انرژی

رکود شیل آمریکا ناجی اوپک می‌شود؟

معاون وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفته است اوپک و متحدانش در هنگام بازنگری سیاست تولید خود در نشست دسامبر، کندی رشد تولید نفت آمریکا را به عنوان یک عامل مهم مورد لحاظ قرار خواهند کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، البته پاول سوروکین خاطرنشان کرد که هنوز زود است درباره کاهش بیشتر تولید نفت صحبت شود.

سوروکین گفته است: مکانیزم اوپک پلاس کارآمدی خود را نشان داده است اما برای همیشه موثر نیست و خاطرنشان کرده که روسیه کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا را زیر نظر دارد. طی سه تا چهار ماه گذشته رشد تولید نفت آمریکا به میزان قابل توجهی آهسته شده و کارآمدی حفاری طی دو سال گذشته متوقف شده است. را مشاهده خواهید کرد.

همچنین بخوانید

این مقام روسی به خبرگزاری تاس گفت: روسیه و شرکایش باید روند تولید نفت آمریکا در قیمت‌های فعلی نفت را تا دسامبر دنبال کنند.

در بحبوحه شواهدی از ضرورت کاهش بیشتر تولید برای حفظ تعادل بازار نفت و با توجه به دورنمای تقاضای ضعیف برای نفت، شرکای اوپک پلاس در دیدار رسمی که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می‌شود، به بررسی سیاست تولید خود خواهند پرداخت.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرده بود: هیچ کس در اوپک پلاس در حال حاضر درباره تغییر شرایط پیمان فعلی صحبت نکرده است.

در حالی که روسیه و عربستان سعودی بر همکاری خود در بازار نفت تاکید کرده‌اند اما سران اوپک پلاس درباره ضرورت کاهش بیشتر تولید نفت در پیمان فعلی که قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود اظهارنظر علنی نکرده‌اند.

این تولیدکنندگان با هدف تقویت بازار، از ابتدای ژانویه امسال توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در اوایل اکتبر اظهار کرده بود که اوپک، روسیه و سایر متحدانشان بررسی گزینه کاهش بیشتر تولید در دیدار رسمی خود در وین را منتفی نکرده‌اند.

وزیر انرژی روسیه هفته گذشته در اظهاراتی پیش بینی کرد روند رشد تولید نفت آمریکا در چند سال آینده محدود خواهد شد زیرا قیمت‌های فعلی نفت، روند توسعه را محدود کرده است. بانک آمریکایی گلدمن ساکس نیز از پیش بینی خود برای رشد تولید نفت شیل آمریکا در سال ۲۰۲۰ عقب نشینی کرده و انتظار دارد تولید نفت شیل در سال ۲۰۲۰ به میزان ۰.۷ میلیون بشکه در روز رشد کند که کمتر از پیش بینی قبلی یک میلیون بشکه در روز و پایین‌تر از رشد ۱.۱ میلیون بشکه در روز تولید در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

چهار شرکت تحقیقاتی انرژی و دولت آمریکا نیز پیش از این پیش بینی کرده‌اند حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز تولید جدید نفت شیل آمریکا امسال وارد بازار می‌شود که در مقایسه با حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ کمتر است. نرخ رشد سریع صنعت نفت شیل آمریکا احتمالاً سال گذشته به پیک خود رسید و به دلیل درخواست سود مالی از سوی سرمایه‌گذاران بر سر افزایش تولید، آهسته شده است.

نرخ رشد سریع شیل در یک دهه گذشته، جریان تجارت را تغییر داده و اوپک را وادار کرده است برای تقویت قیمت‌ها، تولید خود را محدود کند. رشد تولید نفت شیل آمریکا به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال گذشته، غیرمنتظره و فراتر از پیش بینی بود و تولید نفت آمریکا را به ۱۱ میلیون بشکه در روز رساند. این افزایش تولید باعث افت قیمت‌های جهانی نفت در اواخر سال گذشته شد و صادرات نفت آمریکا را به رکورد ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا