انرژی

سهمیه بندی بنزین اتفاق می افتد

یک کارشناس و پژوهشگر در حوزه نفت و انرژی گفت: اخبار غیر رسمی حاکی از اینکه سهمیه بندی بنزین در کشور اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «صادق مردانی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: طرح سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت در یک مقطعی در کشور به مرحله اجرا درآمد و بسیار موفقیت آمیز بود.

وی همچنین اظهارداشت: این طرح ها بعدها به دلائلی متوقف شد و متاسفانه وضعیت مصرف سوخت به دوره قبل از اجرای طرح سهمیه بندی برگشت یعنی درصد قاچاق سوخت، مصرف بی رویه سوخت، پرداخت یارانه پنهان سوخت به دارندگان خودرو طی این سال ها دوباره رشد قابل توجهی پیدا کرد.

این کارشناس و پژوهشگر در حوزه نفت و انرژی گفت: برای کنترل روند مزبور لاجرم باید دوباره طرح سهمیه بندی سوخت با استفاده از کارت سوخت در مملکت اجرا شود.

وی افزود: اگر طرح سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت متوقف نمی شد و به راه خود ادامه می داد بدون شک ضمن کاهش پرداخت یارانه پنهان انرژی، قاچاق سوخت، افزایش عدالت اجتماعی منجر به مدیریت و مصرف بهینه سوخت در کشور نیز می شد.

مردانی تصریح کرد: تحلیل کلی اینکه سهمیه بندی سوخت با چند ماه زودتر یا دیرتر در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مینی بر اینکه نظر حضرتعالی در خصوص طرح قیمت شناور سوخت چیست، گفت: برای کشورهایی که سیستم های اطلاعاتی و دیتای آنان بهم لینک است می تواند طرح خوبی باشد اما اجرای این طرح در ایران خیلی بعید به نظر می رسد.

این کارشناس و پژوهشگر در حوزه نفت و انرژی یادآورشد: بطورکلی در کشورهای پیشرفته وقتی بخواهند یارانه ای به افراد اختصاص دهند سیستم های مالیاتی و درآمدی آحاد جامعه را بطور کامل تحت نظر دارند و به راحتی می توان قیمت های شناور را در چنین سیستمی اجرا کرداما این بحث در ایران خیلی امکان پذیر نیست.
 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا