بانکبانک و بیمه

آینده بازار معاملات مسکن در سال‌جاری


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی تأکید کرد رونق ملایم بازار معاملات مسکن بدون شوک‌های قیمتی در راه است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، رونق آرام و آهسته آن بدون شوک ناگهانی قیمت با تکیه بر درآمدهای خانوار، افزایش تقاضا از طریق اعطای تسهیلات با سود مناسب و توجه به نوسازی بافت فرسوده شهری از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم در بخش مسکن اعلام شده است که این برنامه‌ها بر پایه رونق بدون جهش قیمتی خواهد بود. در همین رابطه، علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره آینده بازار معاملات مسکن در سال‌جاری می‌گوید، رونق ملایمی در بازار معاملات مسکن شروع شده و پیش‌بینی شوک‌های قیمتی در بازار معاملات مسکن منتفی است. وی با اشاره به اینکه از اوایل سال ۹۲ به لحاظ معاملات، بازار مسکن، وارد رکود شد که این عامل نیز به دلیل کند شدن روند صدور پروانه ساختمانی اتفاق افتاده و تداوم یافت، یادآورشد: سال ۹۵ به دلیل آنکه روند نزولی صدور پروانه ساختمانی متوقف شده بود، رونق نسبی را در بازار معاملات مسکن شاهد بودیم. به گفته این مقام‌ مسئول در وزارت راه وشهرسازی، قیمت‌ها در این ۴ سال به لحاظ اسمی نسبتاً ثابت بوده یا اینکه بین ۷ تا ۸ درصد افزایش داشته، اما قیمت‌های واقعی مسکن، روند کاهشی تا حدود ۲۷ درصد نسبت به تورم را نیز تجربه کرده است. چگنی تصریح کرد: افزایش شدیدی را در قیمت‌های مسکن چه در فروش و چه در اجاره ‌بها نخواهیم داشت، اما افزایش ملایم در حد تورم قابل پیش‌بینی است.

کاهش تورم مانع افزایش اجاره بها
در خصوص برنامه‌های دولت برای رونق بازار مسکن همراه با کنترل قیمت‌ها حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید، اگر تورم در دولت یازدهم کنترل نمی‌شد و نرخ آن به کمتر از ۱۰ درصد نمی‌رسید قیمت اجاره بها به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود در حالی که اکنون بیشترین رشد اجاره بین ۷ تا ۱۰ درصد است. عقبایی با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند در امر اجاره بها ورود پیدا کند و ساز و کار بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها است تأکید می‌کند: اما دولت با اصلاح سیاست‌های پولی بانکی، کنترل تورم و اجرای سیاست عرضه مسکن اجاره‌ای می‌تواند غیرمستقیم از افزایش قیمت اجاره بها و تأثیر عواملی مانند سود بانکی یا تورم بر آن جلوگیری کند. وی می‌گوید: عامل مهم افزایش قیمت در بازار مسکن و اجاره، متوازن نبودن عرضه و تقاضاست که برنامه‌ای مانند اجرای مسکن استیجاری می‌تواند به متوازن شدن عرضه و تقاضا بینجامد. وی پیش‌بینی کرد روند معاملات مسکن رو به رشد باشد و از نیمه دوم سال رونق در بازار مسکن را شاهد باشیم.

همچنین بخوانید

۱۶۰ میلیارد تومان وام بلاعوض برای طرح مسکن اجتماعی
همچنین علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای برنامه‌های مسکنی دولت با اشاره به ادامه مکاتبات بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع مالی اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: در این طرح ۱۶۰ میلیارد تومان وام بلاعوض از سوی سازمان برنامه تأمین می‌شود. وی اظهار داشت: در مصوبه طرح مسکن مهر که اواخر سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید، موضوعی که درباره محل تأمین منابع این طرح به امضای وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی رسیده، این است که تسهیلات اعتباری اجرای مسکن اجتماعی به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را تأمین کنند. وی افزود: گام اول این است که منابع مالی مسکن اجتماعی را در اختیار بگیریم و در مرحله بعدی اعلام عمومی انجام دهیم. مراحل اجرایی گام اول شروع شده است و تأمین‌کنندگان مالی طرح مسکن اجتماعی در گام اول، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هستند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا