اقتصاد کلان

۱۰ میلیارد دلار صادرات در مقابل ۹ میلیارد دلار واردات / تراز تجاری همچنان مثبت

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، بر  اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک ایران در سه ماهه نخست سال‌جاری ۲۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است، گفتنی است صادرات ایران در مدت مشابه سال قبل معادل ۱۸ میلیون و ۸۶۵ هزار تن بوده است.

همچنین در سه ماهه نخست امسال بالغ بر ۷ میلیون و ۲۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و یک میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی وارد کشور شده است. گفتنی است که واردات کالا به ایران در سه ماهه نخست سال گذشته بالغ بر هشت میلیون و ۸۴۴ هزار تن بوده است.

بنا بر اطلاعات گمرک ایران در سه ماهه نخست سال جاری؛ «گاز طبیعی مایع» به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار، «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی»، به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار، «محصولات آهنی یا فولادی»، به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار، «پروپان مایع» به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار و «روغن‌های سبک و فرآورده‌ها»، به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران بوده اند و کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی بوده‌اند.

همچنین بخوانید

همچنین در سه ماهه اول سال‌جاری، «ذرت دامی» به ارزش ۲۷۲ میلیون دلار، «لوبیای سویا» به ارزش ۲۲ میلیون دلار، «کنجاله سویا» به ازرش ۲۱۵ میلیون دلار، «برنج» به ارزش ۱۹۷ میلیون دلار، «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» به ازرش  ۱۶۰ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی بوده اند و کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و فدراسیون روسیه پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بوده‌اند.

بر اساس اطلاعات گمرک ایران، میزان صادرات ایران به چین در سه ماهه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد افزایش یافت. چین در این مدت۲۱. ۴ درصد از سهم ارزشی کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است.

همچنین  امارات متحده عربی دومین خریدار کالاهای ایران در این مدت بوده که ۱۶.۹ درصد از سهم ارزش کل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۶ درصد کاهش داشته است. سومین کشور واردکننده کالاهای ایرانی کشور عراق است که طی سه ماهه اول سال‌جاری سهم آن از کل ارزش صادرات ۱۴.۵ درصد است به ۵.۷ درصد کاهش یافته است.

کشور جمهوری کره هم با سهم ارزش ۸.۱۱ درصد چهارمین کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد یک میلیون و ۳۷۵ درصدی همراه بوده است.

کشور هند هم که پنجمین واردکننده کالاهای ایرانی است ۷.۴ درصد از سهم ارزش کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سه ماهه نخست سال جاری  «میعانات گازی» به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار،   ۱۶.۱۴ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی و «محصولات پتروشیمی» به ارزش ۳ میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار، ۳۳.۸ درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا