انرژی

درآمد نفتی در سال آینده چقدر است؟

در حالی گفته شده در سال آینده تمامی درآمد نفت برای پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود که اعلام منابع ۶۰ هزار میلیاردی برای این بخش، این تصور را ایجاد می‌کند که احتمالا درآمد نفتی در همین حد است. درصورتیکه می‌تواند فقط درآمد ناشی از صادرات نفت خام را دربرگیرد و با توجه به درآمد ناشی از فرآورده‌ها و میعانات گازی و افزایش نرخ دلار در بودجه ۹۹، مجموع درآمد نفتی بیش از این خواهد بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، از ابتدای تدوین لایحه بودجه سال آینده، سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده که قرار است درآمد نفتی را از بودجه جاری که تامین‌کننده هزینه حقوق و دستمزد است، کاملا حذف کند و درآمد نفت را به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

این در حالی است که اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که برای پروژه‌های عمرانی از محل بودجه عمومی ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین بخوانید

این اعلام نوبخت توجه را به سمت درآمدهای نفتی می‌برد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان مجموع درآمد نفتی را در بر می‌گیرد یا این‌که بخشی از آن خواهد بود.

این در حالی است که درآمدهای نفتی بودجه از صادرات نفت خام، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی تشکیل می‌شود. در این شرایط این احتمال است که ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای پروژه‌های عمرانی فقط از محل صادرات نفت خام باشد و منابع دیگر از جمله درآمد ناشی از صادرات میعانات گازی در بخش‌های دیگر بودجه هزینه شود؛ از این‌رو می‌تواند درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال آینده بیش از رقم ۶۰ هزار میلیاردی باشد که اکنون برای پروژه‌های عمرانی تعریف شود.

در مجموع درآمدهای ناشی از نفت و فرآورده‌های آن در بودجه سال آینده نسبت به سال جاری و سال گذشته کمتر پیش‌بینی خواهد شد، به هر صورت به دلیل شرایط بین‌المللی و تحریم‌های تحمیلی به ایران صادرات نفت تحت‌الشعاع قرار گرفته است؛ به طوری که در سال ۱۳۹۷ صادرات نفت خام حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده بود که مبنای فروش هر بشکه ۵۵ دلار و نرخ دلار تبدیل به ریال نیز ۳۵۰۰ تومان بود که البته در ادامه و با تغییر سیاست ارزی دولت به ۴۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

اما برای سال جاری بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت در نظر گرفته شد. با فروش بشکه‌ای ۵۴ دلار و نرخ میانگین ۵۴۰۰ تومان که البته این ارقام پیش بینی شده محقق نشد و صادرات کاهش پیدا کرد.

براین اساس آنچه تاکنون پیش‌بینی‌ها در مورد نفت وجود داشته برای سال ۱۳۹۹ به طور حتم صادرات کمتر از یک میلیون بشکه و شاید کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه باشد.

ولی درهر صورت نرخ تبدیل دلار به ریال بالاتر سال جاری خواهد بود؛ به طوری که اگر نرخ یکسان پیش‌بینی شود احتمالا با نرخ سامانه نیما که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تومان است تبدیل  شود و اگر  در حد نیما نباشد در هر حال بالاتر از ۵۴۰۰ سال جاری و بین این نرخ تا ۱۰ هزار تومان است که به طور طبیعی درآمد ریالی ناشی از فروش نفت را نسبت به سال جاری را می‌تواند افزایش دهد.

پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی در رابطه با درآمدهای نفتی و منابع بودجه ۱۳۹۹ وجود دارد و تا زمان ارائه‌ لایحه در نیمه آذرماه هر تغییری ممکن است، اعمال شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا