌الات مورد استفاده از کیفیت خوبی برخوردار است، لذا باید برای آموزش و افزایش مهارت دست‌اندرکاران این حوزه فکر اساسی شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا