اقتصاد کلان

افزایش تولد نوزدان در خانواده فقرا نسبت به ثروتمندان

– معاون مرکز آمار ایران گفت: تحقیقات مرکز و پژوهشکده آمار نشان می دهد نرخ باروری در میان خانواده هایی که وضع مالی بهتری دارند کمتر است و خانوارهایی که کم درآمدتر هستند نرخ باروری بالاتری دارند.

 به گزارش گروه اقتصاد ، علیرضا زاهدیان گفت: نرخ باروری مادرانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، حدود یک و دو دهم است.
وی با اشاره به اینکه بنابراین همه چیز را نمی توان به اقتصاد ربط داد، ادامه داد: اقتصاد در پایین آمدن رشد جمعیت و نرخ باروری تأثیر داشته است اما برای افزایش آن، همه چیز را نباید به اقتصاد ربط داد.
معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه نیاز به فرهنگ سازی داریم، گفت: نرخ باروری در تهران، البرز، مازندران و گیلان حدود یک و سه تا یک و چهار دهم است در حالی که نرخ باروری در استان سیستان و بلوچستان سه و نیم است.
زاهدیان افزود: نرخ باروری مادران بی سواد کشورمان حدود سه است در حالی که نرخ باروری مادران با سواد کشورمان پایین تر از یک و هشت دهم است.
وی با اشاره به اینکه اولویت ها و فرهنگ تغییر کرده است، اضافه کرد: جوان های ما ابتدا دغدغه شغل و تحصیل دارند.
معاون مرکز آمار ایران ادامه داد: سیاست های جدید، دو فرزند را کافی نمی داند در حالی که سیاست های قبل این گونه نبود.
زاهدیان گفت: اگر روند فعلی رشد کم جمعیتی ادامه یابد در سال ۱۴۲۵ به بعد دچار بحران جمعیتی می شویم.
وی با تاکید بر اینکه  دولت باید بر روی فرهنگ سازی زمینه سازی کند، افزود: بررسی ها نشان می دهد ۷۵ درصد جوان ها یک یا دو فرزند را در برنامه خودشان دارند.
معاون مرکز آمار ایران گفت: اگر وارد بحران جمعیتی شویم و برای تولد جایزه تعیین کنیم از آنجایی که نرخ باروری در خانوارهای کم درآمد بیشتر است ممکن است فقر را بیشتر کند.
زاهدیان با بیان اینکه باید بر روی ازدواج تمرکز کنیم، افزود: سن ازدواج برای مردان از ۲۶ و ۷ دهم به ۲۸ و ۳ دهم رسیده است.
وی گفت: برآوردهای ما نشان می دهد که اگر بخواهیم به نرخ باروری دو و یک دهم برسیم باید حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تولد در سال داشته باشیم. 
معاون مرکز آمار ایران در انتها خاطر نشان کرد: عدد رسمی نرخ باروری را در آینده اعلام خواهیم کرد.
انتهای پیام/
منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا