انرژی

واکنش بازار نفت به اظهارات ترامپ

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تجدید تردیدها نسبت به چشم انداز توافق تجاری میان آمریکا و چین و همچنین نگرانی‌ها نسبت به عرضه بیش از حد تقاضا، کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۵ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۱ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است، هفته گذشته ۱.۳ درصد رشد قیمت داشت.

بهای معاملات آتی نفت آمریکا ۴۷ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا هفته گذشته ۱.۹ درصد رشد ثبت کرده بود.

همچنین بخوانید

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات با چین به خوبی پیش می‌رود اما آمریکا تنها در صورتی با چین توافق امضا خواهد کرد که برای کشورش مناسب باشد.

جنگ تجاری ۱۶ ماهه میان بزرگترین اقتصادهای جهانی، رشد اقتصادی در سراسر جهان را آهسته کرده و باعث شده تحلیلگران پیش بینی خود از تقاضا برای نفت را پایین ببرند و نگرانی‌هایی نسبت به ایجاد اشباع عرضه در سال ۲۰۲۰ شکل بگیرد.

ترامپ همچنین گفت: گزارشهای نادرستی درباره تمایل آمریکا برای لغو تعرفه‌ها روی کالاهای چینی در فاز اول توافق منتشر شده است. گزارشهای مذکور در هفته گذشته به بازارها رونق بخشیده بود.

آماری که در پایان هفته گذشته منتشر شد و نشان داد قیمت تولیدکننده چین در اکتبر بزرگترین کاهش را در مقایسه با سه سال گذشته داشته و بخش تولید ضعیف شده است، منعکس کننده تاثیر جنگ تجاری بود.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت “سی ام سی مارکتس” در سنگاپور اظهار کرد: قیمت نفت از تجدید ابهامات تجاری و رشد ارزش دلار تضعیف شد. همچنین انتظار می‌رود بازار در کوتاه مدت دچار اشباع عرضه شود زیرا اوپک تمایلی برای کاهش بیشتر تولید نشان نمی‌دهد و تولید در آمریکای شمالی نیز بالا مانده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هفته گذشته اظهار کرد: دورنمای بازار نفت در سال میلادی آینده ممکن است پتانسیل صعودی داشته باشد و با این اظهارات نشان داد نیازی برای کاهش بیشتر تولید نفت اوپک نیست.

اوپک و شماری از تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه در چارچوب گروهی معروف به اوپک پلاس با هدف تقویت قیمتهای نفت، از ژانویه امسال تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند و قرار است این پیمان را تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا کنند.

بر اساس گزارش رویترز، اما در آمریکا شرکتهای انرژی شمار دکلهای حفاری نفت را هفته گذشته برای سومین هفته متوالی کاهش دادند. شرکت بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت در هفته منتهی به هشتم نوامبر، هفت حلقه کاهش پیدا کرده و به ۶۸۴ حلقه رسید که پایین‌ترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۷ بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا