انرژی

بررسی افزایش نرخ بازار برق/۲۵ درصد ارزش افزوده قبض برق برای تجدیدپذیرها

در نشستی که وزیر نیرو با فعالان صنعت برق در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق داشت تولیدکنندگان به تشریح مشکلات خود پرداختند و وزیر نیرو، معاون وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی و یک عضو کمیسیون انرژی مجلس به مطالبات بخش خصوصی پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی که با بخش خصوصی داشت با تاکید بر اینکه سطح مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی در این نمایشگاه مناسب است، گفت: مهمان‌هایی در این نمایشگاه حضور دارند که جزء بازارهای صنعت برق ایران به حساب می‌آید.

وی با اشاره به همکاری مجلس شورای اسلامی با دولت اظهار کرد: امروز نخستین روز از سومین سال وزارت من محسوب می‌شود و باید بگویم طی دو سال اخیر کمیسیون انرژی مجلس پشتیبان وزارت نیرو بود.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دو سال اخیر آبی منحصر به فردترین سال‌های آبی کشور بودند توضیح داد: سال آبی ۹۶-۹۷ خشکترین سال آبی ۵۰ سال اخیر و سال آبی ۹۷-۹۸ ترترین سال آبی ۵۰ سال اخیر بودند و مدیریت این دو سال تجربه کم نظیری بود. طبق گزارش‌های جهانی نیز به سختی می‌توان چنین سال‌هایی را مدیریت کرد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی در دو سال مذکور همراهی همه جانبه‌ای با دولت داشت، گفت: می‌توان این را علامت بارز در توسعه یافتگی کشور دانست. منظور از توسعه یافتگی توسعه منابع انسانی، مدیریت و تاب‌آوری است. امیدواریم هر چه زودتر دشمنان کشور به نقطه انصراف برسند.

امیدواری به توسعه همکاری بین بخش دولتی و بخش خصوصی

اردکانیان در ادامه با اشاره به گذر از تابستان سال جاری بدون خاموشی‌های برنامه ریزی شده اظهار کرد: تابستان گذشته درخشان‌ترین تابستان در صنعت برق، هم از نظر میزان تولید و هم از نظر مدیریت مصرف بود و به دلیل پخش خوب تولید و همچنین مدیریت مطلوب مصرف امکان خوبی برای صادرات انرژی فراهم شد. امیدوارم در سال جدید همکاری بین بخش دولتی و بخش خصوصی در صنعت برق به نحو مناسب‌تری توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: سعی خودمان را در هر دو طرف انجام دادیم که ارتباطات نزدیکتر شود و از قبل نزدیکی این ارتباطات کشور بهره بیشتری ببرد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید در بحث همکاری واقع گرایانه باشیم و از همه توقع نداشته باشیم گفت: دولت دست همکاری و مفاهمه را به سمت دوستانی در بخش غیر دولتی دراز می‌کند که دیدگاه‌های مشترکی با دولت در ارتباط با چالش‌های پیش رو داشته باشند و پایبند به دیوار و مرز بین دو بخش در زمان چالش و بحران نباشند.

موضوع اقتصاد برق جز با مشارکت و همکاری حل نمی‌شود

اردکانیان در ادامه با اشاره به چالش‌های بخش خصوصی در زمینه اقتصاد برق اظهار کرد: این موضوع جز با مشارکت و همکاری حل نمی‌شود. از میان گروه کثیر فعالان در صنعت برق در بخش غیر دولتی اشخاصی که می‌توانند برای رفع این مشکل همکاری کنند پا پیش بگذارند و از موضع آسیب شناسی به موضوع نگاه کنند و بررسی کنند که در کجا می‌توان دولت را در این موضوع یاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تغییر پارادایم ذهنی در این زمینه هستیم، گفت: یک روش سنتی برای این موضوع این است که دولت دستور و بخشنامه بدهد. البته باید توجه داشت که دولت در اجرای این بخش همیشه یکسان عمل نمی‌کند و بخش خصوصی در این زمینه باید وارد شود.

منظور از تحریم‌های هوشمندانه نامرئی کردن اهمیت اقتصاد است

وزیر نیرو در ادامه در مورد تحریم‌های هوشمندانه اظهار کرد: منظور از تحریم‌های هوشمندانه این است که دشمن سعی می‌کند موضوع اقتصاد مرئی نباشد. زیرا اگر مرئی باشد همه دست اندرکاران پشت دولت خواهند ایستاد.

اردکانیان ادامه داد: درک و فهم ما از این موضوع هر روز بیشتر می‌شود و نقش‌های متفاوتی در قبال آن داریم.

وی تاکید کرد: آغوش وزارت نیرو با آمادگی کامل به روی کسانی که با دولت هدف مشترک دارند باز است. البته ما فشاری روی افرادی که به هر دلیلی خود را برای این کار موجه نمی‌بینند وارد نمی‌کنیم و به طور کلی به دنبال سنکرون بخش دولتی و غیر دولتی هستیم.

بررسی افزایش نرخ بازار برق

در این مراسم همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از بررسی افزایش سقف بازار برق در هیات تنظیم خبر داد و افزود: به زودی پله افزایش در این راستا خواهیم داشت و این موضوع درحال بررسی است که چگونه افزایش نرخ بازار برق رخ دهد.

وی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در قراردادهای صنعت برق نیز درحال بررسی است،اظهار کرد: مشارکت بخش خصوصی در پروژه ها درحال حاضر نیز ٧٠درصد است،درصدی که در بسیاری از کشورها وجود ندارد.

کمک دولت به تولیدکنندگان در بازپرداخت بدهی

همچنین محسن طرزطلب،مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این نشست با تاکید بر اینکه دولت مشکلی براب تامین منابع مالی ندارد،افزود: طبق هماهنگی های صورت گرفته دولت می تواند تعهدات خود را  از محل صادرات برق انجام دهد.

وی با اشاره به مشکل تولیدکنندگان در بازپرداخت بدهی خود به بانک ها، گفت: دولت به تولیدکنندگانی که اقساط آن ها سررسیده است کمک میکند.همچنین جلساتی با نیروگاه هایی که اقساط آن ها سررسیده و بانک ها و تولیدکنندگان در جهت رفع مشکل آن ها برگزار کرده و میکنیم.

مدیرعاملا شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه تعرفه ها در حوزه تولید نیروی برق حرارتی اصلاح شده است،گفت: ما متعهد هستیم منابع را پرداخت کنیم و این اقدام را انجام داده ایم.

طرزطلب ادامه داد: ما اقداماتی می‌کنیم و سعی می‌کنیم که مشکلات بخش تولید مرتفع شود. معتقد هستیم که قیمت‌ها باید اصلاح شود.

موضع مجلس در مقابل فعالیت بخش خصوصی در صنعت برق

در ادامه حسین امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق گفت: حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه و در این جلسه بیانگر توانمندی این بخش در صنعت برق است.

وی ادامه داد: بخش دولتی و خصوصی اقتدار خود را در مدیریت بحران سال قبل و مدیریت بار امسال و همچنین جنگ اقتصادی نشان دادند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: زمانی که لایحه برنامه ششم ارائه شد بسیاری از موارد در برنامه نیامده بود اما اکنون سعی می‌کنیم در زنجیره تولید و توزیع برق و همچنین مدیریت مصرف و در زمینه تجدیدپذیرها خواسته‌های بخش‌های مختلف دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بخش خصوصی نقش خود را به خوبی در صنعت برق ایفا کند باید فشار قیمتی را از روی دوشش برداریم اظهار کرد: این موضوع چند بار در مجلس مطرح شد که قیمت تکلیفی شود و سازمان حمایت مابه التفاوت قیمت‌ها را بپردازد. قانون حمایت صنعت برق همچنین تاکید می‌کند در نقاطی که انشعابات تخصیص می‌خواهد دولت بار را به دوش بکشد که مجلس اعلام کرد باید این موضوع به صورتی محاسبه شود که میانگین آن بیشتر از هزینه نشود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه تلاش شده ۷۵ درصد از منابعی که واگذار می‌شود به صنعت تزریق شود اظهار کرد: همچنین طبق ماده ۱۲ بخشی از تامین مالی باید از محل صرفه جویی سوخت تامین شود.

امیری خامکانی با تاکید بر اینکه طبق بند «ق» ارتباط بین وزارت نفت و نیرو قوی شد، گفت: امیدواریم این ارتباط ادامه داشته باشد.

اختصاص ۲۵ درصد از محل ارزش افزوده در فیش برق تجدیدپذیرها

وی در ادامه از تلاش مجلس برای ایجاد منبعی برای تجدیدپذیرها خبر داد و گفت: در تلاشیم ۲۵ درصد از محل ارزش افزوده در فیش برق به تجدیدپذیرها تخصیص یابد و همچنین تلاش کردیم مالیات فقط زمانی گرفته شود که پول کالا به تولید کننده پرداخت شده است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه گام اساسی هوشمندسازی در مدیریت مصرف است، گفت: باید بتوانیم پرمصرف‌ها را از بدمصرف‌ها تشخیص دهیم و بدمصرف‌ها را با هوشمندسازی شبکه مدیریت کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا