ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مجوز همکاری با هواوی صادر می‌شود

به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا قصد دارد هرچه زودتر برای آغاز فعالیت شرکت چینی هواوی در این کشور مجوزهای لازم را صادر کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، چندماه پیش بود که دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده فهرستی از شرکت های ممنوعه برای تجارت با شرکت آمریکایی را منتشر کرد تا دست این غول تکنولوژی چینی را از بازار آمریکا کوتاه کند.

اما بعد از آن وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که ۲۶۰ شرکت آمریکایی برای صدور مجدد مجوزهای لازم و معافیت از محدودیت های اخیر به این وزارتخانه درخواست داده بودند.

همچنین بخوانید

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری، جنگ تجاری و کشمکش های اخیر میان ایالات متحده و چین وارد مرحله جدیدی شده و زیان های آن بیشتر گریبان شرکت‌های آمریکایی را گرفته است تا هواوی.

به همین سبب ویلبر راس، وزیر وزارت بازرگانی آمریکا به تازگی در گفتگو و مصاحبه ای با گزارشگر بلومبرگ از احتمال شروع همکاری و معافیت چند شرکت بزرگ آمریکایی با هواوی خبر داده است.

بر اساس گزارش وب سایت engadget، وی در ادامه سخنان خود از صدور مجوزهای مجدد برای از سر گیری تجارت و همکاری با شرکت چینی هواوی سخن گفت و تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا به تمامی ۲۶۰ شرکت مذکور مجوز ندهد.

با اینکه وی هیچ اشاره دقیقی به نام و نشان کمپانی‌های خوش شانسی که قرار است مجوز همکاری با هواوی را دریافت کنند، نکرده است اما انتظار می رود گوگل یکی از کلیدی‌ترین شرکت‌های مذکور باشد.

بدون شک محدودیت‌های جدیدی که آمریکا علی‌الخصوص شرکت گوگل برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط این غول تکنولوژی را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس های متن باز و AOSP خواهد بود.

اما بعد از آن زمزمه‌هایی درباره احتمال معافیت گوگل و لغو محدودیت های مربوط به سیتسم عامل اندروید در گوشی‌های اندرویدی به گوش رسید که حالا به نظر می‌رسد بسیاری از پیش‌بینی‌های قبلی درست از آب درآمده است.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام کرده بودند.

با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا