بین الملل

ماریو دراگی بعد از ۸ سال از ریاست بانک مرکزی اروپا کنار می‌رود

ماریو دراگی، اقتصاددان ایتالیایی و مدیر سابق بانک گلدمن ساکس بزودی به ریاست خود بر بانک مرکزی اروپا پایان خواهد داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ماریو دراگی، اقتصاددان ایتالیایی و مدیر سابق بانک گلدمن ساکس، به زودی به دوره ریاست بانک مرکزی اروپا پایان خواهد داد. روز پنج‌شنبه آخرین کنفرانس خبری و جلسه تصمیم‌گیری او در مورد نرخ بهره اروپا بود. او رسما در ۳۱ اکتبر این بانک را ترک خواهد کرد.  

سی‌ان‌بی‌سی لحظات کلیدی دوره ریاست ۸ ساله او را مرور کرده است:

نوامبر ۲۰۱۱

تنها ۲ ماه از شروع کار او در بانک مرکزی اروپا گذشته بود که بر خلاف سیاست مدیران پیش از خود اعلام کرد که نرخ بهره اروپا را ۰.۲۵ درصد کاهش خواهد داد. این کاهش نرخ بهره از نگاه بسیاری غافل‌گیرکننده بود و اولین کاهش نرخ در ۲ سال به حساب می‌آمد.  

جولای ۲۰۱۲

اقتصاد اروپا اوضاع خوبی نداشت و نرخ سود اوراق قرضه در حال رکورد زدن بود. دراگی در سخنرانی مشهور خود در لندن گفت: بانک مرکزی اروپا هر چه در توان خواهد داشت به کار خواهد گرفت تا یورو را حفظ کند و باور کنید این کافی خواهد بود.

سرمایه‌گذاران به او اعتماد کردند و سود اوراق قرضه به شدت در این منطقه کاهش یافت.  

ژوئن ۲۰۱۴

تورم و رشد اقتصادی، هنوز مشکل منطقه یورو بود. دراگی اعلام کرد که وقت آن است که نرخ بهره منفی شود. بنابراین بانک‌ها باید برای سپرده‌هایی که نزد بانک مرکزی داشتند سود پرداخت می‌کردند. این اقدام باعث شد که وام‌دهی بانک‌ها افزایش یابد و رشد اقتصادی تقویت شود.  

بانک مرکزی اروپا اولین بانک مهمی بود که نرخ بهره منفی را معرفی کرد.

ژانویه ۲۰۱۵

دراگی متوجه شد که معرفی نرخ بهره منفی و  سایر اقدامات، نمی‌تواند تغییری جدی در رشد اقتصادی منطقه یورو ایجاد کند، بنابراین او تصمیم گرفت کاری را انجام دهد که همتایان او در آمریکا سال‌ها بود انجام می‌دادند: برنامه تسهیل کمی؛ خرید اوراق قرضه دولتی کشورهای منطقه یورو برای پایین نگاه داشتن سود این اوراق و تقویت هزینه‌کردها.  

دسامبر ۲۰۱۸

به نظر می‌رسید رشد اقتصادی منطقه یورو پایدارتر و بهتر شده است، بنابراین دراگی اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا برنامه تسهیل کمی خود را متوقف خواهد کرد.  

سپتامبر ۲۰۱۹

با تنش‌های تجاری جهانی، کند شدن اقتصاد آلمان و نامشخص بودن وضعیت برگزیت، رشد اقتصادی اروپا دوباره در معرض خطر قرار گرفت. بانک مرکزی اروپا دوباره برنامه تسهیل کمی خود را فعال کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا