آموزشآموزش کسب و کارکسب و کار

مثلث برمودای برند شما چیست؟

مثلث برمودا نام منطقه ای شگفت انگیز و در عین حال هولناک در اقیانوس اطلس است که بر اساس نظریات و افسانه های مختلف قدرت جذب و محو کردن بالای آن سالهاست که مورد بحث واقع می شود. نگران نباشید قصد نابودی شما را ندارم!! برعکس می خواهم به شما یادآور شوم که اگر می خواهید برند شما در دنیایی سرشار از رقابت همچنان در گردونه بازار باقی بماند و در آن ماندگار شود، راهی به جز جذب مخاطب و مشتری ندارید در غیر این صورت آنها از اطراف شما محو خواهند شد.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

قدرت جذب باید به صورتی باشد که راه فراری را باقی نگذارید و ضمنا این امر به دلخواه خود مشتری صورت پذیرد. عوامل متعددی می تواند موجب شوند تا این فرآیند تسهیل شود اما در این نوشتار قصد دارم به سه عامل مهم تر اشاره کنم که در نظر گرفتن آنها می تواند راهگشا باشد.

عامل اول : صداقت

همچنین بخوانید

این کلمه در این روزها از واژگان محیط کسب و کار کشورمان تقریبا رخت بربسته است. در هر حوزه کاری که وارد می شویم اثری از آن دیده نمی شود مگر در حد تظاهر به داشتن آن . تنها هدف کسب و کارها درآمدزایی محض به هر قیمتی است.ناگفته نماند که توجیه این کار نیز از طرف برخی صاحبین برند، اوضاع اقتصادی کشور عنوان می شود. بر طبق تئوری ها و مدل های مدرن در حوزه برندینگ، یکی از مهمترین عناصری که باعث تمایز یک برند می شود، اعتماد است که این امر نیز مستلزم همان عاملی است که اشاره کردم. بله…صداقت.

بنابراین اگر قصد توسعه برند خود را دارید سعی کنید تا جای ممکن در نگرش ها و فرآیندهای کاری خود این عامل را به کار بگیرید و اگر قصد نابودی آن را دارید کلمه دورویی و یا دروغ را جایگزین آن کنید!!

عامل دوم : عشق

نقل قول معروفی از استیو جابز موسس اپل گفته می شود ” اگر می خواهید در کارتان موفق باشید باید عاشق آن باشید” احتمالا عده ای در خصوص عامل اخیر و همچنین صداقت، دیدگاهشان این است که این موارد درعمل در فضای ایران جواب نمی دهد و بیشتر شبیه قصه هاست!! در پاسخ باید بگویم که شاید در کوتاه مدت به نظر اینچنین برسد اما در طولانی مدت و در صورت رعایت این دو عامل، شما، پایان قصه ای زیبا را برای برند خود رقم خواهید زد.در این موضوع ذره ای شک نکنید.

اجازه بدهید در مورد عامل دوم کمی بیشتر صحبت کنیم. عشق باید در تمامی مراحل گسترش برند شما مد نظر قرار بگیرد. طریقه برخورد شما با کارکنان خودتان، رفتار شما با مشتریانتان، نحوه ارائه خدمات و کالاها به مشتری و …از همه مهمتر خود شما. هر روز صبح با عشق به کار خود و اینکه اثر مثبتی در دنیای کسب و کار از خود به جای بگذارید بیدار شوید. به بیانی ساده تر، عاشق برندتان باشید و کاری کنید تا دیگران نیز همین حس را نسبت به آن داشته باشند.

عامل سوم : خلاقیت

از همین ابتدا به شما می گویم : (زنده)گی بدون خلاقیت یعنی (مرده)گی. برند شما برای رشد و ماندگاری به شدت به عامل سوم نیازمند است. در عصری به سر می بریم که در کسری از ثانیه شاهد اتفاقات جدید و شگرف هستیم. شدت آستانه روزمرگی و عادی شدن امور به سرعت پایین آمده است. موردی که تا دیروز برای مشتری شما خلاقانه بود و او را به وجد می آورد و برند شما را از رقیب متمایز می کرد، امروز به یک باره اثر خود را از دست  می دهد و برای مشتری تکراری و خسته کننده می شود. از این رو شما باید به طور مداوم به دنبال ایجاد سناریو ها و استراتژی های نو برای پیشبرد برند خود باشید. خوشبختانه تعریف دقیقی برای خلاقیت نداریم و در واقع این مساله یک خبر خوب است چون اگر تعریفی برای آن قائل شویم، چارچوبی را ایجاد کرده ایم که خلاقیت -Think out of the box را زیر سوال خواهد برد.

اینکه چه خلاقیت هایی را در حوزه کسب و کار خود به کار بگیریم نیازمند اختصاص زمان و هزینه مناسب، تقویت نگرش و تفکر نو و کنار گذاشتن چارچوب های کهنه ذهنی ، الهام گرفتن از برندهای مطرح دنیا و البته مشاوره و بهره بردن از دانش متخصصین این حوزه می باشد.

خلاصه کلام اینکه سه ضلع مثلث برمودای برند شما شامل : صداقت، عشق و خلاقیت آماده است تا مشتریان شما را با تمام توان جذب کنید تا آنها محو برند شما شوند. این گوی و این میدان…

 

 

 

از طريق
مرجان جانقربان – سخنران،مشاور برندینگ و گرافیست

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا