امور زیربناییراه و ساختمان

آخرین وضعیت تولید برق از پسماند/ قیمت پایین فروش تکلیفی برق مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان اینکه دولت و مجلس باید نسبت به حل مشکل اقتصاد صنعت برق اقدام کنند گفت: افزایش ۳۰ درصدی نرخ نیروگاه‌های تجدیدپذیر جذابیت خوبی ایجاد کرده و بازخوردهای خوبی از سوی بخش خصوصی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمد صادق‌‌زاده در نشست خبری آخرین روز از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق درباره نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور طی سه سال گذشته اظهار داشت: به طور متوسط هر سال بیش از ۳۰ درصد نرخ رشد در این زمینه داشتیم که نشان می‌دهد عزم جدی از سوی بخش خصوصی، مردم و دولت برای این موضوع وجود دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین مانع در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر قیمت پایین فروش تکلیفی برق است افزود: این مساله سرمایه‌گذاری در صنعت برق را تحت الشعاع قرار می‌دهد و اگر حل نشود نرخ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر دچار رکود می‌شود.

رئیس سازمان ساتبا با بیان اینکه دولت و مجلس باید نسبت به حل مشکل اقتصاد صنعت برق اقدام کنند گفت: افزایش ۳۰ درصدی نرخ نیروگاه‌های تجدیدپذیر جذابیت خوبی ایجاد کرده و بازخوردهای خوبی از سوی بخش خصوصی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تولید مبدل‌های انرژی و خورشیدی در کشور گفت: آخرین حلقه در توسعه فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور مبدل‌های خورشیدی بود که قبلا وارد می‌شد اما اکنون در کشور در حال تولید است.

وی درباره وضعیت تولید برق از پسماند نیز گفت: لایحه‌ای از سوی وزارت نیرو پیشنهاد شد و به تصویب هیات وزیران رسید و اکنون در حال بررسی در صحن علنی مجلس است و پنج ماده از شش ماده آن نیز به تصویب رسیده است.

صادق‌زاده با بیان اینکه در این لایحه تولید برق از پسماند در کلانشهرها و شهرهای ساحلی که با مشکل پسماند مواجهند پیشنهاد شده است افزود: منابع مالی لازم برای پرداخت صورتحساب‌های برق این نیروگاه‌ها پیش بینی شده و به نظر می‌رسد پس از ابلاغ این قانون حرکت جدی در زمینه تولید برق از پسماند آغاز شود.

وی تصریح کرد: طبق لایحه پیشنهاد شده و ماده‌ای که در صحن علنی مجلس تصویب شد این مورد به صورت جداگانه در قبوض برق درج خواهد شد.

وی یادآور شد: قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه سازمان برنامه و بودجه مکلف شده هر سال میزان بودجه مورد نیاز نیروگاه‌های پسماندسوز را پیش بینی و تامین کنند. نرخ این نیروگاه‌ها ۹۰۰ تومان بر کیلووات ساعت است و احتمال افزایش آن تا ۱۵۰۰ تومان نیز وجود دارد.

ادامه دارد….

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا